وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با گلایه از اینکه تجار ایرانی که کالاهای خود را گران به روسیه عرضه می‌کنند، از این مسئله به عنوان یک فرصت از دست رفته یاد کرده است.

رنج صادرات با انفعال در دیپلماسی اقتصادی

قدس آنلاین- وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با گلایه از اینکه تجار ایرانی که کالاهای خود را گران به روسیه عرضه می‌کنند، از این مسئله به عنوان یک فرصت از دست رفته یاد کرده است.

به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان در این نشست عنوان کرده که «کریدور سبز را روس‌ها به ما دادند، ولی ما از آن استفاده نکردیم و تاکنون از این موضوع فقط یک شرکت استفاده کرده است».

وزیر اقتصاد گفته است: روس‌ها آمدند اعلام آمادگی کردند و قیمت‌هایی اعلام شد که وزرای روسیه و آذربایجان به ما گفتند با این قیمت می‌خواهید ما بخریم و برای شما صادر کنیم؟

این اظهارات کرباسیان در حالی عنوان می‌شود که به گفته کارشناسان و بر اساس کارنامه تجارت خارجی در نیمه اول سال جاری، ۵/۲۳ میلیارد دلار انواع کالا وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد واز سویی صادرات غیر نفتی به ۵/۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته که در مجموع تراز تجاری کشور منفی ۳ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. البته به گفته حاجی دلیگانی نماینده مجلس، برخی کالاهایی که تا لب مرز هم فرستاده اما به دلیل ضعف در ارائه به طرف خارجی ویا نبود بازار برگشت خورده‌اند هم در این فهرست آمده، اما موضوع مهمی که جالب توجه است بررسی سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر از دست رفتن فرصت‌های تجاری واقتصادی با کشورهای همسایه مانند روسیه وحتی عراق است.

* گرانی ۱۰۰۰درصدی حمل ونقل طی ۲۰سال

در این زمینه عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این که یکی ازدلایل کاهش خرید محصولات وکالاهای ایرانی از سوی برخی کشورها مانند روسیه به خبرنگار ما گفت: تولید درکشورما به علت گرانی دلار، مواد اولیه و بروکراسی‌های اداری وتعرفه‌های مالیاتی گران تمام می‌شود که علت این مسائل نیز دولت است.

نجفی شوشتری با بیان این که هم اکنون دولت برای تهیه مواد اولیه از کارخانه‌های داخلی حمایت نمی‌کند وآن‌ها مجبورند که مواد اولیه خود را از بازار آزاد و واسطه‌ها تهیه کنند، تصریح کرد: از سویی مالیات بر ارزش افزوده و جریمه‌های آن و تعرفه‌های بالای حمل ونقل بیداد می‌کند به گونه‌ای که نرخ تعرفه‌های حمل ونقل برای تولیدکننده صادرات گرا از ۲۰سال قبل تاکنون بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است که باید با این افزایش قیمت‌ها و تأثیر بر نرخ کالاها و خدمات چگونه به دیگر کشورها کالای ارزان صادر کنیم؟

وی با اشاره به کاهش ظرفیت تولید داخل، مشکل سرمایه گذاری و نبود سرمایه در گردش برای تولیدکننده، تجار و صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: اکنون برخی واحدهای تولید صادرات گرا با ۳۰تا ۴۰درصد ظرفیت کار می‌کنند که گرانی دلار نیزمنجر به افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و عدم استقبال از آن در بازارهای رقابتی جهان و منطقه شده است.

این عضو اتاق ایران با بیان این که حتی مشوق‌های صادراتی برخی تجار چهار تا پنج سال است که روی کاغذ مانده و پرداخت نشده، اظهار داشت: در این زمینه برخی صادرکنندگان از دولت طلب دارند، اما دولت اهمیتی به تعهداتش ندارد.

وی با بیان این که به دلیل همین مشکلات حجم تجارت ما با روسیه بسیار کاهش یافته که این موضوع باید به دقت بررسی شود تصریح کرد: از سویی بخش اقتصادی سفارتخانه‌های ما در کشورهای هدف باید امکانات و اطلاعات لازم برای صادرکنندگان و تجار و تولید کنندگان ایرانی را فراهم کنند در حالی که فعال نیستند و از سویی برخی اتاق‌های مشترک بازرگانی نیز هیچ کاری انجام نمی‌دهند و فقط بحث تصدی میز و ریاست است.

* بازارهایی که از دست رفت

رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران و رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم با بیان این که هنوز برخی بازارهای صادراتی ایران از دست نرفته، اما اگر تدبیرمان در این حوزه مناسب نباشد مانند ماجرای بازار کشورهای آسیای میانه این بازارها را نیز از دست می‌دهیم، اظهار داشت: در حوزه تجارت خارجی برخی مشکلات وجود دارد به عنوان مثال چندی قبل با اختلافی که میان ترکیه و روسیه پیش آمد عزم مسئولان بر صادرات کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی به روسیه بود چرا که روسیه واردکننده ۲۰میلیارد دلار مواد غذایی از دیگر کشورهاست و به همین دلیل صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی وارد بازار روسیه شدند.

یحیی آل اسحاق افزود: اما تجار ایرانی صادر کننده مواد غذایی در عمل به مشکل خوردند چرا که در بازارهای روسیه باید کالاها قیمت گذاری شده وحتی توزیع شود. وی ادامه داد: این مسائل در حالی بود که در روسیه شبکه‌ای وجود داشت که به بازار ترکیه متصل بود وبه همین علت کالای ایرانی قیمت‌گذاری نشد و یا بعضاً با ایراد طرف خارجی مواجه شد که در نهایت تجار مجبور شدند محصولات کشاورزی ایرانی را به دریا ریخته و یا به زیان بفروشند که این به دلیل بروکراسی در بازارهای روسیه بود.

وی ارزیابی فضای تجاری دوطرفه را داد و ستد بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: نکته بعدی مشکلات در داخل کشور خودمان است به طوری که اولویت اول برنامه‌های ما باید تجارت فعال با کشورهای جهان ومنطقه باشد که متأسفانه موضوع تجارت در کشور ما در حاشیه قرار دارد ودر اولویت اول کاری دولت ومجلس وسایر دستگاه‌ها قرار ندارد.

آل اسحاق دو شاخص تکنولوژی و حضور فعال در بازارهای جهانی را نشانه کشورهای توسعه یافته تجاری قلمداد کرد وگفت: متأسفانه اکنون جایگاه ما در تجارت بین الملل ۲۴صدم درصد بدون نفت وبا نفت ۳۳صدم درصد است در صورتی که سهم ما از تجارت جهانی با توجه به جایگاه وجمعیت ما باید یک درصد باشد وتا رسیدن به استانداردهای جهانی تجارت باید این شاخص به سه

درصد برسد.

وی تصریح کرد: هنوز در نظام تدبیر، استراتژی تجاری ونظام مدیریتی ما تجارت بخصوص در حوزه کشورهای منطقه جزو اولویت‌های ما نیست از جمله در روسیه وعراق وهم اکنون برخی کشورها به دنبال گرفتن بازار از دست ایران در این کشورها هستند.

وزیر سابق بازرگانی با اشاره به این که ایران با ۱۵کشور منطقه همسایه است و از نظر ژئوپولتیکی بسیار مهم است، گفت: در اطراف ما بازار ۳۰۰میلیونی وجود دارد که به دلیل این که رویکرد واولویت ما تجارت نیست نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم ومغفول مانده است.

* هزینه ۲۰۰میلیونی تجار از جیب

یکی از فعالان اقتصادی و عضو اتاق ایران هم با بیان این که بازار روسیه بازار خوبی برای ایران است چرا که روسیه ۵۰میلیارد دلار واردات دارد که ۲۰میلیارد دلار آن مواد غذایی است، تصریح کرد: این در حالی است که هیئت‌های تجاری مختلفی به روسیه رفت وآمد داشتند، اما موفق نشدیم بازارهای روسیه را به دست بگیریم که موضوع گران فروشی تجار ایرانی نیست، بلکه قیمت تمام شده بالای کالا ومحصولات در ایران به دلیل مشکلات بخش تولید است.

محمد کاوه نبود حمایت مالی دولت از تولید وصادرات را علت این مشکلات دانست و گفت: به عنوان مثال برخی تجار ما با هزینه خود برای حضور در بازارهای روسیه ۲۰۰میلیون تومان هزینه کردند، اما بازدهی مناسب را دریافت نکردند واز سویی برخی کشورها چنان تعرفه را برای کالاها و محصولات ایرانی بالا می‌برند که قدرت رقابت با آنان را نداریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.