بجنورد- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۹۰۰ ولی دانش آموز در استان بیسواد هستند که از این تعداد امسال ۷۰۰ نفر در برنامه های سوادآموزی جذب شدند.

۷۰۰نفر اولیای بی سواد جذب برنامه های سوادآموزی شدند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان شمالی، براتعلی حاتمی در نشست خبری اظهار کرد: آموزش اولیای بیسواد دانش آموزان  از اولویت های سوادآموزی استان می باشد که در چند سال گذشته هفت هزار و ۵۰۰ ولی دانش آموز بیسواد شناسایی شده اند که در این سال ها شمار زیادی با سواد شده اند.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در شاخص باسوادی افراد بالای ۶ سال در جایگاه ۲۴ ام در میان استان های کشور قرار دارد افزود: با وجود اقدامات خوب و تلاش های زیادی که انجام شده، هنوز هم در این استان بیسواد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جذب و نگهداشت سوادآموزان اکنون بسیار سخت تر از سال های گذشته است گفت: اکنون که شمار بیسوادان در جامعه در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته، نگهداشت بیسوادان نیز مشکل تر شده است و افراد باقی مانده، انگیزه و رغبت خوبی برای حضور در برنامه های سوادآموزی ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: یکی از رویکردها ما بستن مبادی ورودی بیسوادی است تا بتوانیم مشکل بیسوادی را کمتر کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد مدارس در کمک به جذب بیسوادان گفت: امید است سهم مدارس و مدیران مدارس در کمک به برنامه های سوادآموزی بیشتر شود.

به گفته وی اکنون میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز حدود ۲ درصد از میانگین کشوری پایین تر است و در این شاخص در جایگاه ۲۳ استان های کشور قرار دارد.

۷۹.۲ درصد از اهداف سوادآموزی محقق شده است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: تا کنون ۷۹.۲ درصد از اهداف سوادآموزی این استان طی امسال محقق شده است.

مهدی مودی اظهار کرد: سهم امسال در جذب افراد بیسواد این استان هشت هزار و ۴۰۰ نفر بود که تا کنون ۷۹.۲ درصد از این رقم محقق شده است.

وی افزود: تا کنون ۶هزار و ۶۵۶ نفر در برنامه های سوادآموزی استان جذب شده اند.

وی اظهار کرد: امسال جذب چهار هزار نفر در دوره سوادآموزی، ۲ هزار نفر در دوره تحکیم سواد و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در دوره انتقال هدف گذاری شده بود که تا کنون ۲ هزار و ۲۸۵ نفر در دوره سوادآموزی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره انتقال و یکهزار و ۸۷۱ نفر در دوره تحکیم جذب شده اند.

وی افزود: دوره های سوادآموزی استان برای یکهزار و ۶۴۲ نفر معادل ۲۴.۶ درصد از جذب شدگان در مدارس و مابقی در سایر فضاها شکل گرفته است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه در استان استقبال از خودآموزی در برنامه های سوادآموزی کم بوده است به طوری که تنها ۱۱ نفر معادل ۰.۱۷ درصد از جذب شدگان در برنامه های سوادآموزی در این شیوه از برنامه های ما جذب شده اند.

مودی اظهار کرد: ۱۹۸ نفر به شیوه کلاسی از طریق معلمان، ۸۲۷ نفر به شیوه واگذاری فرد به فرد و پنج هزار و ۸۶۳ نفر به شیوه واگذاری گروهی در برنامه های آموزشی ما جذب شده اند.

وی گفت: ۸۸.۱ درصد از جذب شدگان زن و ۱۱.۹ درصد نیز مردان هستند و ۶۵.۱ درصد از این افراد در روستاها و مابقی در شهرها جذب برنامه های سوادآموزی شده اند.

به گفته معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی براساس نتایج سرشماری سال ۹۵ در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال، ۵۰۸ هزار و ۹۴۶ نفر از جمعیت این استان معادل ۹۲.۸۵ درصد باسواد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.