گیلان - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه کارکرد بنادر ما در شمال کشور باید به گونه ای تعریف شود که بنادر رقیب هم نباشند، اظهار کرد: بنادر ما باید مکمل هم باشند.

بنادر شمال مکمل هم باشند؛ نه رقیب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه و بودجه استان گیلان ، کیوان محمدی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران کسب رتبه برتر ارزیابی عملکرد سال ۹۵ در بین دستگاه های اجرایی استان گیلان که در سالن همایش اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، بندر انزلی را یک بندر تاریخی دانست و اظهار کرد: بندر انزلی تازه به دوران رسیده نیست  و در دوران قاجار مهمترین بندر کشور بوده و امروز هم اهمیت آن نسبت به دهه های گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب روسیه باب تجارت ایران با کشورهای شمال دریای خزر بسته شد، تصریح کرد: این موضوع موجب شد از رونق تجاری بندر انزلی کاسته شود، اما رونق توریستی بندر انزلی هرگز کمرنگ نشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، وجود مسجد گیلانی ها در باکو را نشان دهنده مراودات تجاری با بندر انزلی دانست و عنوان کرد: بعد از شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی، تجارت بندر انزلی به حاشیه رفت.

این مقام مسئول، تهران، خوزستان و هرمزگان را به ترتیب سه استان مهم کشور از لحاظ امنیت ملی دانست و افزود: گیلان یک استان استراتژیک است و جایگاه ما در امنیت ملی ارتقا پیدا کرده، زیرا در گذشته مرزهای گیلان بسته بود، اما اکنون مرزهای ما باز است و به همان میزان بنادر ما باید مورد توجه قرار گیرند.

محمدی، با بیان اینکه کارکرد بنادر ما در شمال کشور باید به گونه ای تعریف شود که بنادر رقیب هم نباشند، اظهار کرد: بنادر ما باید مکمل هم باشند و کارکردها را به نوعی توزیع کنیم که تنش ایجاد نشود و توازن داشته باشد و هرکسی به حق خودش برسد تا در مجموع کشور از بالاترین مزیت های خودش در منطقه استفاده کند. متاسفانه رقابت های ناسالم به نفع کشور نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به جایگاه بندر انزلی در نوستراک، خاطرنشان کرد: دنیا به دنبال کریدور شمال – جنوب است و تنها مربوط به گیلان نمی شود. گیلان در حمل و نقل زمینی و دریایی به خارج از کشور پیشینه دارد که نشان دهنده برخورداری از اولویت هاست.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین – رشت دیگر آرزوی گیلانی ها نیست، متذکر شد: راه آهن قزوین – رشت تقریبا تمام شده و مردم گیلان منتظر اتصال آن به انزلی و آستارا هستند، زیرا راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستاراست که ارزش اقتصادی به این پروژه می دهد.

محمدی راه آهن داخلی را محدود به حل مشکلات داخلی دانست و یادآور شد: راه آهن داخلی ما را به بازار ۳۰۰ میلیونی شمال دریای خزر وصل نمی کند. تکمیل کریدور شمال – جنوب با اتمام راه آهن گیلان هم حمل و نقل ارزان را فراهم می کند و هم فاصله شمال و جنوب را کاهش می دهد. اگر بتوانیم بندر چابهار را فعال و به بندر انزلی متصل کنیم، اقتصاد استان ما تحت تاثیر قرار می گیرد و مشکل بیکاری حل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.