خرم ‏آباد- بی تدبیری مدیران شهری خرم آباد در عدم جانمایی و ساخت پارکینگ در این شهر باعث سرگردانی و مشکلات بسیاری برای مردم و شهروندان شده است. مشکلی که با وجود وعده های بسیار مسئولان از سال ها قبل هنوز برطرف نشده است.

گره کور ترافیک امان مردم خرم آباد را بریده است

قدس آنلاین- گروه استانها- مژگان شلکه بیرانوند؛ عصر خودرو همه چیز را به هم پیچیده کرده حتی زیباییهای بصری شهر را تحت تأثیر قرار داده است. با انبوه خودروهای تک سرنشین و بعضاً چند سرنشین در دل شهر خرمآباد شاهد بینظمی، ترافیک و ایجاد مشکل در تردد شهروندان هستیم.

پارکینگ که محلی برای ساماندهی موقت اتومبیلها در سطح شهر است، مکانی است که از دیرباز یکی از دغدغههای شهرنشینی بوده و هست. امروز دیگر خبری از پارکینگهای موقت و فرسوده نیست و با مکانیزه شدن خدمات شهری، شاهد ساخت و رونق پارکینگهای مکانیزه در شهرها هستیم.

خرمآباد شهر کم پارکینگ

شهر خرمآباد به دلیل ازدحام و سرازیر شدن جمعیت از شهرهای اطراف و رشد فزاینده خودروهای تک سرنشین و پدیدار شدن معضل مسافرکشان شخصی روزانه با ترافیک سنگین مواجه است. شهروندان خرمآبادی که برای انجام امور جاری خود با خودرو در شهر تردد میکنند با معضلی به نام «نبود جای پارک» مواجه هستند.

خیابانهای کم عرض به همراه ازدحام جمعیت در مرکز شهر خرمآباد میطلبد که مجموعه مدیریت شهری در راستای ایجاد پارکینگهای مناسب و به روز اقدام کند اما متأسفانه این اقدامات چندان در دستور کار این ارگان خدماترسان قرار نگرفته است.

گره کور ترافیک

گرههای ترافیکی شهر خرمآباد همچنان بسته است که نه با دست باز میشود و نه با دندان.

یکی از شهروندان خرم ‏آبادی گفت: زیرساختهای تردد شهر خرمآباد قدیمی است. کوچههای کم عرض و بن بستهای قدیمی تبدیل به پارکینگهای اختصاصی اهالی محل شده است.

این شهروند افزود: شهرداری باید فکری به حال بینظمیهای شهروندان بکند هرچند شهروندان آنچنان مقصر نیستند. این مسئولین شهر هستند که باید به فکر پارکینگهای محلی باشند تا هر محله خودش پارکینگ مجزایی داشته باشد. با این کار دیگر مجبور نمیشویم به جای پارک کردن خودرو در حیاط منزل یا پارکینگ محله، سد معبر اهالی محل شویم.

یکی دیگر از شهروندان خرمآبادی معتقد است سرانه پارکینگی شهر خرمآباد مناسب جمعیت رو به فزونی آن نیست.

این شهروند گفت: کل شهر خرم‏ آباد یک پارکینگ عمومی شاخص دارد که آن هم جانمایی و دسترسی مناسبی ندارد. بازار خرم‏ آباد پرترددترین نقطه شهر است اما متأسفانه مسئولین شهری در بدترین مکان ممکن برای آن پارکینگ ساخته‏ اند.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیکی شهر خرمآباد که بر سر مسیر شمال به جنوب کشور است گفت: خرمآباد محور مواصلاتی مهمی در کشور محسوب میشود به طوری که سالانه در ایام خاصی مانند عید نوروز، پیادهروی اربعین، اعزام کاروانهای راهیان نور و... به یکی از پرترددترین محورهای کشور تبدیل میشود. این ترددها نیاز به خدمات دارد که یکی از آنها پارکینگ است اما متأسفانه میبینیم در این ایام مسافران در خیابانها و پارکها سرگرداناند.

وی تصریح کرد: فضاهای مناسب و بلااستفاده زیادی در شهر هست که برای ایجاد پارکینگ مناسباند اما مدیران خدمات شهری دراین راستا اقدامی نمیکنند.

خودروهای سنگین و آسیبهای جدی به شهر

نه فقط خودروهای سواری و تک سرنشین و بعضاً چندسرنشین(تاکسیها) که سایر وسایل نقلیه نیز با مشکل جای پارک در سطح شهر خرمآباد مواجهاند. اتوبوسهای برون شهری مستقر در دفاتر مسافربری خیابان شریعتی به ترافیک سنگین این خیابان دامن زدهاند. با وجودی که ترمینال برون استانی خرمآباد قرار بود پایانی به این بیسامانی ها بدهد اما همچنان شاهد تردد این وسایل نقلیه در سطح شهر هستیم. نبود پارکینگ اختصاصی برای اتوبوسهای خارج شهری نیز یکی از معضلات این شهر است.

در کنار اینها، تردد کامیونهای باربری در سطح شهر بهخصوص آنها که حامل نخالههای ساختمانیاند؛ مشکل را دوچندان کرده است. معضلی که پیش از این پلیس راهور استان درمورد آن چنین اظهار نظر کرده است: در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم وجود پارکینگ برای این وسایل نقلیه زیرساختهای این شهر خسارت فراوانی می بینند.

سرهنگ پرویز حسینی با بیان اینکه در حال حاضر شهر خرم ‏آباد نه برای وسایل نقلیه سنگین و نه برای خودروهای سبک پارکینگ عمومی ندارد، تصریح کرد: رانندگان کامیون شهر خرم‏ آباد برای پارک ماشین‏های خود باید به کمربندی خرم ‏آباد رفته و اقدام به پارک ماشین خود کنند.

خطر سیلاب در کمین پارکینگ ساحلی

در کنار این بد نیست نظری هم به پارکینگ‏ های موقت شهر بیندازیم. پارکینگ‏ های حال حاضر شهر خرم ‏آباد استانداردهای لازم را ندارند. پارکینگ ساحلی که می‏ شود گفت یکی از بحرانی ‏ترین نقاط حادثه‏ خیز خرم ‏آباد است خود یکی از معضلات این شهر است.

یکی از شهروندان خرم‏ آبادی در این باره گفت: مسیر پرتردد حدفاصل بازار تا بیمارستان شهید رحیمی روزانه بار ترافیکی سنگینی دارد به طوری که دسترسی به سایر نقاط شهر را با مشکل روبه‏ رو کرده است.

وی افزود: پارکینگ ساحلی جانمایی درستی ندارد به طوری که در فصول پربارش سال امکان طغیان رودخانه وجود دارد و این خطر ممکن است موجب آسیب رساندن به خودروهای پارک شده شود.

پارکینگ طبقاتی سبزه ‏میدان و مشکل جانمایی

هم اینک مهم‏ترین و شاخص‏ترین پارکینگ عمومی شهر که شهرداری خرم ‏آباد مبادرت به ساخت آن کرده است پارکینگ طبقاتی مهر واقع در سبزه ‏میدان است. پارکینگی که شهردار اسبق خرم ‏آباد آن را یکی از پروژه ‏های کلان خدمات شهری دانسته است.

هرمز نصیری در این باره  به رسانه ‏ها گفته است: این پارکینگ با ظرفیت ۱۶۰ دستگاه خودرو در مدت ۲۴ ماه با  ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در چهار طبقه به مساحت ۸۷۰ مترمربع عرصه و سه هزار و ۴۸۰ مترمربع اعیان ساخته شده است.

این پارکینگ از مرحله کلنگ‏ زنی تا بهره ‏برداری فراز و فرودهای زمانی زیادی به خود دیده است به طوری که مدیران شهری زمان‏ های متفاوتی برای بهره‏ برداری آن را در رسانه ‏ها اعلام کرده بودند.

وحید رشیدی شهردار اسبق و حال خرم ‏آباد شهریور۹۰ در گفت و گو با رسانه ها زمان بهره ‏برداری پارکینگ طبقاتی مهر را آبان ۹۰اعلام و اظهار کرد: عملیات اجرایی این پارکینگ در پنج طبقه و با سه هزار و۴۸۰ مترمربع مساحت و ظرفیت ۱۵۰ دستگاه خودرو با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی در منطقه سبزه‏میدان خرم‏آباد در حال انجام است.

وی زمان آغاز پروژه را آذر ماه ۸۹ و اتمام آن را آبان۹۰ پیش ‏بینی کرده بود. درحالی که هرمز نصیری دیگر شهردار اسبق خرم ‏آباد در گفت و گو با رسانه ها بهره‏ برداری از پروژه را با ظرفیت ۱۶۰ خودرو به دهه فجر ۹۱موکول کرده بود.

اگر بنا را  بررسی روند ساخت و بهرهبرداری این پروژه شهری ندانیم و نقد و بررسی آن را به صاحبان فن و تخصص خود واگذار کنیم میرسیم به همان موضوع زیرساختهای پارکینگی شهر مسئلهای که نه فقط کارشناسان بلکه شهروندان و عموم درمورد آن اظهار نظر کردهاند. از جمله ظرفیت پایین پارکینگ طبقاتی در برابر حجم عظیم خودروهای شهری، جانمایی نامناسب در بدمسیرترین نقطه بازار و ... .

حقیقت این است که خرمآباد روز به روز در حال متراکم شدن است. تردد خودروهای شهری در کنار نبود زیرساختهای لازم  حجم ترافیک را بزرگتر از گذشته کرده است. ساخت و احداث پارکینگهای همکف، طبقاتی، مکانیزه، محلی و.. نیاز به همت و اراده مسئولین و مجموعه مدیریت شهری دارد. همانطوری که شهردار خرمآباد خود واقف است که حجم ترافیک شهری در خیابانهای مرکزی شهر خرمآباد شهرداری را مصمم کرده تا در راستای کاهش بار ترافیک محورهای درون شهری و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی به دنبال ایجاد پارکینگهای طبقاتی در نقاط مرکزی و پر ترافیک شهر باشد.(گفتوگوی وحید رشیدی با رسانه ها شهریور۹۰).

در این راستا رعایت قوانین شهری توسط شهروندان نیز بی‏ تأثیر نیست. به طوری که شهروندان نیز باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در معابر شهری سد معبر نکنند. تمام این راهکارها زمانی راهگشا خواهد بود که هم مدیران به وعده ‏هایشان عمل کنند و هم شهروندان قوانین شهری را رعایت کنند؛ باشد که این گره کور برای همیشه باز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.