۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 577905

برخی مشکلات و معضلات اجتماعی به‌گونه‌ای حساسیت‌زاست که درنظر اول شاید پرداختن به آن‌ها در قالب آثار هنری به‌روز که با دغدغه‌های واقعی مردم سروکار دارد، سخت و یا حتی ناممکن به‌نظر آید.

توجه به یک معضل خاموش اجتماعی

قدس آنلاین- اما هنرمند متعهد که به این رهنمود رهبر انقلاب اعتقاد دارد که بهترین شیوه تبیین مسائل و مفاهیم به‌وسیله هنر است، سعی می‌کند وارد فضای واقعی اجتماع شود و راهی برای بیان دغدغه‌مند مشکلات پیدا کند. یکی از این موضوعات که تابه‌حال به آن ازسوی هنرمندان متعهد پرداخته نشده یا بسیار کم پرداخته شده، مسئله «سقط جنین» است. یک گروه تئاتری با استفاده از فرم و محتوایی هنرمندانه توانسته است به‌خوبی به این مسئله بپردازد.

یکی از نمایش‌هایی که این‌روزها شاهد اجرای آن در تماشاخانه استاد مشایخی بودیم، نمایش «جنین» نوشته احسان الله‌دادی و به کارگردانی میترا حسین‌نژاد بوده است. در این نمایش ایمان اشراقی، محمد کنگرانی، رؤیا حسین‌نژاد، حسین محمدی، شیوا منتظری، پریسا امینی و محمدعلی میرکاظم بازی می‌کنند.

نمایش «جنین» درباره سقط جنین و آثار و تبعات آن و نیز بیماری اوتیسم صحبت می‌کند، اما سعی کرده است این دغدغه‌ها را در قالب یک درام اندیشیده‌شده بریزد و از بیان شعاری و مستقیم دوری کند. در این نمایش بازیگران جوانی ایفاگر نقش‌ها هستند. یکی از آن‌ها «ایمان اشراقی» است که بعد از بازی در  سریال «خط قرمز» به خارج از کشور رفت و این نمایش، اولین‌کار جدی او بعد از بازگشت به کشور است. «محمد کنگرانی» بازیگر و مجری طرح نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این اثر می‌گوید: مهم‌ترین نکته‌ای که در نمایش به آن پرداخته شده، مسئله سقط جنین و روش‌های نادرست آن است. این مسئله به‌خصوص از آنجایی‌که رهبر معظم انقلاب به اهمیت مسئله جمعیت، تولد و زادوولد اشاره کرده‌اند، برای ما اهمیت داشت. همچنین توجه به مشکلات بیماران اوتیسم که حدود ۲۵۰ هزارنفر در کشور درگیر آن هستند، محور اصلی نمایش ماست. متأسفانه امکانات و مدارسی که در اختیار بیماران درگیر این بیماری هستند بسیار کم است که در این نمایش سعی ما بر این بود که تلنگری به مقامات و مسئولان سیاسی برای رسیدگی کامل‌تر به وضعیت این عزیزان بزنیم و در این‌زمینه با انجمن اوتیسم ایران نیز رایزنی داشتیم.

کنگرانی درباره فرم و محتوای این نمایش اضافه می‌کند: رهبر معظم انقلاب به این مسئله اشاره مستقیم داشتند که با هنر می‌توان بسیاری از حرف‌های ناگفتنی را به بهترین‌وجه بیان کرد. این بیماری یک معضل اجتماعی خاموش است و متأسفانه کسی به آن اهمیت نمی‌دهد. ما سعی کردیم با یک کار فرهنگی در قالب تئاتر و نمایش، این مسئله را پررنگ کنیم و فکر می‌کنم که این نمایش، اولین اثر نمایشی در این موضوع باشد. ان‌شاءالله فعالیت بعدی ما هم درخصوص بیماری دیابت است و به همین شکل قصد داریم این روند را طی کنیم.  این بازیگر استقبال و توجه مسئولان به این نمایش و هنر اجتماعی را ضعیف ارزیابی و خاطرنشان می‌کند: توجه و رسیدگی خوبی ازطرف مسئولین به این نمایش نشده، ولی امید است که در آینده این روند اصلاح شود، به این دلیل که موضوع این نمایش یک مسئله حیاتی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.