کاهش ۶۰ درصدی بودجه‌های قرآنی که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای بودجه سال ۹۷ خودنمایی می‌کند، شاید در وهله نخست از نظر لاغرشدن پیکره فعالیت‌های این عرصه و بسته شدن دست فعالان آن برای حضور اثرگذار در عرصه‌های متنوع قرآنی به نظر آید، اما بی تردید در طولانی مدت پیامدهای آن دامنگیر جامعه و فرهنگ نیز می‌شود.

کاهش بودجه‌های قرآنی ما را در مبارزه با دشمن ضعیف می‌کند

قدس آنلاین- کاهش ۶۰ درصدی بودجه‌های قرآنی که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای بودجه سال ۹۷ خودنمایی می‌کند، شاید در وهله نخست از نظر لاغرشدن پیکره فعالیت‌های این عرصه و بسته شدن دست فعالان آن برای حضور اثرگذار در عرصه‌های متنوع قرآنی به نظر آید، اما بی تردید در طولانی مدت پیامدهای آن دامنگیر جامعه و فرهنگ نیز می‌شود زیرا ضعف در یک موقعیت آن هم با چنین عمق و دامنه اثرگذاری، بی گمان ما را در دیگر مواضع نیز ضعیف می‌کند.

از این رو و در بررسی پیامدهای اجتماعی فرهنگی این بی مهری دولت برای فعالیت‌های قرآنی، با دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده اسبق مجلس گفت وگو کرده ایم که به حضورتان تقدیم می‌شود:

*همان طور که مستحضرید، همچون سال‌های قبل بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امسال و در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ با کاهش ۶۰ درصدی همراه شده است، این کاهش در عین ضرورت جامعه به فعالیت‌های اثرگذار قرآنی و ضرورت حمایت از این ساحت، چه تفسیری دارد؟

از رویکرد دولت یازدهم و در حال حاضر دوازدهم این مسئله استنباط می‌شود که فرهنگ در اولویت دولت نیست و اهتمام کافی نسبت به آن ندارد، چنان که هم ردیف بودجه برخی نهادهای کمک گیرنده را حذف کرده و هم در بودجه‌های قرآنی شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای هستیم که این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وقتی دشمن بشدت کار می‌کند و درصدد است باورهای دینی نسل جوان ما را تخریب کند، کم کاری و کوتاهی ما و کاهش بودجه‌های قرآنی به زیان کشور است، بویژه آنکه بسیاری از نهادها و سازمان‌های فعال فرهنگی نیز در سال‌های اخیر در زمینه تصویب و تخصیص بودجه با مشکل روبه رو شده‌اند و همچون گذشته نمی‌توانند از مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند. بنابراین، امید است مجلس تمهیدی بیندیشد و این نقص را جبران کند تا در مواردی که دولت نسبت به فعالیت‌های قرآنی کم توجهی می‌کند، نمایندگان مردم با مصوبه نهایی شان مانع از پیامدهای این بی مهری شوند.

*با توجه به آنکه هر ضعفی در کمیت و ظاهر می‌تواند در کیفیت و باطن اثر داشته باشد، آیا کاهش بودجه‌های قرآنی می‌تواند در طولانی مدت پیامدهای اجتماعی- فرهنگی را دامنگیر جامعه کند؟

وقتی از فرهنگ صحبت می‌شود، منظور فرهنگِ اصیل اسلامی است که ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد؛ بنابراین به هر مقدار که بتوانیم مروّج تعالیم عالی قرآن باشیم و اقشار گوناگون را با فرهنگ قرآن بیشتر آشنا کنیم، بیگمان قطعاً فرهنگ و جامعه را بیشتر بهره مند می‌کنیم و از سوی دیگر می‌توانیم تولیدات فکری، فرهنگی و هنری خود را به دیگر جوامع نیز صادر و این گونه ایمان و اعتقاد نسل جوانمان را نیز تقویت و حفظ کنیم. از این رو، بی مهری‌ها به این حوزه و کاهش بودجه می‌تواند ما را از این اهداف دور کند.

آیا معاونت قرآن و عترت که در دولت دهم و زمان وزارت شما تأسیس شد توانست در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آن اهداف را دنبال کند یا کاستی بودجه‌ها این معاونت را نیز درگیر مشکلات می‌کند؟

با تأسیس این معاونت مقرر شد توان بخش قرآنی کشور افزایش یابد و برای آن اعتبار و بودجه کافی تأمین شود، در حالی که با روند رو به کاهش بودجه‌های قرآنی در سال‌های اخیر، دچار ایستایی و درجازدگی شده‌ایم، چنان که در سال‌های اخیر معاونت قرآنیِ ارشاد به دلیل برخوردار نبودن از حمایت‌های جدی، موفق به توسعه کمّی و کیفی کار نشده و در نتیجه بخش‌های قرآنی در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دیگر دستگاه‌ها نیز نه تنها مورد حمایت قرار نگرفته‌اند، بلکه دچار وقفه و ایستایی شده‌اند که به نظر می‌رسد برای رفع این کاستی باید مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کنند.

*معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد چه مأموریت کلانی را مدنظر داشت که به باور شما امروز از آن فاصله گرفته است؟

هدف این معاونت آشنا ساختن بیشترِ هنرمندان با معارف قرآنی بود تا با تأثیرپذیری و الهام‌گیری از معارف نورانی و غنی وحی، آثار ماندنی و اثرگذار را خلق کنند، بنابراین در این راستا جشنواره‌هایی طراحی و اجرا شد تا هنرمندان در این فرصت مغتنم، به تولید و عرضه آثار هنریِ جذاب قرآنی بپردازند و جامعه را نیز با قرآن مأنوس کنند، چنان که تجربه‌های موفقی همچون مجموعه‌های تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع) »، «مریم مقدس(س) » و «مردان آنجلس» نشان می‌داد تلفیق هنر و قرآن حتی مخاطبان را از خارج کشور جذب می‌کند.

بنابراین در عرصه هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و... ورود کردیم که نتایج خوبی نیز داشت، اما در سال‌های اخیر که اعتبارات کافی تأمین نشده، معاونت قرآن و عترت سالانه نهایتاً به برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و برخی فعالیت‌های محدود بسنده کرده که پاسخگوی نیازها نیست؛ حتی نمایشگاه قرآن هم رونق سابق را ندارد، زیرا دیگر همچون گذشته از بخش‌های مردمی و مؤسسات قرآنی حمایت نمی‌شود.

*روند رو به کاهش بودجه‌های قرآنی، اهداف کلان شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دچار چه مشکلاتی می‌کند و چقدر مانع تحقق اهداف آن و دستگاه‌های عضو می‌شود؟

باید توجه داشت، طرح‌های این شورا با تأمین اعتبارات مورد نیاز ضمانت اجرا می‌یابد، بنابراین اگر در این زمینه دچار مشکل شود، آنگاه دستگاه‌های عضو و مجری طرح‌های شورای توسعه نیز با جدیت و قوت لازم همکاری نخواهند کرد، بنابراین طرح‌هایی که می‌تواند فرهنگ جامعه را از نورانیت قرآن متأثر کند، به حاشیه رانده می‌شود.

البته شورای عالی انقلاب فرهنگی خود نیز دچار مشکل است و به گفته اعضا یک ماهی است که تشکیل جلسه نداده و وقتی شورا چنین باشد، دیگر دستگاه‌ها نیز برای همکاری با آن و زیرمجموعه هایش مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی حساب باز نمی‌کنند و هر کسی راه خود را می‌رود، بدون آنکه تقسیم کار مرکزی و انسجامی حاکم باشد.

منبع: روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.