کرج - چهل و دومین جلسه شورای شهر کرج در حالی برگزار شد که اعضا در خصوص شفاف سازی پروژه های عمرانی کرج و آلودگی هوا مصوباتی داشتند ودر بخشی از آن از بی توجهی دولت به کلانشهر کرج و مشکلات آن گلایه شد.

تصویب لایحه شفاف سازی پروژه های عمرانی/گلایه از بی توجهی دولت به کرج

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، جلسه شورای اسلامی شهر کرج صبح امروز چهارشنبه با حضور نمایندگان مردم در پارلمان شهری و معاونین شهردار برگزار شد.

دراین جلسه ابتدا طرحی دوفوریتی برای شفاف سازی اجرای پروژه های عمرانی در صحن اصلی شورای شهر مطرح شد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج  در این ارتباط گفت: این طرح شامل تمام هزینه های عمرانی که توسط پیمانکاران انجام می گیرد می شود.

محمدحسین خلیلی اردکانی با بیان اینکه این سند برای اولین بار در کشور انجام می شود، افزود: این طرح در انضباط بخشی، ساماندهی، نحوه نظارت و کنترل پروژه‌های عمرانی موثر است و باعث تحول و ارتقا دراین حوزه می شود.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه با اجرای این سند، طرح ها و پروژه ها به صورت دقیق انتخاب می شوند افزود: این طرح ارتقا سطح کیفی پروژه های عمرانی را به صورت عملیاتی مشخص می کند  لذا اجرای طرح و پروژه ها اقتصادی تر می شود.

وی تصریح کرد: اجرای این سند سبب خواهد شد که آسان سازی و شفاف سازی مقررات به خوبی انجام شود همچنین اطلاع رسانی در مورد معاملات و مناقصات برای عموم مردم ایجاد می شود.

خلیلی اردکانی بابیان اینکه این سند شامل برنامه ریزی سیاست مدیریت سطح پشتیبانی است، گفت: سیاست گذاری، نظارت، تعیین آئین نامه و پیشنهاد طرح های تشکیل شورای عالی برای این سند برعهده شورای اسلامی شهر می باشد.

در ادامه جلسه رییس کمیسیون برنامه وبودجه با بیان اینکه اجرای این طرح فرآیندهای مشکل‌دار در شهرداری را مشخص می کند، گفت:  بیش از ۳۰۰  فرآیند اداری در شهرداری وجود دارد که از این بین ۵۰ تا ۶۰ مورد آن با مشکل همراه است.

عباس زارع افزود: اجرای این طرح از اعمال سلیقه در پروژه‌های عمرانی شهر جلوگیری کرده و پرت منابع مالی را کاهش می دهد که خود عامل ایجاد شفافیت است.

در ادامه جلسه طرحی در خصوص آلودگی هوا و نوسازی ناوگان شهری ارائه شد که رییس کمیسیون عمران در این باره گفت:  در  اجرای قانون هوای پاک ودر کاهش آلودگی هوا، شهرداری با تصویب شورا موظف به اجرای طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده  تا پایان سال ۹۷ است.

مهدی حاجی قاسمی در این ارتباط گفت: شهرداری  تا پایان سال جاری طرحی را ارائه داده تا با تصویب شورای شهر و مشارکت بخش خصوصی برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ همه اتوبوس‌های درون‌شهری را نوسازی کند.

وی با بیان اینکه اولویت خرید با خودروهای گازسوز است، تاکید کرد: در بودجه ۹۷ شهرداری موظف است تا سقف ۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات خود را برای کمک به مالکان تاکسی‌ها برای نصب کاتالیست ها در نظر بگیرد.

وی  با بیان اینکه شهرداری باید طرحی را جهت مطالعات توسعه زیرساخت های حمل ونقل ارائه دهد گفت: این طرح با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام گیرد.

آلودگی هوای کرج هم تراز پایتخت

عباس زارع نیزدر این خصوص گفت: آلودکی کلانشهر کرج  کمتر از آلودگی تهران نیست و روزبه روز هوا آلودتر می شود.

وی با گلایه در این خصوص گفت: طرح هایی که از مجلس و دولت بیرون می آید هیچ توجهی به آلودگی هوا نمی کند و موجب نگرانی جدی است.

زارع با با بیان اینکه کلانشهرها به مرحله خفگی رسیده اند، گفت: شهر تمیز از خوراک تمیز برتر است همچنین در بودجه ۹۷ بی توجهی به موضوع محیط زیست نشود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر کرج تأکید کرد: چرا سهم قابل توجهی از ردیف های اعتباری به تهران اختصاص می یابد و کمتر به کلانشهر کرج که پیوستگی با تهران دارد، توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه منابع بر اثر سیاست های کلان کاهش پیدا کرده و ظرفیت شهرها برای نوسازی ناوگان محدود است، گفت: حتی در حوزه سرمایه گذاری امنیت روانی در کشور وجود ندارد.

زارع با بیان اینکه هوای کلانشهرها نسبت به سال گذشته آلودتر می شود، خاطرنشان کرد: شهر با امکانات اعتباری کم  توان نوسازی ندارد، و اگر دولت پول ندارد مکانیزم شهرها را قویتر کند چرا که سهم روستاها نسبت به شهرها افزایش یافته است.

وی در پایان گفت: دولت و مجلس به داد کلانشهرهایی همچون شهر کرج برسند چراکه منابع کلانشهرها رقمی نبوده و اولویت ها در کشور به خوبی مشخص نشده است.

طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا همچنین ضرورت نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری در نهایت به تصویب اعضای شورای شهر کرج رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.