عماد عقل در دوران فعالیت های مبارزاتی خود دست به چندین عملیات بی نظیر زد و توانست بیش از۱۵ نظامی اسرائیلی را به هلاکت برساند و ده ها تن دیگر را زخمی کند

شهید عماد عقل که بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ عماد حسین ابراهیم عقل از سرداران گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس است که خواب راحت را از چشمان سران رژیم اشغالگر قدس ربوده بود. رژیمی که ارتش خود را برای سالیان سال مامور تعقیب و بازداشت او کرد، بی آنکه بتواند عزم و اراده پولادین مبارزاتی‌اش را تضعیف کند.

عماد عقل در اوج جوانی به یک وزنه سنگین در عرصه نبرد با دشمن صهیونیستی و به یک اسطوره مبارزه مبدل گردید، وی در دوران تحت تعقیبش دست به بیش از ۴۰ مورد عملیات قهرمانانه و سلحشورانه زد که برجسته ترین آنها «مسجد مصعب بن عمیر» است، این عملیات نخستین عملیات تصویربرداری شده در تاریخ مقاومت فلسطین به شمار می رود.

عماد حسین ابراهیم عقل در نوزدهم ژوئن سال ۱۹۷۱ در اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه دیده به جهان گشود. وی در شرایطی به دنیا آمد که باعث شد پس از رشد و نمو مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست و واکنش به جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین به عمده ترین هم و غم و دغدغه وی مبدل گردد.

وی در سال ۱۹۹۰ به عضویت گردان های شهید عزالدین قسام درآمد، سپس مسئول ارتباط میان فرماندهان این گردان ها و تیم عملیاتی شهدا شد. تیم شهدا نخستین تیم عملیاتی گردان های قسام در شمال نوار غزه بود، از برجسته ترین عملیات های این تیم، حمله به کاروان یوسف اونیبگد فرمانده پلیس منطقه غزه در ارتش اسرائیل در ماه می سال ۱۹۹۲ بود، ولی این تیم لو رفت و تمامی نیروهای آن از جمله عماد عقل تحت تعقیب قرار گرفتند.

دشمن صهیونیستی تلخی های تیراندازی نیروهای مقاومت از نزدیک ترین نقطه را نچشیده بود و گمان می کرد که حمله تیم عملیاتی شهدا به کاروان فرمانده پلیس منطقه غزه یک امر اتفاقی است، ولی واقعیت این است که این عملیات سرآغاز یک مرحله نوین در فعالیت های مبارزاتی بود.

عماد عقل مدت مدیدی از عمر خود را در شرایط تحت تعقیب سپری کرد، او همواره در میانشهرهای نوار غزه جا به جا می شد تا شناسایی نشود، اینمجاهد فلسطینی به منظور حفظ جان برادران مبارز خود که تحت تعقیب اسرائیل بودند به کرانه باختری رفت تا بتواند یک جای امنی برایآنان پیدا کند، وی پس از عزیمت به کرانه باختری چندین تیم عملیاتی در آنجا تاسیس کرد.

چندی نگذشته بود که عقل فرماندهی قسام در شهر الخلیل را برعهده گرفت و مرحله نوینی در فعالیت های مبارزاتی در کرانه باختری رقم خورد. وی در این برهه تاکتیک حمله به اشغالگران صهیونیست از نزدیک ترین نقطه را تثبیت و نهادینه کرد.

در اکتبر سال ۱۹۹۲ اتفاقی رخ داد که دشمن صهیونیستی هرگز تصور آن را نمی کرد و آن اینکه عماد عقل به سوییک خودروی نظامی اسرائیلی که یک افسر و سه نظامی صهیونیست سوار بر آن بودند آتش گشود که در پی این اقدام تمامی آنان زخمی شدند.

۴روز از اجرای این عملیات قهرمانانه نگذشته بود که عقل به همراه تیم عملیاتی خود به یک پادگان نظامی اسرائیلی در نزدیکی حرم حضرت ابراهیم (ع) حمله کرد که در پی این اقدام قهرمانانه یک نظامی اسرائیلی به هلاکت رسید و یک تن دیگر زخمی شد. این عملیات در روز روشن و در برابر دیدگان همگان به اجرا درآمد.

عماد عقل پس از این عملیات شهر الخلیل را ترک کرد و در پایان نوامبر سال ۱۹۹۲ بار دیگر راهی غزه شد، چند روزی از ورودش به غزه نگذشته بود که دست به چندین عملیات شجاعانه زد و توانست ده ها نظامی اسرائیلی را به هلاکت برساند.

عماد عقل در سایه جرات و شجاعتش به یک قهرمان مبدل شد و نامش سر زبان فلسطینیان افتاد، این اقدام در حالی صورت می گیرد که رسانه های اسرائیل نیز همواره از او یاد می کردند، عقل رعب و وحشت در دل مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل انداخته بود و آنان را پریشان خاطر کرده بود.

سرویس های اطلاعاتی اسرائیل او را چندین سال تحت تعقیب قرار دادند تا بتوانند سرنخی از او به دست آورند، این سرویس ها یگان های ویژه ای را برای تعقیب و بازداشت او مامور کردند تا اینکه در چهاردهم ماه نوامبر سال ۱۹۹۳ او را در منزل شیر زن فلسطینی، «زنده یاد ام نضال فرحات» شناسایی کردند. اشغالگران صهیونیست این خانه را به محاصره درآورده و با عماد عقل درگیر شدند و پس از چندین ساعت درگیری او را هدف گلوله قرار داده و به شهادت رساندند. عماد عقل در دوران فعالیت های مبارزاتی خود دست به چندین عملیات بی نظیر زد و توانست بیش از۱۵ نظامی اسرائیلی را به هلاکت برساند و ده ها تن دیگر را زخمی کند.

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.