اصفهان- صندوق بازنشستگی صنعت فولاد زمانی نه چندان دور برای کارگران صنعت فولاد کشور تشکیل شد و قرار بود در دوران بازنشستگی و مستمری بگیری، آنها را از دغدغه معیشت دور کند، اما امروزه کار این صندوق به جایی رسیده که هر دوماه یکبار برای پرداخت مطالبات حقوقی بازنشستگان درجا می زند.

دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی صنعت فولاد بدهکار است

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: مدت‌هاست که بازنشستگان صندوق فولاد، از بی ثباتی در پرداخت مستمری خود ناراضی هستند، بارها در خیابان و حتی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند، اما حالا از مجلس خبر می‌رسد که قرار است برای پرداخت حقوق کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد، اقدامات جدی صورت گیرد.

به منظور بررسی آخرین وضعیت صندوق بازنشستگی صنعت فولاد، گفتگویی را با "حمیدرضا فولادگر"، نماینده مردم اصفهان، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

افراد زیادی سال‌ها در صنعت فولاد تلاش کردند و چرخه اقتصادی کشور را به حرکت درآوردند، اما مدتی با مشکل عدم دریافت به موقع حقوق مواجه شدند؛ گویا تا ۲۷ آبان حقوق مهرماه آنها پرداخت شده، آیا وضعیت همین گونه است؟

طبق آخرین اخبار صندوق حقوق آذرماه بازنشستگان نیز اواسط دی ماه سال جاری پرداخت شد و اکنون فقط حقوق دی ماه را طلب دارند و بهمن و اسفند و عیدی آنها باقی می ماند.

یعنی پیگیری‌هایی که توسط مسئولان اجرایی ذیربط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان با استناد به بند «پ» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه صورت گرفت، شامل حال همه بازنشستگان صنعت فولاد در معادن، ذوب آهن و فولاد مبارکه شده است؟

اوایل دهه ۵۰ با راه اندازی شرکت های بزرگ فولادی، معادن سنگ آهن و ذغال سنگ و دیگر شرکت های فولای، کسورات بازنشستگی شاغلان به حساب خزانه دولت می رفت تا زمانی هم که شاغل بودند از دولت حقوق می گرفتند تا اینکه سال ۷۶ صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد شکل گرفت و تا سال ۷۸ همه بازنشستگانی که هنوز در مجموعه های دولتی بودند و سایر مجموعه های فولادی تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند.

در حال حاضر ۸۶ هزار نفر در کل کشور شامل فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان، معادن ذغال سنگ و معادن سنگ آهن که حدود ۱۲ استان پراکنده هستند، تحت پوشش صندوق بازنشستگی صنعت فولاد قرار دارند که نزدیک ۶۰ درصد بازنشستگان صندوق از استان اصفهان هستند.

صندوق بازنشستگی صنعت فولاد چقدر با کسری مواجه است؟ گفته می‌شود موجودی صندوق جوابگوی مطالبات بازنشستگان نیست!

مشکلی که در حال حاضر در بحث بازنشستگی در کشور داریم این است که صندوق‌ها و نظام بازنشستگی ما به صورت کامل در راستای اهداف حرکت نکرده است.

 قرار است وقتی کسورات دوران اشتغال در صندوق قرار می گیرد، این صندوق ها بر اساس تعهدات آتی بتواند در دوران بازنشستگی مستمری اعضا را پرداخت کند.

در یک دوره ۳۰ ساله کسوراتی که جمع آوری می شود، باید ارزش ریالی آنها به روز باشد، این در حالی است که اکثر صندوق ها این مشکل را دارند که یا محاسبات  آنها دقیق نبوده، یا مدیریت مالی خوبی نداشته اند و یا مشکلات اقتصادی، تحریم ها و نوسانات ارزی شامل حال این شرکت ها شده است و این صندوق ها امروزه با کسری هایی مواجه شده اند.

برخی صندوق ها از جمله صندوق فولاد با توجه به اینکه ۳۰ سال قبل از تشکیل، صندوق کسورات شاغلان به حساب دولت می رفته، دولت فعلاً به آنها بدهکار است.

در حال حاضر صندوق بازنشستگی صنعت فولاد می‌تواند ماهانه حدود ۲۰ میلیارد تومان از معوقات بازنشستگان را پرداخت کند، در حالی که امسال صندوق باید در هر ماه ۲۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت کند و در واقع ۱۸۰ میلیارد تومان کسری دارد.

به هر حال قبلا تمام شرکت های مذکور زیر پوشش دولت بودند، بعد که سیاست اصل ۴۴ اجرا شد و شرکت ها خصوصی سازی شدند، هر شرکتی اعلام کرد که فقط می تواند پرداخت حقوق بازنشستگان خود را انجام دهد، از سوی دیگر درآمد صندوق به اندازه ای نبود که مابه‌التفاوت را جبران کند، از این رو پرداخت حقوق بازنشستگان دچار تأخیر شد.

مجلس سال ۹۱ و ۹۲ حکم بودجه ای ۸ شرکت را بابت دیون ارایه کرد تا اینکه در برنامه ششم پیرو آن تکلیف صندوق و دولت مشخص شد، این حکم همان بند «پ» ماده ۱۲ برنامه ششم است که شما هم اشاره کردید.

طبق این بند مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با کلیه وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی ها از جمله اموال منقول و غیر منقول، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق با حفظ هویت که تا قبل از آن تحت پوشش وزارت صنایع بوده، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقال می یابد.

دو طرح وجود دارد یکی اینکه این صندوق در سازمان تامین اجتماعی ادغام شود و در کنار بقیه مستمری بگیران قرار گیرند، اما با توجه به اینکه دولت به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است، وزارت تعاون و کار و ورفاه اجتماعی موافق آن نیست، از سوی دیگر وزارت تعاون خواستار ادغام  صندوق بازنشستگی صنعت فولاد در صندوق بازنشستگان کشوری شد که با توجه به تفاوت نظام حقوقی آنها، این دو ادغام مورد توافق قرار نگرفت.

از این رو در صدد برآمدیم صندوق بازنشستگی صنعت فولاد را به صورت مستقل به وزارت تعاون بسپاریم تا طی مدت سه سال کلیه تعهدات حال و آتی صندوق، به میزانی که بر اساس مطالعات و محاسبات بیمه ای برای تعیین ارزش فعلی تعهدات آتی که حداکثر ظرف سه ماه به تایید حسابرسی می رسد و مورد تایید سازمان قرار می گیرد، با منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم الشرکه، اموال شرکت ها، امتیازات، حقوق بهره برداری از معاون و حقوق مالی دولت و سایر منابع حسب مورد از طریق سازمان خصوصی سازی و خزانه داری کشور پرداخت شود و میزان واگذاری های هر ساله در بودجه های سالانه پایدار شود.

با توجه به محاسبات انجام شده سازمان حسابرسی، دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی صنعت فولاد بدهکار است، بر اساس این بدهی دولت باید مابه التفاوت ها را پرداخت کند تا صندوق بتواند خودکفا شود.

سال گذشته مشکلی پیش نیامد چون رقمی که در بودجه در نظر گرفته شد ۲ هزار میلیارد تومان بود، اما امسال بودجه نقدی را ۱۲۰۰ میلیارد تومان و بقیه را از محل فروش اموال در نظر گرفتند و با توجه به اینکه فروش اموالی صورت نگرفت، از این رو در ماه های تیر و مرداد حقوق ها معوق شد و تجمع بازنشستگان شکل گرفت.

برای ما پسندیده نیست و باعث شرمندگی برای مسئولان است که یک بازنشسته که سالها در شرایط سخت کار کرده، حالا مشکل حقوق داشته باشد و برای احقاق آن به خیابان آید، توصیه ما به دولت نیز حل اساسی مشکل بازنشستگان است.

با توجه به اینکه شراط اقتصادی موجود را همگان می‌دانند، اگر این فروش اموال صورت نگیرد، اوضاع و احوال بازنشستگان چگونه می شود؟

ما با جلساتی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار کردیم، حقوق آبان و آذرماه امسال بازنشستگان پرداخت شد، در حال حاضر برای سه ماه باقیمانده تا پایان سال و عیدی آنها، طرحی در مجلس مطرح شده که دو فوریت آن رأی نیاورد و به ایام بودجه برخورد کرد.

این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت اما هنوز کمیسیون بودجه این طرح را نهایی نکرده است.

به موجب این طرح دولت ملزم می شود از هر منبعی از جمله فروش اموال باقی مانده صندوق، حقوق و عیدی بازنشستگان را پرداخت کند تا امسال مشکلی پیدا نکند.

امیدواریم دولت به هر نحو حتی از طریق دست گردانی حقوق دی ماه را پرداخت کند و بهمن و اسفند و عیدی را از این حکم قانونی استفاده کند.

سال آینده حقوق بازنشستگان چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

در بودجه سال آینده بند «ج» در حکم بودجه آمده که سازمان خصوصی سازی، سهام برخی از صندوق ها و شرکت هایی که واگذار شده و زیان ده هستند، را به فروش برساند.

البته عددی که برای بودجه در نظر گرفته شده ۲۵۰۰ میلیارد است، اما باید عدد به ۳۰۰۰ افزایش پیدا کند تا در سال ۹۷ برای پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد با مشکل مواجه نشویم!

نقش فولادمبارکه و ذوب آهن در رفع مشکل بازنشستگان چیست، آیا از نظر قانونی تکلیفی دارند؟

ذوب آهن در گذشته مرکز درمانی مستقلی بنام شهید مطهری در فولادشهر داشت و خدمات خوبی را به کارکنان خود ارایه می کرد، اما چند سال زیان ده شد و حتی یکسال به خاطر رکود مشکل فروش داشت، اما در حال حاضر وضعیت فروش و صادرات ذوب آهن بهتر شده ولی همچنان دچار مشکلات مالی است.

 ۶۰ درصد سهام ذوب آهن متعلق به تامین اجتماعی و شستا و ۱۵ درصد هم متعلق به بازنشستگان است، ذوب آهن معتقد است با مدیریت جدیدی که دارد و وابستگی که به تامین اجتماعی پیدا کرده،  باید با اشل های تامین اجتماعی نظام درمانی بازنشستگان خود را انجام دهد، اما بازنشستگان معتقدند باید سیستم مستقل درمانی خود را داشته باشند.

البته فولاد مبارکه از ابتدا مشکل کمتری داشت و تا چند سال حتی به صندوق فولاد کمک می کرد اما وقتی روال طولانی شد، ارتباط خاتمه پیدا کرد.

درخواست ما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که مسایل را به گونه ای مدیریت کنند تا مشکلات بازنشستگان به حداقل برسد و در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند.

سخن پایانی شما...

تاکید می‌کنم این وظیفه به عهده دولت، مجلس و دیگر نهادها است که اجازه ندهیم مشکلی برای بازنشستگان صندوق فولاد پیش آید.

با توجه به اینکه در دوران بازنشستگی هزینه های درمان و معیشت افراد بیشتر می شود، باید این شرایط را درک کرده و اجازه ندهیم هیچ بازنشسته ای برای احقاق حقوق خود تجمعی داشته باشد

باید بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هماهنگی خوبی حاکم شود تا در سال ۹۷ شاهد پرداخت حقوق، معوقات و حل مشکلات درمانی بازنشستگان صندوق فولاد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.