اصفهان- دبیر یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی استان اصفهان گفت: در سطح کشور یادواره شهدا با این وسعت و این تعداد شهید اولین بار است برای شهدای زرهی سپاه گرفته می شود که با مشارکت یگان های زرهی و برخی از سازمان های استان برگزار خواهد شد.

یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی استان اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان(عج)  استان اصفهان، علی حامدیان در این باره اظهار داشت: اولین تانک در زمان دفاع مقدس در اوایل سال ۱۳۶۰ و در خلال عملیات فرمانده کل قوا به غنیمت گرفته شد که مقدمه ای برای تشکیل گردان زرهی سپاه بود.

وی با بیان اینکه قبل از این نیز از دشمن غنیمت های زرهی گرفته، اما به کار گیری نشده بود گفت: شهید رضا عسگری اولین شخصی بود که غنیمت زرهی جنگی را به کار گیری کرد لذا از وی با عنوان بنیانگذار زرهی سپاه یاد می شود.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به رشادت های شهید رضا امانی به عنوان معاون عملیات و جانشین گردان زرهی گفت: این شهید نیز با توجه به برخی خصوصیات بارزش به عنوان مغز متفکر زرهی سپاه لقب گرفته است.

وی افزود: اولین واحد زرهی سپاه در عملیات حصر آبادان مورد استفاده قرار گرفت و در طول این عملیات نیز غنیمت های زرهی بسیاری از دشمن گرفته شد.

حامدیان تصریح کرد: پس از آن اولین گردان زرهی سپاه تحت عنوان گردان ثارالله به فرماندهی سردار حاج فتح الله جعفری در تیپ امام حسین علیه السلام تشکیل و همزمان نیز واحدهای زرهی در یگان‌ های دیگر تشکیل شد.

 وی ادامه داد: در آن زمان چهار تیپ پیاده به نام کربلا به فرماندهی حاج مرتضی قربانی، عاشورا به فرماندهی سردار سرلشکر عزیز جعفری، ۱۴ امام حسین(ع) به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی و ۸ نجف اشرف به فرماندهی شهید حاج احمد کاظمی داشتیم که برای عملیات های ابتدایی جنگ تشکیل شده بودند.

حامدیان با بیان اینکه عملیات بستان با ورود گردان مستقل زرهی سپاه انجام شد گفت: پس از این عملیات و اثبات نقش بسزای گردان زرهی برای فرماندهان، آنها تصمیم می ‌ گیرند که این گردان را به تیپ تبدیل و در یگان های دیگر نیز گردان و تیپ زرهی تشکیل دهند.

دبیر یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی استان اصفهان گفت: قبل از عملیات فتح المبین که شاهکار عملیاتی شهید حسن باقری محسوب می شود، با حکم این شهید بزرگوار، تیپ ۳۰ تشکیل شد که نقش بسزایی را در عملیات های بعدی ایفا نمود و پس از این عملیات با به دست آمدن تعداد بیشماری ادوات زرهی در ابتدای سال ۶۱ و قبل از عملیات بیت المقدس با نظر قرارگاه مرکزی این تیپ به لشکر تبدیل شد یعنی قبل از تبدیل تیپ های پیاده، اولین لشکر سپاه در قالب لشکر زرهی شکل می گیرد.

 حامدیان گفت: پس از آن در سال ۱۳۸۹ بر آن شدیم تا یک تشکل مردم نهاد را به وجود بیاوریم که منجر به تاسیس مجمع رزمندگان زرهی با هدف سرکشی، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و برگزاری یادواره ها شد.

از دیگر اهداف این مجموعه ثبت، ضبط، ویرایش و مکتوب کردن آثار و خاطرات رزمندگان و شهدای زرهی می باشد که دو کتاب به نام ‌ های شهید لاوی و شهید جعفرزاده در سال های قبل به چاپ رسید و در این یادواره نیز در خلال برنامه ها از دو کتاب جدید باموضوع شهدای زرهی رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: این یادواره با مشارکت سپاه صاحب الزمان، بنیاد شهید، حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، شهرداری اصفهان، لشکر ۸ زرهی، زرهی لشکر ۱۴، زرهی تیپ قمر بنی هاشم و در رأس آن مجمع رزمندگان برپا خواهد شد.

حامدیان با بیان اینکه در میان این شهدا، اسامی ۱۴ شهید زرهی مدافع حرم از جمله شهید حججی نیز به چشم می خورد گفت: در این مراسم از ۵ شهید شاخص زرهی ارتش نیز تجلیل خواهد شد.

دبیر یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در سطح کشور با توجه به تعداد شهدای زرهی اصفهان برای اولین بار است که چنین برنامه ی منسجم با مشارکت همه یگان های زرهی استان اصفهان در دفاع مقدس برگزار می شود.

وی در پایان یادآور شد:این مراسم در روز پنجشنبه دهم اسفندماه سال جاری از ساعت ۹ صبح در خیمه حسینی شهدای بسیج ناحیه امام صادق(ع) با سخنرانی جانشین فرمانده کل سپاه؛ سردار دکتر حسین سلامی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.