معاون فرهنگی دادگستری استان گفت : به منظور ترویج فرهنگ صلح و سازش بین مردم و بالابردن آستانه تحمل و مردم همایش استانی صبر در روز پنجشنبه در استان یزد برگزار می شود .

همایش استانی صبر برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، محمدرضا عرشیان  امروز سه شنبه در نشست خبری این همایش با تبریک حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲بهمت اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران برخاسته از مردم می باشد و این انقلاب به دست اولیا و وانبیا الهی تائید شده  و ما به عنوان نگهبانان این انقلاب باید از آن حمایت کنیم .

وی با بیان اینکه دادگستری یکی از نهادهای مهم کشوری برای ترویج و گسترش فعالیت های فرهنگی می باشد افزود: ایجاد معاونت فرهنگی چند سالی در دستور کار دادگستری قرار گرفته و فعالیت ها ی معاونت فرهنگی دادگستری در دو حیطه برون سازمانی و درون سازمانی با هدف ارتقاء فرهنگ دینی و سازمانی برگزار می شود و فعالیت ها و تلاش هایی که توسط پرسنل قضایی برگزار می شود باید بیش از پیش به اقشار مختلف منتقل شود. 

عرشیان با اشاره به برگزارسی همایش استانی صبر در یزد گفت: این همایش با هدف ارتقای فرهنگ صلح  سازش و تقویت برادری و همدلی در جامعه  و اعتلای فرهنگ قانون مداری و قانون محوری  و کاهش جرایم در استان برگزار می شود.

وی خاطر نشان ساخت: کاهش تعداد زندانیان با ایجاد انگیزه و رغبت در جهت گذشت و اغماض از مهمترین اهداف این همایش می باشد  و دراین راستا شورای حل اختلاف و ستاد دیه فعالیت های خوبی را برگزار کرده اند و امیدواریم این همایش به اهدافی که دارد برسد و بتوانیم فرهنگ صلح سازش و بخشش را در جامعه نهادینه کنیم .

۱۲پرونده اعدام در استان منجر به صلح و سازش شده است

 رئیس شوراهای حل اختلاف استان نیز در این نشست اظهارداشت : شوراهای حل اختلاف در وارد نشدن پرونده ها به دادگستری نقش مهمی دارند و طی دوماه گذشته ۱۲پرونده اعدام منجر صلح و سازش و بخشش شده و برگزاری  همایش استانی صبر می تواند نقش مهمی در این مورد انجام دهد .

محمدرضا حداد افزود: شوراهای حل اختلاف در ۱۵سالی که از تشکیل آنها می گذرد کارکرهای مهمی داشته اند  و در دسترس بودن و دو شیفت فعالیت این شوراها ازجمله کارکردهای مثبت این شوراها می باشد.

وی تصریح کرد: عدم دریافت وجه برای صلح و سازش از دیگر اقدامکات شوراها بوده و در حال حاضر ۳شعبه شوراهای حل اختلاف در زندانهای یزد اردکان ایجاد شده و در ۱۰ماهه سالجاری ۹۰۴پرونده به شوراهای حل اختلاف زندان ها وارد شده  که از این تعداد ۷۴۲پرونده به صلح و سازش منجرشده و ۴۵۲زندانی آزاد شده اند.

حداد خاطر نشان ساخت : در ۱۰ماهه امسال ۵۲هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف  وارد شده که بیش از ۲۰درصد آنها منجر به سازش شده است.

این مسئول با بیان اینکه در فرآیند پرونده های دادگستری همیشه یک نفر ناراضی می باشد افزود :  در شوراهای حل اختلاف اکثر پرونده ها طرفین راضی می باشند و این از آثار وبرکات مهم شورا می باشد و رسانه ها باید نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش ورودی پرونده ها و صلح وسازش را برای  مردم معرفی کنند و یاریگر ما باشند .

 ۵ آسیب اجتماعی به عنوان آسیبهای اولویتی  دادگستری تعیین شده است 

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این نشست اظهار داشت : در بند ۵۶ قانون اساسی موضوع پیشگیری از وقوع جرم  جزو وظایف قوه قضاییه آمده و البته در قوانین دیگر از جمله قانون برنامه وظایف و تکالیف مربوط به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به نهادهایی واگذار شده و این نهادها در راستای وظایف قانونی تلاش می کنند.

محمد حسین رحیمی زاده افزود: ما در بحث مقابله با آسیب های اجتماعی از نظر قانونی اسناد بالادستی داریم که مصوبات شورای عالی فرهنگی ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه که ۵ آسیب را به عنوان آسیبهای اولویتی تعیین کرده است.  

وی تصریح کرد:  معاونت پیشگیری از وقوع جرم قضاییه هم وظیفه پیگیری این امور را دارد وهمایشی روز پنج شنبه در بحث سازش انجام می شود برای نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.