اصفهان- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از شناسایی ۲۲ کانون آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه مرغ و ۷ تن تخم مرغ برای حفظ سلامت جامعه انسانی در استان اصفهان معدوم شده است.

 ۷۰۰ هزار قطعه مرغ و ۷ تن تخم مرغ در استان اصفهان معدوم شد/شناسایی ۲۲ کانون آلوده

شهرام موحدی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک معضل جهانی شناخته شده و در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور دنیا درگیر این بیماری هستند، به طوری که در قاره اروپا غیر از کشور نروژ، همه کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: درکشورهای همسایه ایران نیز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و بالتبع آن کشور ایران و استان اصفهان به واسطه وجود تعداد زیادی واحد پرورش طیور، دست به گریبان این بیماری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه اولین مورد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تاریخ ۲۴ آذرماه سال جاری به این اداره کل گزارش شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ کانون آلوده بیماری در شهرستان های خمینی شهر، گلپایگان، نجف آباد و کاشان شناسایی شده که بیشترین گزارش ها از شهرستان گلپایگان بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد ۱۴ کانون از ۲۲ کانون اعلام شده به واسطه پرورش مرغ های رنگی در مرغداری های غیر مجاز گرفتار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده اند.

موحدی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه مرغ در استان اصفهان برای حفظ سلامت جامعه انسانی و صنعت طیور معدوم شده اند، گفت: همچنین ۷ تن تخم مرغ نیز برای جلوگیری از سرایت بیماری معدوم شد و اقدامات پیشگیرانه خوبی در دست اقدام است زیرا معتقدیم اگر پیشگیری ها به خوبی انجام شود، خسارت های سنگینی نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه اجرایی مصوبه شورای مدیریت بحران که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده، در زمینه پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان۲۰ دستگاه متولی هستند که یکی از آنها اداره کل دامپزشکی استان اصفهان است، بدان معنا که این اداره کل تنها حدود ۲۰ درصد اختیارات را در دست دارد و نیاز به همکاری سایر ارگان های متولی از جمله قوه قضاییه و دادستان های شهرستان ها که احکام مناسب را صادر کنند، جهادکشاورزی که باید نسبت به تعطیل کردن مرغداری های غیر مجاز اقدام کنند، استانداری ها و فرمانداری ها و شهرداری ها که ساماندهی پرنده فروشان را بر عهده دارند، دارد؛ باید دست به دست هم داده و بیماری را کنترل کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: محصولاتی همچون مرغ، گوشت بوقلمون، تخم مرغ یا حتی تخم بلدرچین و کبوتر که در بازار فروش وجود دارد، چنانچه کد بهداشتی دامپزشکی داشته باشند، مورد تایید دامپزشکی هستند و برای مصرف آنها جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، اما برخی از سوپرمارکت ها اقدام به فروش تخم مرغ های قهوه ای رنگ تحت عنوان «تخم مرغ های بومی» می کنند که به هیچ عنوان خرید آنها را به مردم توصیه نمی کنیم چون تحت نظارت نیستند و احتمال آلودگی دارند.

وی به مردم توصیه کرد از مصرف تخم مرغ های بومی همچنین خرید محصولات فاقد کد بهداشتی جداً خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.