زاهدان- مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان گفت: در ۱۰ ماه گذشته قریب به ۷۵ هزار مراجعه به مراکز انتقال خون استان داشته ایم که مجموعأ ۵۸ هزار واحد خونگیری از مراجعان صورت گرفته است.

مراجعه ۷۵ هزار نفر به مراکز انتقال خون سیستان و بلوچستان

دکتر سهیلا خسروی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته قریب به ۷۵ هزار مراجعه به مراکز انتقال خون استان داشته ایم که مجموعأ ۵۸ هزار واحد خونگیری از مراجعان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ۲۳ درصد از مراجعین به دلایل مختلف از اهدای خون معاف می‌شوند افزود: بیش از ۹۳ درصد اهدای خون توسط آقایان و ۷ درصد توسط زنان استان می باشد.

دکتر خسروی با بیان اینکه ۶۴ درصد اهدا کنندگان خون، اهدا کنندگان خون مستمر خون می باشند عنوان کرد: در این مدت ۱۰ ماهه، ۱۱ درصد اهدای کننده بار اول به جمع اهدا کنندگان خون پیوسته اند و ۲۵ درصد اهدا کنندگان نیز باسابقه هستند بدین معنی که با فاصله زمانی بیش از یک سال خون اهدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان طی این مدت بیش از ۱۱۰ هزار واحد انواع مختلف فرآورده خونی مصرف شده است که ۷۲ درصد آن فرآورده سلولی (RBC,LR RBC) بوده است.

وی ادامه داد: اختلاف میزان بین این مقدار پخش فرآورده و تولید استان از سایر استان های کشور تامین می‌شود و در این مدت سیستان‌ و بلوچستان حدود ۲۲ هزار واحد خون از سایر استان ها دریافت کرده است که سهم ۲۷ درصدی در توزیع خون استان را دارد.

دکتر خسروی افزود: برای جبران این مقدار خون دریافتی باید روزانه در استان ‌نزدیک به ۷۰ واحد اهدای خون بیشتری صورت گیرد که با توجه به پتانسیل های استان اهدای این تعداد خون کار دور از انتظاری نیست.

وی بیان کرد: بیماری فاویسم نوعی کم خونی (ارثی ) است که بدنبال خوردن موادی مانند باقلا و بعضی داروها ایجاد می‌شود که در استان ما شایع است و با توجه به فصل کاشت و برداشت باقلا آمار مراجعین به بیمارستان افزایش می یابد.

دکتر خسروی اذعان داشت: فاویسم در ایران بسیار شایع است و در برخی مناطق ایران از جمله نواحی شمالی و جنوبی ایران (سواحل دریا) شیوع بیشتری دارد و کانون‌هایی از این بیماری هم در سواحل خلیج فارس بویژه مناطق جنوب و جنوب شرقی، فسا وفیروزآباد و داراب فارس و روستاهای شمالی ایرانشهر دراستان سیستان و بلوچستان دیده می‌شود که در این مناطق خطر ابتلاء به بیماری از فروردین تا تیر ماه شیوع بیشتری دارد.

وی در پایان از مردم سیستان و بلوچستان درخواست کرد که با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و شیوع بیماری فاویسم در جنوب استان و افزایش نیاز به خون جهت این بیماران ،سازمان انتقال خون با مشکل جدی جهت تامین خون این بیماران مواجه می باشد،از مردم نوعدوست و همیشه مهربان تقاضا می شود جهت اهدای خون مانند گذشته یاری رسان ما باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.