جوین- با وجود پیگیری های مستمر برای تاسیس ایستگاه هواشناسی در جوین تاکنون اعتباری برای اجرای این طرح اختصاص نیافته است.

نبود اداره هواشناسی مشکلی برای جوینی ها/ لزوم رسیدگی مسئولان

قدس آنلاین- گروه استان ها:  با وجود پیگیری های مستمر برای تاسیس ایستگاه هواشناسی در جوین تاکنون اعتباری برای اجرای این طرح اختصاص نیافته است و این امر مردم شهرستان جوین به خصوص کشاورزان و صاحبان صنایع را ناراضی ساخته است.

امام جمعه شهرستان جوین در این زمینه به قدس آنلاین گفت: شهرستان جوین اولین دهه ارتقای خود را پشت سر گذاشته، و با توجه به اینکه ۸۵ درصد مردم این شهرستان به حرفه  کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، ولی هوا شناسی که یکی از ضروری‌ترین نیازمندیهای این منطقه می باشد،  متاسفانه شهرستان جوین از داشتن اداره هواشناسی محروم است.  

 حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی دلیری پور گفت: منطقه  جوین در مهرماه سال ۸۷ به شهرستان ارتقاء یافت و در این مدت مسئولان ذیربط به ویژه مسئولین حوادث غیرمترقبه استان در جلسات متعدد بارها و بارها قول ایجاد اداره هواشناسی در شهرستان جوین را داده اند، متاسفانه تاکنون این وعده محقق نشده است.  

وی افزود: شهرستان جوین جزء مناطق سردسیر کشورمی باشد، ولی چون اداره هواشناسی ندارد، واختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است، متاسفانه کشاورزان و دامدارن آسیب های جدی می بینند.  

امام جمعه جوین از مسئولین استانی درخواست کرد: نسبت به این درخواست حساسیت نشان دهند، چون جان و مال مردم در خطر است.  

 فرماندار شهرستان جوین به خبر نگار ما گفت: پیگیری های مستمری پس از ارتقای جمهوری شهرستان انجام شده، و در جلسات حوادث غیر مترقبه مطرح و مورد توجه جدی بوده است،  ولی  تاکنون اعتباری برای ایجاد هواشناسی اختصاص نیافته است.  

حسین  جمشیدی ضمن تایید مطالب امام جمعه گفت: صنایع ما هم از نبود هوا شناسی در شهرستان جوین رنج می‌برند، و ایجاد اداره هواشناسی در شهرستان جوین از ضروریات می‌باشد.  

وی یادآور شد: در جلسات حوادث غیرمترقبه شهرستان با حضور مسئولین استانی و عده  داده شده، ولی به علت کمبود اعتبار نتیجه ای حاصل نشده است.

 یکی از دامداران شهرستان جوین به خبرنگار ما گفت :حال که دولتی ها توانایی ایجاد یک هواشناسی را در شهرستان جوین ندارند، دست به دامان کشاورزان و دامداران شوند، و با کمک های مالی کشاورزان و دامداران نسبت به ایجاد هوا شناسی اقدام کنند.  

حسین  مظلومی نژاد گفت: کشاورزان و دامداران سالیانه تعدادی از دام های خود را به علت سرما و یخ بندان ازدست می دهند، و مزارع گندم و جو و چغندر سرمازده می شوند، واز این بابت خسارت سنگینی به ما وارد می شود.  

وی افزود: ما آمادگی خود را با جمع آوری کمک های مردمی برای  ایجاد ایستگاه هواشناسی در شهرستان جوین اعلام می کنیم، و فکر می کنیم که دراثر سرما ضرر وزیانی به ما وارد شده است.  

 دامدار دیگری گفت:ما  اطلاعات هوا شناسی را از اخبار استان خراسان رضوی در نقشه جغرافیایی و هواشناسی شبکه خبر خراسان رضوی کسب می کنیم، ولی بیشتر مواقع با آب و هوای جوین سازگاری ندارد.  

رجب علی میر جهانگیری خاطر نشان کرد: همین امسال که آب و هوا نسبتا معتدل  و گرم بوده، ولی شب های بسیار سردی به سراغ ما آمده، که تعدادی بره و بزغاله در اثر سرما تلف شده اند.  

وی افزود: عاجزانه از مسئولین در خواست می کنم، این مشکلات عمومی را هر چه زودتر حل نمایند، چون خسارات وارده بسیار سنگین است.  

یکی از معتمدین محلی گفت: در شهرستان جوین ایستگاه هواشناسی وجود ندارد، و این شهرستان سردسیر زیرمجموعه شهرستان سبزوار که آب وهوای گرمسیری دارد، قرار گرفته، که مشکل منطقه را افزایش داده است.  

قربانعلی نقابی تصریح کرد: شهرستان جوین در حوضه آبریز خراسان شمالی قرار دارد، و از آب و هوای آن منطقه تاثیرگذار است، و شب های بسیار سرد را سپری می‌کند، اظهار داشت: وضعیت آب و هوای شهرستان جوین همانند آب وهوای شهرستان های مجاور مانند اسفراین و بجنورد بسیار سرد است، ولی هواشناسی در شهرستان جوین وجود ندارد، و این منطقه از مناطق گرمسیر و معتدل به حساب می آید.  

وی تاکید کرد: اگر مسئولان به فکر مردم بودند، باید در سال های گذشته مشکل دامداران و کشاورزان را برای هواشناسی حل می کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.