جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» در شرایطی دومین دهه از حیات خود را آغاز میکند که به‌همت مستندسازان خلاق و هنرمند، یک دهه تأثیرگذار را در شکوفایی و بالندگی سینمای مستند ایران سپری کرده است.

جشنواره‎ای که درهایش به روی همه باز است

قدس آنلاین- حضور و موفقیت سینمای مستند ایران در جشنواره‌های معتبر جهانی فرصتی را فراهم آورده است تا تصویری واقعیتر از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران به جهان عرضه شود. افزایش سهم در بازار تصویری جهان رویکردی است که براساس اعلام مسئولان برگزاری جشنواره سینما حقیقت، این رویداد سینمایی آن را در دهه پیش رو دنبال خواهد کرد.

 بدیهی است برای رسیدن به این هدفگذاری مهم، حمایت از تولیدات مشترک فیلم مستند با کشورهای دیگر و حضور در بازارهای بینالمللی فیلم مستند، باید از اولویت‌های جدی سینمای مستند ایران باشد.

حضور گروههای مختلف اجتماعی در جشنواره

جشنواره فیلم سینما حقیقت امسال با تنوع آثاری که در آن به نمایش درآمده است، انحصار جشنوارههای سینمایی توسط یک گروه خاص اجتماعی را شکسته است. یکی از نکات مهمی که در این دوره از جشنواره شاهدآن هستیم، حضور اقشار مختلف جامعه ازجمله روحانیان و افراد متدین است که با استقبال فراوانی در جشنواره حاضر شدند و آثار مستند را تماشا کردند، درصورتیکه این حجم از استقبال در جشنواره و فستیوال‌های دیگر بهجز جشنواره مردمی عمار کمرنگ است.

در این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» فیلم‌های مختلف و جنجالبرانگیزی از جمله «بانو قدس ایران»، «قائممقام» و... به نمایش درآمدهاند که با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان همراه بوده‌اند. در این بین شبکه افق سیما هم آثاری از جشنواره را پخش کرده که از آن جمله میتوان به «پدر پروانه‌ها»، «ارمغان»، «جام در آفساید» و «قصر قند» اشاره داشت.

حرکت رو به جلوی جشنواره

سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، دبیر یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به خبرنگار ما میگوید: یازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» الحمدلله مسیر روبهرشدی را که از ابتدا طی کرده بود، بهنظرم امسال یکگام رو به جلو برده است و این پیشرفت را در کمیت و کیفیت آثار به نمایش درآمده میتوان شاهد بود. در این دوره ۲۲۸ فیلم نمایش داده میشود و از این بین ۱۰۳ اثر از ۴۶ کشور جهان در بخش بینالملل روی پرده خواهند رفت. در بخش‌های جشنواره هم بازار فیلم مستند را داشتیم که این خود یک تعامل مناسبی را با فیلمسازان خارجی بههمراه دارد. کارگاه پژوهشی جشنواره فرصت بینظیری برای ارتقای دانش و افزایش توانمندی مستندسازهای ما خواهد بود. موضوع‌های شیوه تولید مستند و میزان استانداردسازی فیلم‌ها و مستندهای تصویری، درمجموع یک فضای متنوع را در طول برگزاری جشنواره فراهم کرده و امیدوارم که مورد پسند و توجه مخاطبین قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره نشاندهنده عملکرد و میزانی برای سنجش فعالیتهای مرکز گسترش سینمای تجربی برای ارتقای هنر مستندسازی در کشور است، میگوید: ما در مرکز گسترش سینمای مستند درطول سال تنها یک فستیوال برگزار میکنیم و آن هم جشنواره «سینما حقیقت» است. ولی باید توجه کرد که این مرکز در طول سال فعالیتهای مختلفی دارد که هدف از برگزاری آنها، ارتقاء سطح مستندسازی در کشور است که ازجمله این فعالیتها میتوان به نشست‌های متعددی اشاره کرد که در طول سال برگزار میشود، مانند هفته‌های فیلم، همایش انیمیشن و...

از همه دعوت میکنیم بیایند

وی در ارزیابی خود از استقبال گروههای مختلف مردم از این رویداد سینمایی با تأکید بر این نکته که جشنواره «سینما حقیقت» مختص به هیچ گروه و دستهای نیست، میگوید: دوستان بهاصطلاح حزباللهی ما هم در این جشنواره حضور دارند. جایزه شهید آوینی جایزهای است که به فیلمهایی داده میشود که همراه با گفتمان انقلاب اسلامی باشند.

دبیر جشنواره «سینما حقیقت» ادامه میدهد: از سی فیلم که در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارند، ۱۳ عنوان آن در مسابقه ملی هم شرکت کردهاند و سعی ما بر این بوده که به حقیقت سینما نزدیک شویم. هدف این بوده که در این جشنواره، یک فضای گفتمان غیرجناحی و غیرحزبی ایجاد کنیم. اعتقاد بنده بر این است که مهمترین بازوی ارتقای فرهنگی کشور، سینمای مستند است و ما تلاش کردیم همه عزیزانی که در عرصه سینمای مستند در سراسر کشور فعال هستند، با هر تفکری درکنار هم قرار بگیرند و الحمدلله فکر میکنم به این خواسته نزدیک شدهایم و از اینمنظر شرایط مطلوبی هم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره «سینما حقیقت» کاملاً رایگان است، میگوید: ما بهعنوان مسئولان جشنواره، حتی از گروههای مختلف مردمی که به سینما چهارسو بیایند، پذیرایی هم  خواهیم کرد و من از همین تریبون رسانه «قدس» همه مردم را به دیدن فیلمها و حضور در یازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» دعوت میکنم.

فضای گفتوگو را فراهم کنیم

درباره برخی فیلمهایی که در هر دوره جشنواره جنجالآفرین میشوند و جشنواره را تحتالشعاع خود قرار میدهند نیز از دبیر جشنواره میپرسیم، چراکه امسال هم اکران یا عدم اکران فیلمهایی مانند «بانو قدس ایران» و «قائممقام» با جنجال‌های فراوانی روبهرو بوده است.

دبیر جشنواره با بیان اینکه این دو فیلم در جشنواره قرار داشتند و نمایش آنها بعضاً با نظرات مختلفی همراه بوده است، گفت: همه هنر ما در این است که این فضای گفتوگو را فراهم کنیم و نباید نسبت به این موضوع هم نگران باشیم. درمورد فیلم «بانو قدس ایران» که در رابطه با زندگی همسر حضرت امام خمینی(ره) است باید بگویم به دلایلی که تهیهکننده آن مصلحت دید، این فیلم پخش نشد.

وی قبلاً درباره برخی فیلمهایی هم که به جشنواره راه نیافته و جنجالساز شده بودند توضیح داده بود، ولی بههرحال همینکه نگاه رسانهها و مردم به اکران یا عدم اکران برخی فیلمها در جشنواره معطوف شده، نشاندهنده اهمیت جشنواره برای افکار عمومی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.