جوین_ رئیس اداره منابع طبیعی و آب خیز داری شهرستان جوین گفت: شهرستان جوین از نظر اب وهوایی بهترین منطقه برای پرورش درخت صنوبر است و از این طریق می توان از درختان جنگلی شمال کشور صیانت کرد.

صنوبر کار جوینی به عنوان کشاورز نمونه خراسان رضوی شناخته شد

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جوین امروز اعلام کرد: کشاورز جوینی به عنوان بهترین تولید کننده درخت صنوبر درخراسان رضوی از مدیر سازمان جهاد کشاورزی و استاندار خراسان رضوی لوح تقدیر گرفت. 

عباسعلی کیانی فرد گفت: محمد سعیدنژاد کشاورز جوینی علاقه مند به تکثیر درخت به عنوان تولید کننده برتر سال ۹۶ در سطح استان خراسان رضوی در تولید درخت صنوبر انتخاب شد. 

وی اظهار داشت: چوب یکی از ملزومات پرکاربرد در زندگی انسان به شمار می رود و منبع اصلی تأمین آن هم جنگل و یا تربیت درختان جنگلی مانند صنوبر در شهرستان هایی مثل جوین که از نظر آب وهوایی آمادگی پرورش این گونه درختان را دارد. 

رئیس ادار ه منابع طبیعی و آب خیزداری افزود: با توجه به برداشت روز افزون و فشار بیش از حد به جنگل ها، یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای فراهم کردن چوب مورد نیاز، گسترش زراعت چوب صنوبر است که در طبیعت شهرستان جوین جایگاه ویژه ای دارد. 

کیانی فرد خاطر نشان  کرد: طرح ملی زراعت چوب شامل عملیات کاشت گونه های سریع الرشد و چوب ده مانند صنوبر است که بهره اقتصادی بالایی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دارد، و یکی از منابع تامین چوب مورد نیاز کشور که باعث صیانت از جنگلهای شمال می شود، و از این طریق می توان مانع تخریب جنگل های شمال کشور شد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آب خیزداری شهرستان جوین اظهار داشت: ایجاد فرصت های جدید شغلی، فعالیت های جنبی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح شهرستان از مزایای اجرای این گونه طرح ها می باشد، و منابع طبیعی از متقاضیان طرح ها پشتیبانی مادی و معنوی می نماید. 

کیانی فرد ادامه داد: هرساله کاشت نهال صنوبر از نیمه اسفند ماه آغاز و تا نیمه فروردین ماه ادامه دارد، که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود ۱۶ هکتار و نزدیک به ۲۰ هزار اصله نهال سریع الرشد در  شهرستان جوین غرس شده است. 

رئیس اداره منابع طبیعی و اب خیز داری با اشاره به انتخاب محمد سعیدنژاد کشاورز جوینی، به عنوان بهترین تولید کننده درخت صنوبر در استان خراسان رضوی گفت: وی در روستای ایستگاه راه آهن نقاب از توابع شهرستان جوین اقدام به کاشت نهال صنوبر کرده و به دلیل نگهداری و رسیدگی مناسب به این درختان توانسته به عنوان کشاورز نمونه در سطح استان در تولید این درخت مورد تشویق قرار گیرد. 

وی اظهار امید واری کرد: کشاورزان و باغ داران شهرستان جوین باید با الگو قراردادن کشاورز نمونه جوینی نسبت به کاشت درختان صنوبر که با کمترین هزینه از نظر آفات نباتی و عدم استفاده از سموم می توان در به ثمر رساندن درخت صنوبر اقدام کرد. 

کیانی فرد یاد آور شد: اداره منابع طبیعی وآب خیز داری شهرستان جوین آمادگی دارد، برای گسترش کاشت درخت صنوبر که آثار زیست محیطی و سالم سازی هوای منطقه را تامین می کند، مساعدت های لازم را با متقاضیان کشت درخت صنوبر انجام دهد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آب خیز داری جوین یاد آور شد: شهرستان جوین از نظر آب و هوایی بهترین منطقه برای کشت درخت صنوبر است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.