مسیر تهران – کرج آنقدرطولانی یا کوهستانی نیست که امکان خدمات رسانی به سختی میسر باشد بنابراین انتظار می ورد در بارش های سنگینی که از قبل پیش بینی شده با عملکرد بهتری مواجه شویم. بارش های سنگین برف همانند شب گذشته می تواند منجر به وقوع حوادثی از قبیل شکسته شدن شاخه های درختان و صدمه زدن به عابرین, خودروها وحتی ساختمان ها شود.

خیابان های  فرعی و راه های منتهی به شهر در بی تدبیری شهرداری غافلیگر شده اند/اعلام تعطیل رسمی در پی بارش برف به خودی خود قابل پذیرش نیست

قدس آنلاین- محسن سرخو عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بحرانهای طبیعی باید همه چیز پیش بینی شده باشد به قدس آنلاین گفت: وقایع طبیعی دور از انتظار هر چند سال یک بار ما را غافلگیر می کند. این وقایع چون سیل های خانمان برانداز تا طوفانهای مهیب در هر جایی از دنیا اتفاق می افتد به نحوی که علی رغم پیش بینی های لازم ممکن است مردم را غافلگیر و مدیریت شهری را در داخل وخارج شهرها با چالش های جدی مواجه کند. وی افزود: چنین مواردی نکته مهم در استفاده بهینه و به موقع از تجهیزات در دسترس است. اگرپروازی به زمین می نشیند مسافران باید در اسرع وقت بارشان را تحویل بگیرند و بهانه ای وجود نداشته باشد چرا که مشکلات باید از قبل پیش بینی شده و تمهیداتی برای رفع آنها اندیشیده شده باشد.

سرخو دراین باره خاطرنشان کرد: پیش بینی هواشناسی برای افزایش کارآیی مدیران شهری و توجه مردم به مشکلات و خطرات پیش رو در حوادث طبیعی است. هنگامی که هواشناسی از قبل شدت بارش برف را گزارش می کند این مقوله باید توسط راهداریها، مدیریت شهر و همه مسئولین از قبل مورد توجه جدی قرار بگیرد تا تمام تمهیدات لازم برای در راه ماندگان ایجاد شود.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات گرفتاری مردم در اتوبان های منتهی به شهرتهران خاطر نشان کرد: مسیر تهران – کرج آنقدرطولانی یا کوهستانی نیست که امکان خدمات رسانی به سختی میسر باشد بنابراین انتظار می رود در بارش های سنگینی که از قبل پیش بینی شده با عملکرد بهتری مواجه شویم. بارش های سنگین برف همانند شب گذشته می تواند منجر به وقوع حوادثی از قبیل  شکسته شدن شاخه های درختان و صدمه زدن به عابرین، خودروها و حتی ساختمان ها شود. سرخو تصریح کرد: موضوع قابل توجه در ناکارآمدی مدیریت بحران این است که اولین ابتکار در هر حادثه طبیعی اعلام تعطیلی بدون  درنظر گرفتن خسارت های مادی ومعنوی جبران ناپذیری است که ممکن است شهروندان را درگیر کند.

وی در انتقاد از اعلام تعطیلی درحوادث طبیعی چون بارش برف به قدس آنلاین گفت: در حالی که تعطیلی باید از سوی دولت یا استانداری اعلام شود اما برخی نهادها اولین کار در بروز حوادث طبیعی را تعطیلی ادارات می دانند در حالی که ممکن است مردم بخشی از شهر قادر به ارائه خدمات باشند بنابراین اصل تعطیلی ادارات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. تعطیلی موارد پزشکی و بانکی مردم ممکن است جای جبران نداشته باشد از این رو اعلام تعطیل رسمی به خودی خود قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیفمان را درباره بارش یا عدم بارش نزولات آسمانی نمی دانیم اظهارداشت: موضوع قابل توجه آن است که از طرفی همه ما برای فائق آمدن بر بحران خشکسالی دعا می کنیم از سوی دیگر تکلیفمان با بارش برف و باران به دلیل ناکارآمدی و عدم برخوداری از مدیریت مطلوب در بحرانهای طبیعی مشخص نیست.  بهتر است قبل از دعا برای بارش برف وباران تکلیفمان را با شیوه مدیریت بحران مشخص کنیم بعد انتظار بهره مندی از مواهب طبیعی خدادادی را داشته باشیم.

سرخو در پایان با انتقاد از بی توجهی مدیریت تهران به وضعیت مردم تصریح کرد: علی رغم اینکه کارگران زحمت کش خدمات شهری در شب گذشته خیابان های اصلی شهر را باز کرده و تردد در آن روان گزارش شده اما در مسیرهای فرعی و ورودی های اصلی شهرها همچنان مردم در راه مانده در اتوبان ها گرفتار سرما زدگی و برف هستند. گرفتار شدن دوازده ساعته مردم در بین راه ها زیبنده و صحیح نیست چرا که مدیریت بحران باید از قبل پیش بینی های لازم و تجهیزات را در دسترس قرار می داد تا شاهد در راه ماندن مردم نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.