در چهاردهمین عصرانه سواد رسانه‌ای فرصتها و تهدیدهای استفاده از پیام‌رسانهای داخلی و خارجی با حضور فعالان این حوزه، بحث و بررسی و عنوان شد: قبل از فیلتر تلگرام گزینه‌های زیادی روی میز داشتیم.

قبل از فیلتر "تلگرام" گزینه‌های زیادی روی میز داشتیم

به گزارش قدس آنلاین، در ابتدای چهاردهمین جلسه عصرانه سواد رسانه‌ای محمد‌صادق افراسیابی؛ مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران به انجام پیمایشی با روش تصادفی در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح هفت دانشگاه مادر شهر تهران اشاره و اظهار کرد: بر این اساس روشن شد که ۸۲ درصد دانشجویان در میان تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان عمومی و تخصصی شامل داخلی و خارجی از تلگرام استفاده می‌کنند.

وی افزود: همچنین ۵۷ درصد دانشجویان اظهار کردند که اگر فقط نیم ساعت برای استفاده از اینترنت فرصت داشته باشند تنها در این زمان محدود از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان استفاده می‌کنند که بیانگر این مطلب است که رفته رفته مردم تنها چیزی که از اینترنت می‌دانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان است.

مدیر‌عامل انجمن سواد رسانه‌ای با بیان اینکه قبل از فیلتر تلگرام گزینه‌های زیادی روی میز داشتیم که به آن توجه نکردیم، گفت: جدی‌ترین گزینه ما تقویت پیام‌رسان داخلی بود؛ گزینه بعدی تقویت سواد رسانه‌ای و اجرای طرح شامد بود.

افراسیابی خاطر‌نشان کرد: اگر این اقدامات انجام شده بود، فضای مجازی سالم، مفید و ایمن داشتیم و دیگر نیازی به فیلتر موقت تلگرام در گذشته نبود و البته الان هم حرفهایی به گوش می‌رسد که هنوز گزینه فیلتر تلگرام روی میز اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور قرار دارد و این گزینه حذف نشده است.

وی با انتقاد از تناقض در رفتار برخی سیاستگذاران، تأکید کرد: متأسفانه ما برای پیام‌رسانهای داخلی فضای اجتماعی و اقتصادی ایجاد نمی‌کنیم و گاهی فقط در زمینه ضرورت حمایت سخن می‌گوییم در حالیکه برندسازی، حمایت معنوی و رفع موانع کسب‌وکار در فضای مجازی به مراتب مهمتر از راهکارهای فعلی است و اگر به عقب برگردیم می‌بینیم خودمان تلگرام را به برند اول ایران تبدیل کردیم و حالا می‌خواهیم این برند را بشکنیم.

این کارشناس فضای مجازی افزود: برخی دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای در کشور پاسخ دهند چرا بیسفون که موفق بود شکست خورد و چه کسانی در داخل کشور بیسفون را زمین زدند؟

عدم استفاده از تلویزیون برای تبلیغ پیام‌رسانهای داخلی، راه موفقیت

در ادامه محمد ابوالحسنی تهیه کننده مجموعه انیمیشنهای دیرین دیرین گفت: برای موفقیت پیام‌رسانهای داخلی ابتدا باید اسم پیام‌رسان داخلی را از آنها گرفت و نگاه بین‌المللی داشت؛ مگر تلگرام پیام‌رسان داخلی بود که موفق شد بازار ایران را تسخیر کند؟ دومین گام این است که برای تبلیغ پیام‌رسان داخلی به هیچ عنوان از تلویزیون استفاده نشود.

وی افزود: همچنین نباید فراموش کنیم خود تلگرام بهترین فضا برای تبلیغ پیام‌رسانهای داخلی است البته نه با اسم داخلی؛ پیام‌رسانهای داخلی باید یک نیاز را شناسایی و در همان محدوده فعالیت کنند تا کم‌کم مخاطب خودش بیاید.

ابوالحسنی بدترین کار برای ضربه به پیام‌رسان داخلی را فیلتر تلگرام عنوان کرده و گفت: فیلتر تلگرام فایده خاصی نداشت؛ فقط به کسب‌وکارهای کوچک که امکان تبلیغات در تلویزیون را نداشتند و از این فضا کسب درآمد می‌کردند و شغلشان را تبلیغ می‌کردند، ضربه زد.

تجمیع روی تلگرام

رضا نامی نایب؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم پیام‌رسان داخلی داشته باشیم اولین نکته آن است که حاکمیت باید پشت پرده پنهان شود تا کسی متوجه حضورش نشود و ثانیا توجه کنیم که وقتی تجمیع در بازار اتفاق می‌افتد دیگر نمی‌شود وارد کار شد؛ در پیام‌رسانها تجمیع داریم و در حال حاضر تجمیع روی تلگرام است.

وی افزود: مقصود من از تجمیع این است که بازار پیام‌رسانهای داخلی و خارجی اشباع شده است و دیگر ظرفیت ندارد و حتی زمانی که تلگرام فیلتر شد و ما از برخی شرکتهای خارجی خواستیم برای ورود به بازار ایران اقدام کنند، آنها گفتند مطالعات ما نشان می‌دهد مردم ایران هر طور شده باز هم از تلگرام استفاده خواهند کرد و فیلتر تلگرام حداکثر باعث ریزش ۳۰ درصد مخاطبان آن خواهد شد.

او گفت: ما در حوزه پیام‌رسانها نه دانش فنی داریم و نه محصول مناسب داریم و معتقدم هیچ جایگزینی نداریم که اگر قرار است فلان پیام‌رسان فیلتر شود، فلان جایگزین را داشته باشیم.

اجبار نکردن استفاده از یک پیام‌رسان به مخاطبان

احسان جوادی؛ مدیر پیام‌رسان گپ هم در این جلسه در پاسخ به نکات مطرح شده در چهاردهمین عصرانه سواد رسانه‌ای گفت: نگاه ما در گپ ارائه خدمات و توسعه و تجمیع خدمات است؛ ما مباحث تجاری را مدنظر قرار داریم.

وی افزود: مباحث و خدماتی مثل امکان شارژ یا پرداخت قبوض و ... که هیچ کدام از این امکانات در تلگرام وجود ندارد و اگر این امکانات خوب اطلاع‌‌رسانی شود احتمالا خیلی از مردم دیگر از تلگرام استفاده نخواهند کرد یا اگر استفاده کنند همزمان از گپ هم استفاده خواهند کرد.

جوادی گفت: من هم قبول دارم که بدترین اقدام رفتن به سمت فیلترینگ است چون ما نمی‌توانیم به کاربر چیزی را اجبار کنیم.

مدیر گپ ابراز کرد: معتقدیم باید کار در یک فضای تجاری، بیزینسی و بین شرکتهای خصوصی انجام شود و موانع رقابت با تلگرام برداشته شود زیرا چیزیکه تاکنون در کشور اتفاق افتاد این بود که عملا همه برای برندسازی تلگرام کمک کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.