در لایحه بودجه سال ۹۷ اعتبار پیشنهادی برای نهادهای حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و وزارت رفاه نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

افزایش بودجه نهادهای حمایتی/اعتباراجرای طرح کنترل آسیبهای اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مواردی که در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده این است که در راستای اجرایی کردن بند (ج) ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه موضوع استقرار پایگاه اطلاعات بر خط بیمه شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف، کلیه شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان، دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر مکلفند نسبت به ارسال بر خط اطلاعات بیمه شدگان خود و بروزآوری پایگاه مذکور به صورت رایگان حداکثر تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ اقدام و نسبت به بهره برداری از پایگاه مذکور از طریق جایگزینی ابزارهای الکترونیکی به جای دفترچه، جهت ارایه کلیه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود استفاده کنند.

همچنین تمامی مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارایی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی مکلف هستند خدمات خود را از طریق استحقاق سنجی از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان و بر اساس ضوابط اعلام شده توسط سازمان بیمه سلامت ایران ارائه کنند.

همچنین سازمان بیمه سلامت ایران مکلف به حذف پوشش بیمه ای خود برای دارندگان بیش از یک دفترچه بیمه پایه درمانی است.

در بند الف تبصره ۱۴ لایحه نیز تاکید شده در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۱۵ و با هدف تحقق عدالت کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند به دولت اجازه داده می شود در سال ۹۷ از محل منابع سازمان هدفمندسازی یارانه ها تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان مطابق جدول ذیل هزینه کند.

در بند ب تبصره ۱۴ لایحه نیز بر تغییر نام سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی و اصلاح اساسنامه از جهت موضوع، ساختار و دیگر ابعاد به منظور انجام ماموریت جدید زیر نظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید و عنوان شده که اموال و دارایی های سازمان مزبور به صندوق رفاه اجتماعی تعلق خواهد داشت. 

اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح جامع کنترل آسیبهای اجتماعی

در لایحه بودجه به منظور تهیه و اجرایی کردن طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی طبق قانون برنامه ششم توسعه اعتباری اختصاص پیدا کرده که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و یا تایید شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی طرح فوق می شود.

همچنین بودجه سازمان بهزیستی نیز در سال گذشته ۲ هزار و ۱۵۳ میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان بوده که در لایحه بودجه سال ۹۷ بودجه این نهاد افزایش یافته و ۲ هزار و ۴۴۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

از سوی دیگر بودجه سازمان تامین اجتماعی نیز که سال گذشته ۳۶۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون تومان بوده است با در نظر گرفتن هزینه های عمومی و متفرقه (۴۲۰ میلیارد تومان هزینه عمومی و ۷۶۵ میلیارد تومان هزینه متفرقه) در لایحه بودجه ۹۷ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

ایجاد حساب متمرکز بیمه درمان تامین اجتماعی

همچنین طبق بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد (۲۸) و (۲۹) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و سایر منابع مربوط را در حسـابی نـزد خزانـه داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز کند. سازمان تأمین اجتماعی این منابع را طبق قانون تامین اجتماعی هزینه کند.

همچنین بودجه سازمان بیمه سلامت، صندوق بازنشستگی، وزارت رفاه، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق روستائیان و عشایر نیز نسبت به بودجه ۹۶ از افزایش برخوردار بوده است به طوری که صندوق بازنشستگی در سال ۹۶، دو هزار و ۱۹۷ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان اعتبار داشته که در بودجه ۹۷ اعتبار آن به ۳۰ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان رسیده است و بودجه وزارت رفاه نیز که سال ۹۶، ۲۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومان بوده در بودجه ۹۷ به ۳۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

در بخش دیگری از لایحه بودجه برای کمک به اداره و نگهداری مجموعه های تفریحی، ورزشی و کارگران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است که این بودجه سال ۹۶، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

بودجه سازمان بیمه سلامت نیز با افزایش ۸ میلیاردی از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز ۱۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ بوده که در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ به ۲۳ هزار و ۲۵۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

صندوق روستائیان و عشایر در سال ۹۶، ۴۸۳ میلیارد اعتبار داشته که در بودجه ۹۷، ۵۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

اختصاص اعتبار برای طرحهای اشتغالزایی مددجویی

بودجه کمیته امداد امام خمینی (ره) در لایحه دولت نسبت به سال گذشته از افزایش حدود ۱۰ درصدی برخوردار بوده است به طوری که از ۴ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان می رسد  که البته در صورت تصویب مجلس این رشد در جهت حمایت از نیازمندان هزینه خواهد شد.

همچنین علاوه بر بودجه، بانک مرکزی نیز مکلف شده است از طریق بانک‌های عامل ۲ هزار میلیارد تومان مانده سپرده‌های قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ مذکور را به تفکیک ۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کمیته امداد و ۶۰۰ میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی با معرفی سازمان‌های ذیربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی پرداخت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.