بر اساس نوشته رویترز به نظر می‌رسد راهبرد احتمالی اروپا مسایل متعددی را که به اذعان مقامات اروپایی و آمریکایی‌ها موجب نگرانی آنها درباره جمهوری اسلامی است را دربر بگیرد و از سویی درصددند این مسایل را گام به گام پیش برده و تا حصول نتیجه مطلوب مذاکرات چندین باره را به ایران تحمیل کنند.

اروپا در خط مقدم تحمیل برجامی دیگر

قدس آنلاین- به گفته خبرگزاری رویترز برنامه اتحادیه اروپا برای راضی کردن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ برجام به دنبال فشار به ایران برای پذیرش مذاکرات موشکی و فعالیتهای منطقه‌ای و قبول شروط اتحادیه اروپا است.

این خبرگزاری مطرح کرده است که احتمالاً بسته‌ای از اقدامات را به ایالات متحده ارائه می‌کنند که ضمن کاهش نگرانی‌های ترامپ درباره ایران، توافق هسته‌ای را بازگشایی نکند.

این راهبرد می‌تواند شامل تهدید ایران به تحریمهای اقتصادی برای خودداری ایران از آزمایش موشک های بالستیک باشد.

بخش دیگر راهبرد احتمالی اروپا، فشار به ایران برای کاهش حمایت های خود از گروه های محور مقاومت است.

بر اساس نوشته رویترز به نظر می‌رسد راهبرد احتمالی اروپا مسایل متعددی را که به اذعان مقامات اروپایی و آمریکایی‌ها موجب نگرانی آنها درباره جمهوری اسلامی است را دربر بگیرد و از سویی درصددند این مسایل را گام به گام پیش برده و تا حصول نتیجه مطلوب مذاکرات چندین باره را به ایران تحمیل کنند.

در همین باره «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز از سفر روز ۵ مارس (۱۴ اسفند ماه)   خود به ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی و حمایت های ایران از محور مقاومت خبر داد.

لودریان در این باره گفته است: «با ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که ۵ ماه مارس به ایران می‌روم.»

با توجه به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مهلت ۱۲۰ روزه به اروپایی ها و کنگره این کشور برای رفع نواقص برجام داده است، اروپایی‌ها درصددند تا با رایزنی‌های خود با ایران، راه را برای مذاکرات جدید باز کنند. چنانچه هفته گذشته مقامات انگلستان، آلمان و فرانسه نیز با وزیر خارجه کشورمان مذاکراتی داشته‌اند که البته وزارت خارجه توافق بر سر مسایل موشکی را تکذیب کرد اما وزارت خارجه آلمان گفته، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی، با ایران بر سر برگزاری "گفت‌وگوی فشرده و خیلی جدی" درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای توافق کردند.

تکاپوی اروپا برای اجرای شروط ترامپ، بیانگر چیزی جز هم صدایی اروپا با آمریکا برای پیادهسازی نقشه‌های خود در قبال ایران نیست در حالیکه برخی مقامات جمهوری اسلامی امیدوارانه به اروپایی‌ها و میانجیگری آنها برای پایبندی آمریکا به توافقات برجام چشم دوخته بودند.

واضح است طرحی که اروپا و آمریکا برای کشاندن ایران به پای میز در نظر دارند همان پیاده کردن سیاست چماق و هویج است بدین معنی که ترامپ از سویی ایران را تهدید به خروج از برجام و تعلیق این توافق می‌کند و مدام چماق خروج از برجام بر سر ایران نگه داشته، از سویی نیز اروپا نقش مشوق و هشدار دهنده را برعهده دارد، به گونه‌ای که عواقب تعلیق توافق را  به ایران هشدار می دهد و ایران را برای جلوگیری از این وضعیت به قبول مذاکرات بیشتر و رفع نواقص تشویق می‌کند.

در پی تلاش اروپایی‌ها برای جلب رضایت ترامپ در ضرب‌الاجل تعیین شده، اشپیگل روزنامه آلمانی نیز گفته آلمان تلاش می‌کند با ترغیب شرکای اروپایی به اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران پرداخته و نشان دهد در قبال سیاست‌های ایران بی‌تفاوت نیست.

اظهارات کشورهای اروپایی برای تحمیل مذاکرات جدید نشان می دهد که در پشت آن لبخندهای ظاهری چیزی جز محدود کردن برنامه دفاعی و موشکی و کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران نیست. چنانچه در این مدت دو سالی که از برجام می گذرد مقامات اروپایی نیز همان مواضع دولت آمریکا را تکرار می‌کنند.

راه مذاکرات جدید بسته است

به اعتقاد جبار کوچکی نژاد، دولت باید در این برهه هوشیار باشد تا برجام دیگری به کشور تحمیل نشود. دشمن به ما چراغ سبزی نشان می دهد و متأسفانه برخی از مسؤولان نیز به آن لبخندها دلخوش هستند درحالیکه از سوی دیگر به توطئه علیه ایران می پردازد. نماینده مردم رشت تصریح کرد: متأسفانه هنوز در سیاستهای دولت نوعی امیدواری به غرب خصوصاً اروپایی‌ها وجود دارد که به تعهدات خود در قبال دولت عمل کنند. حالت ترس همچنان بر دولت حاکم است درحالیکه باید ترس را از خود دور کند و نگاهش به توان داخلی و اتکای به ملت باشد. دولت نباید به دشمنان مجال طرح مذاکرات جدید بدهد و غربی ها باید بدانند راه مذاکرات بسته است و ما از منافع ملی خود کوتاه نخواهیم امد.

برنامه موشکی خط قرمز نظام

محمد جواد جمالی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: اینکه غربی‌ها مطرح می‌کنند برجام نواقصی دارد تا از این طریق مذاکرات بعدی را پیش بکشند، بهانه‌ای بیش نیست تا از تعهدات خود در قبال برجام شانه خالی کرده و جایگاه ایران را در بین نیروهای مقاومت تضعیف کنند. مسایل امنیتی هر کشوری مربوط به خودش است درحالیکه خود فرانسه دارای کلاهک هسته‌ای در کشورش است. ثانیاً، تمام این مسایل دفاعی بوده و قطعاً نیازی به مذاکره با هیچ کشوری نیست. جمهوری اسلامی کشوری مقتدر در منطقه است و از حمایت خود از محور مقاومت دست بر نخواهیم داشت.

نماینده مردم فارس گفت: برنامه موشکی ایران جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی و رهبری بوده و از دولت انتظار می رود در برابر تهدیدات غرب و اروپا بر سر مواضع خود محکم بایستد و تعیین ضرب‌الاجل خروج از برجام توسط ترامپ باعث نشود تا دولت به مذاکرات دیگر تن بدهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.