قزوین_ نایب رییس خانه مطبوعات استان قزوین گفت: برای بهبود وضعیت رسانه‌های این استان و اصلاح وضع اقتصاد رسانه باید کارگروهی تشکیل شود تا به بررسی وضعیت انتشار رسانه‌ها بپردازد.

کارگروه رسیدگی به وضعیت انتشار و اصلاح وضع اقتصاد رسانه در قزوین شکل بگیرد

به گزارش قدس آنلاین،  جابر خرم نیا در نخستین جلسه کارگروه بررسی مسائل و مشکلات رسانه‌های استان قزوین با اشاره به تعداد بالای رسانه‌های دارای مجوز در این استان اظهار کرد: اگر امروز با توجه به تعداد رسانه‌های دارای مجوز فعالیت و نمایندگی‌ها در استان نسبتی بین جمعیت و رسانه بگیریم، خواهیم دید قزوین یکی از پرتعدادترین استان‌های دارای رسانه است و همین موضوع نشان می‌دهد نه تنها ادامه کار رسانه‌ها پیچیده و سخت است، بلکه اقتصاد رسانه‌ها هم به این سادگی حل نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های بسیاری در استان قزوین دارای مجوز بوده اما فعال نیست، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های مکتوب تنها زمانی منتشر می‌شوند که صفحات خود را از رپورتاژ پرکرده باشند و در واقع آگهی‌نامه هستند و زمانی این وضعیت بحرانی‌تر می‌شود که می‌بینیم در استان ما حتی فردی وجود دارد که از ۱۷ روزنامه و نشریه سراسری نمایندگی گرفته است.

نایب رئیس خانه مطبوعات استان قزوین وجود تعداد زیاد افرادی که عنوان خبرنگار را برخود اطلاق می‌کنند را نیز مشکل دیگر این استان خواند و افزود: همانطور که پیشتر استاندار قزوین نیز اشاره کرد، سیاهی لشگر در عرصه رسانه بسیار است و متأسفانه از این افراد، کسانی که ملاک‌های حرفه‌ای را داشته باشند، اندک هستند.

خرم نیا افزود: آمادگی داریم تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه‌ای را ایجاد کنیم که براساس ملاک‌هایی چون گذراندن آموزش و آزمون حرفه‌ای، ارائه سوابق حرفه‌ای، بررسی و مستمر تولید محتوا و غیره خبرنگاران استان را پالایش کرده و افراد حرفه‌ای را با کارت و نشان به جامعه استان معرفی‌کند و بدیهی است تعریف، طراحی و استقرار چنین سامانه‌ای زمان‌بر هم خواهد بود.

وی راه حل موقت و مسکن بخش خصوصی به ویژه صنایع استان و نیز نهادهای دولتی را در تعامل با رسانه‌ها و انتشار رپورتاژ آگهی‌ها، نقش مشاوره‌ای و تأیید صلاحیت خانه دانست و عنوان کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که افراد مختلف تحت عنوان خبرنگار به روش‌های گوناگون با انواع قیمت‌های سنگین از بخش خصوصی و یا حتی دولتی رپورتاژ آگهی دریافت می‌کنند در حالی که نشریه آن‌ها تیراژی در حدود ۲۰۰ نسخه دارد، روی دکه نمی‌رود و هیچ برد رسانه‌ای هم ندارد و تنها بازار رسانه‌های حرفه‌ای دارای محتوا را خراب می‌کنند.

نائب رییس خانه مطبوعات استان قزوین ادامه داد: گزارش‌هایی به صورت شفاهی به ما می‌رسد که روش‌های نامطلوبی مانند تهدید و فضاسازی رسانه‌ای هم در مجبور کردن بخش خصوصی یا برخی مدیران به سپردن آگهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیازمند ورود جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد و نیز کمیته انضباطی خانه مطبوعات است، بدون شک این شکل رفتار نه در شأن یک خبرنگار است و نه‌عنوان کار خبرنگاری دارد و بیشتر شبیه دلالی رسانه‌ای است.

خرم نیا به مشکلات بیمه‌ای خبرنگاران فعال و حرفه‌ای استان قزوین به ویژه در بخش خبرگزاری‌ها نیز اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه قانونگذار برای رسانه‌های بومی بیمه خبرنگاری را پیش‌بینی کرده، اما این سهمیه به دفاتر نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان‌ها تعلق نمی‌گیرد، در حالی که حجم و فشار کار خبرنگاران خبرگزاری‌ها به دلیل انتشار لحظه‌ای اخبار بیش از سایر رسانه‌ها است.

وی عنوان کرد: شایسته است با توجه به فروش اینترنت غیرحجمی و مبتنی برسرعت، شرکت مخابرات استان به رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی، اینترنت پرسرعت با قیمت نیم‌بها ارائه کند و در این زمینه هزینه‌های رسانه‌ها را کاهش دهند.

نایب رئیس خانه مطبوعات استان قزوین با اشاره به وضعیت رسانه‌های غیرفعال، نیمه‌فعال و نیز رسانه‌هایی که با زیرپاگذاشتن اصول حرفه‌ای توازن محتوا و آگهی را رعایت نمی‌کنند و آگهی‌نامه منتشر می‌کنند، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت رسانه‌های استان و اصلاح وضع اقتصاد رسانه باید کارگروهی تشکیل شود تا به بررسی وضعیت انتشار رسانه‌ها بپردازد و رسانه‌هایی که نظم انتشار آن‌ها رعایت نمی‌شود و سالیانه یک یا دوشماره بیشتر منتشر نمی‌کنند یا رسانه‌هایی که صرفا آگهی‌نامه هستند تذکر دریافت کنند و در صورت عدم اصلاح رویه، مشمول ماده ۱۶ شده و لغو مجوز گردند.

مدیرمسؤول روزنامه ولایت قزوین نیز در این جلسه نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه رسانه صدور مجوز فراوان بدون نظارت در حوزه انتشار نشریات است؛ چرا باید ۷۰ نشریه در استان داشته باشیم اما بیشتر از ۴ نشریه به طور منظم منتشر نشود.

عبدالعظیم موسوی افزود: ماده ۱۶ مطبوعات دست ما را برای ابطال نشریاتی که ۴ شاخصه نظم در انتشار، توزیع مناسب و داشتن مکان نشریه و بیمه را رعایت نکنند باز گذاشته است و این موضوع باید از مسیر خانه پیگیری شود.

وی اذعان کرد: در شرایط امروز نشریات از طریق توزیع و فروش توان تأمین هزینه‌های خود را ندارند و باید از طریق اختصاص آگهی کمک کوچکی به اقتصاد رسانه کرد و مانع انتشار نشریاتی که ابتذال تولید می‌کنند، شویم.

مدیرمسؤول روزنامه ولایت قزوین  ابراز کرد: در دوران جنگ دولت در کنار تامین کلاه خود سربازان برای نشریات کاغذ تهیه می‌کرد و این موضوع تا ۲ سال قبل ادامه داشت؛ اما پس از آن تا به امروز هیچ یارانه ای به نشریات پرداخت نمی‌شود.

موسوی با اشاره به عدم تخصیص بودجه به خانه مطبوعات گفت: خانه مطبوعات بدون بودجه جاری نمی‌تواند اقدامی در حوزه رسانه‌ها انجام دهد، از سوی دیگر در اساسنامه جدید تعیین مدیر اجرایی منوط به پرداخت هزینه است که امروز خانه مطبوعات از آن محروم است.

وی در پایان ابراز کرد: باید شرایط را به سمتی پیش ببریم که همه ادارات موظف شوند که لیست خبرنگاران را از خانه مطبوعات درخواست کنند تا توزیع آگهی‌ها هم عادلانه صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.