پوتین: راکت‌پرانی‌ها از غوطه شرقی ادامه دارد/مبارزه با تروریست‌ها، از آتش‌بس مستثناست

پوتین: راکت‌پرانی‌ها از غوطه شرقی ادامه دارد/مبارزه با تروریست‌ها، از آتش‌بس مستثناست

به گزارش قدس آنلاین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت با وجود اعلام آتش‌بس در سوریه، شبه نظامیان حاضر در «غوطه» شرقی همچنان به راکت‌پرانی ادامه می‌دهند و از آنجا که تروریست‌ها از آتش‌بس مستثنا شده‌اند، باید به مبارزه با آن‌ها ادامه داد.

وی که پس از دیدار با «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره چشم‌انداز حل بحران در سوریه، گفت: «وضعیت در سوریه بسیار دشوار است و چشم‌انداز حل و فصل بحران به طرفین درگیر بستگی دارد، اینکه چه میزان به دستیابی به صلح و حفظ تمامیت ارضی سوریه متعهد هستند. روسیه تلاش خواهد کرد تا به برگزاری مذاکرات صلح و آغاز فرآیند اصلاح قانون اساسی و نزدیک شدن به وضعیت عادی در سوریه، کمک کند.»

پوتین درباره وضعیت غوطه پس از اعلام آتش‌بس، گفت: «متاسفانه در غوطه شرقی هنوز هم شماری از گروه‌های افراطی وجود دارد که وابسته به گروه‌هایی هستند که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند. همانطور که می‌دانید قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید مبارزه با این گروه‌ها باید ادامه یابد و نباید از تلاش‌هایمان علیه آن‌ها دست برداریم.»

رئیس‌جمهور روسیه، ادامه داد: «علاوه بر این، مسئله این است که در غوطه شرقی، معمولا شاهد شلیک راکت هستیم و بعضی روزها می‌بینیم که از این منطقه بین ۵۰ تا ۸۰ راکت یا گلوله خمپاره شلیک می‌شود. برخی از این گلوله‌ها حتی به سفارت و مرکز استقرار هیئت تجاری روسیه هم برخورد کرده است. آیا می‌شود تا ابد در برابر این اقدامات ساکت ماند؟ نه.»

او با بیان اینکه در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه به آن‌ها گفته که به نیروهای روس گفته برای ایجاد کوریدورهای بشردوستانه و خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری کمک کنند، گفت با هماهنگی صورت‌گرفته با ترکیه یک گروه بزرگ غیرنظامیان از این منطقه خارج شده‌اند، اما «یک گروه دیگر به دلیل ممانعت شبه‌نظامیان، نتوانسته‌اند این منطقه را ترک کنند.»

او در پایان گفت اگر برای آرام کردن کل سوریه تلاشی واقعی صورت گیرد، می‌توان به حل این بحران امیدوار بود، اما اگر کشورها صرفا به دنبال دستیابی به «امتیازات سیاسی» در نقاط مختلف سوریه باشند، درگیری‌ها ادامه خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که هدف آن برقراری آتش‌بس یک ماهه در سوریه است. این قطعنامه داعش، جبهه النصره، گروه‌های وابسته به القاعده و دیگر گروه‌هایی را که نام آن‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد، از آتش‌بس مستثنا کرده است.

منطقه غوطه شرقی که در مرکز جنجال رسانه‌ای غرب علیه دولت سوریه و روسیه قرار دارد، یکی از مناطقی است که گروه‌های وابسته به القاعده در آن حضور فعالی دارند. این گروه‌ها همچنان به شلیک راکت به سمت مناطق مسکونی از جمله در پایتخت سوریه ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین مورد این حملات، شب گذشته برخورد یک راکت به یک منطقه مسکونی در دمشق دستکم یک کشته بر جای گذاشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.