جوین_ امام جمعه شهرستان جوین ضمن قدردانی از مدیر کتابخانه وقف در گردش کفت: این عمل خیر خواهانه وقف در گردش کتاب های بایگانی شده بلااستفاده در منازل مانندسایر وقفیات صدقات جاریه به همراه دارد.

خدمات وقف در گردش کتاب بسیار ارزشمند است

 امام جمعه شهرستان جوین در گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین گفت: از کتابخانه سیار جوین که در شهر نقاب ایجادشده و مردم را به کتاب خوانی دعوت می کند، قدر دانی می کنم که با ایجاد کردن صدقات جاریه اجر دنیوی و اخروی رابرای خودش تدارک دیده است وخدمات وقف در گردش کتاب بسیار ارزشمند است.   

حجت السلام والمسلمین محمد تقی دلیر پور گفت: فضای مجازی یکی از موانع بزرگ مطالعه وکتابخوانی است، ولی جوانان باید برای آینده درخشان خود به طرف مطالعه کتاب سوق پیدا کنند.  

وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد گرایش به مطالعه روزنامه ها هم کاهش پیدا کرده، و ما خود را موظف می دانیم مردم را تشویق به مطالعه در تمامی مواردکرده، حتی روزنامه ها را در دستور کار روحانیت قرار دهیم.  

مدیر مرکز کتابخانه سیار فرهنگی شهرستان جوین نیز در گفتگو با قدس آنلاین گفت: با اجرای یک طرح فرهنگی، امکان واقف شدن تک تک جمعیت ۶۰ هزار نفری شهرستان جوین فراهم شده است،  به همین منظور برای اولین بار در کشور طرح وقف در گردش کتاب  و مشاوره رایگان به صورت سیار در شهرستان جوین اجرا می شود و  با اجرای این طرح فرهنگی امکان واقف شدن و بهره مندی از پاداش بزرگ وقف این احسان ماندگار برای همه افراد جامعه فراهم می شود،  و فرقی بین وقفیات نیست، وقف، وقف است،  چه وقف زمین یا وقف خانه و مستغلات یا وقف یک جلد کتاب باشد،  هر شهروند برخوردار یا غیر برخوردار، کوچک یا بزرگ، پیر یا جوان، روستایی یا شهری، بالا شهری یا پایین شهری، همه و همه حداقل می توانند یک جلد کتابی را که در خانه نگهداری،  و در گنجه اتاق خود بدون استفاده خاک می خورد، به مرکز فرهنگی وقف در گردش سیار تحویل دهند، و لذت یک بار  وقف کردن را در زندگی خویش تجربه کنند  و کتاب و کتابخانه وقف شده دیگران را رایگان به خانه ببرند.  

محمد علی شمس آبادی درباره هدف از اجرای این طرح فرهنگی گفت: حدود سال ۸۶ اولین کتابخانه شهرستان جوین را همزمان با ارتقاء منطقه جوین با عنوان(کتابخانه عمومی و مشارکتی شهرستان) با کمک و همکاری سردار شهید مدافع حرم در ساختمان منزل مسکونی وی ایجاد کردیم.  

وی خاطر نشان کرد: با گسترش شبکه های مجازی و کشاورز بودن بیشتر مردم شهرستان و عوامل دیگر  رفت و آمد مردم به کتابخانه سال به سال کمتر شد  و به همین دلیل این بار با کمک و همراهی خانواده سردار شهید مدافع حرم حسن علی شمس آبادی کتاب و کتابخانه را به در خانه شهروندان بردیم.  

شمس آبادی تاکید کرد: هم اکنون این طرح در قالب یک کانتینر ۶ متری چرخ دار و سیار در محله های مختلف شهر و روستا های شهرستان جوین همچون آموزش و پرورش و مجاورت مراکز آموزشی، مصلای نماز جمعه در برخی از مراکز برگزاری نماز جمعه ها و بوستان ها و محله های شهر و شهرستان و روستا های بخش مرکزی و عطاملک در حال اهدای کتاب و نیز ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در زمینه ازدواج،  تحصیل،  شغل و خانواده به شهروندان است.  

وی افزود: در این مرکز سیار فرهنگی علاوه بر خدمات کتاب به صورت وقف در گردش خدمات مشاوره ای در زمینه تحصیلی،  شغلی و ازدواج به جوانان و همه مردم  در غالب سی دی و کتاب عرضه می شود.    

همزمان یکی از شهروندان علاقمند به مشارکت در این امر گفت: تا کنون جای خالی این مرکز فرهنگی که به اصطلاح کتاب های اضافی مردم را به شیوه جالب وقف در گردش جمع آوری می کند، و در جامعه به چرخش در می آورد،  خالی بود.  

علی اکبر میمری گفت: در فرهنگ عمومی نان و کتاب هر دو مقدس و برکت محسوب می شوند، نان خشکی ها ونمکی ها زحمت جمع آوری ضایعات نان را در شهر و محله ها انجام می دهند،  ولی تا کنون برای کتاب های اضافی و بدون استفاده شهروندان که در خانه ها و منازل اشخاص یا اداره ها و نهاد ها خاک می خورد، مدیریت نشده بود.  

وی اظهار داشت:چون کتاب مهم و  دارای حرمت و منزلت است و نمی شود، کتاب را به سطل زباله انداخت، لذااین ابتکار جالب و ارزشمند باعث شده است، تاکتابها از پستوها بیرون بیایند. 

این شهروند نقابی بیان داشت: وقف در گردش کتاب بسیار کار عاقلانه و اقتصادی است و از هدیه کتاب هم بهتر است، چون وقتی کتابی را به شخصی هدیه می دهید، در واقع کتاب در مالکیت آن شخص باقی می ماند، و پس از استفاده در قفسه گنجه کتابخانه شخص محبوس می شود، در حالی که در طرح وقف در گردش شخص کتاب را به رایگان می گیرد، و چون کتاب مهر وقف در گردش خورده شخص گیرنده کتاب را در منزل حبس نمی کند، و پس از استفاده آن را به دیگری تحویل می دهد، و کتاب های کمیاب و قدیمی از خانه های مردم به این مرکز فرهنگی تحویل می شوند.  

یکی از شهروندان که دو جلد کتاب برای همسر دانشجوی خود از این مرکز فرهنگی وقفی گرفته بود، به خبرنگار ما گفت: یک جلد از این کتاب را برای همسرم لازم داشتم، تمام کتاب فروشی ها را پرسه زدم ولی پیدا نکردم، تا این که به صورت اتفاقی این کتاب مورد نیاز را در این مرکز فرهنگی صلواتی پیدا کردم.  

تکتم کلاته آقامحمدی با اظهار خوشحالی از وجود این مرکز فرهنگی و به تعبیر ایشان ایستگاه صلواتی کتاب  گفت: به خود و دوستان توصیه می کنم در این امر خیر مشارکت کرده از خیر دنیا و آخرت بهره مند شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.