اصفهان- مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تاکنون در این استان هیچ گونه مورد ابتلای انسانی و طیور به ویروس H۵N۶ گزارش نشده است.

پای ویروس H۵N۶ هنوز به اصفهان باز نشده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کوچ دسته جمعی پرندگان یک پدیده بسیار زیبا است، مناظر زیبایی را به وجود می‌آورد و همیشه توجه بشر را به خود جلب کرده است، اما این روزها با وجود انواع بیماری ها از جمله آنفلوانزای پرندگان که در جهان وجود دارد، انسان را نگران می کند که مبادا پرندگان مهاجر حامل این نوع بیماری ها باشند.

با خبرشدیم که این اتفاق در کشور ما افتاده و ویروس H۵N۶ از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور شده است، از این رو برای اطلاع از آخرین اخبار در خصوص انتشار این ویروس نظر مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان را جویا شدیم.

شهرام موحدی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: ویروس های آنفلوانزا تنوع زیادی دارد، به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ نوع ویروس آنفلوانزا شناخته شده است.

وی افزود: ویروس آنفلوانزایی که سال گذشته استان اصفهان و سایر استان های کشور را درگیر خود کرد و در حال حاضر نیز وجود دارد، از نوع H۵N۸ است اما ویروس جدیدی که توسط پرندگان مهاجر به کشور وارد شده H۵N۶ و متفاوت از ویروس قبلی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه ویروس H۵N۶ قابلیت انتقال به انسان را دارد، اظهارکرد: تاکنون موارد ابتلا و حتی فوت انسانی در اثر این ویروس در برخی کشورهای دنیا اعلام شده و گزارش ها حکایت از ابتلای ۱۸ نفر و کشته شدن ۶ نفر در اثر این ویروس دارد.

وی ادامه داد: این گزارش ها نشان می دهد ویروس H۵N۶ بر خلاف H۵N۸ که کشوردرگیر آن شده است، می تواند به انسان سرایت کرده و باعث تلفات شود.

موحدی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر ابتلای انسانی به ویروس H۵N۶ اعلام نشده است، گفت: در حال حاضر ابتلای تعدادی از پرندگان استان گیلان به این ویروس تایید شده اما گزارشی از ابتلای انسانی اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در این استان هیچ گونه مورد ابتلای انسانی و طیور به ویروس H۵N۶ گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: به خاطر خطرات احتمالی ویروس H۵N۶، توصیه می شود از شکار پرندگان وحشی خودداری شود و مردم چنانچه لاشه ای از پرندگان وحشی مشاهده کردند، به آن دست نزنند و اگر تعداد لاشه پرندگان زیاد است به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند.

وی ادامه داد: چنانچه کسی پرنده بومی دارند، باید آن را در قفس جداگانه از پرندگان وحشی نگهداری کند و غذای پرندگان بومی در دسترس پرندگان آزاد پرواز نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.