ساری- نیمی از تالاب فریدون‌کنار توسط دامگاه داران تصرف‌شده است و این تالاب که روزگاری سفره‌ای از جنس زندگانی و معیشت برای میهمانان پرنده و مهاجر می‌گسترانید حال دام‌هایی را در دل خود دارد که به‌جز مرگ و نابودی بوی دیگری از آن به مشام نمی‌رسد.

«میهمان کشی» در تالاب میهمان‌نوازی

قدس: در طی سال‌های گذشته به بهانه معیشت بسیاری از گونه‌های پرندگان توسط شکارچیان محلی صید و جنازه آن‌ها راهی بازار مصرف می‌شود که همین نقیصه دو گونه «غاز پیشانی‌سفید» و «عروس غاز» را در پرتگاه انقراض قرار داده است.

بنا بر گفته کارشناسان از گونه عروس غاز تنها ۳۵۰۰ جفت باقی‌مانده است و متأسفانه این گونه‌ها در روز اولی که مهاجرت می‌کنند، گرفتار دام‌ها می‌شوند.

برخی پرندگان دیگر نیز برای «تاکسیدرمی» کشته می‌شوند و روش کشتن آن‌ها به این‌گونه است که پرنده را داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ می‌اندازند و بعد با پیف‌پاف‌های مخصوص، پرنده را می‌کشند تا آسیبی به بدن آن برای تاکسیدرمی نرسد و این حال روز پرندگانی است که به امید زمستان گذرانی در تالاب های ایرانی به سمت ما پر می‌گشایند.

متأسفانه شکار و صیدی که در فریدون‌کنار انجام می‌شود، یک شکار ساده نیست، بلکه یک نسل‌کشی است و با هیچ منطقی سازگاری ندارد.

فریدون‌کنار بر سر زبان‌ها

کشتار بی‌رویه پرندگان در فریدون‌کنار که چند سالی است نام این شهرستان را نه‌فقط در ایران که در دنیا بر سر زبان‌ها انداخته و بارها به موضوع فیلم مستندسازان مطرح کشورمان تبدیل کرده و حتی موجب شد تا دو نفر از فعالان محیط‌زیست کردستانی برای رساندن پیام صلح و مهربانی مریوانی‌ها پادررکاب، مریوان تا فریدون‌کنار را رکاب بزنند تا از صیادان و شکارچیان فریدون‌کناری بخواهند دست از کشتار پرندگان مهاجر بردارند اما به نظر می‌رسد این اقدام هم تأثیری درروند کشتار پرندگان نداشته است.

مرگ هزار پرنده در روز

مدیرکل محیط‌زیست مازندران با تائید آغاز کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر زمستان گذران در برخی تالاب‌های این استان به‌ویژه فریدون‌کنار  می‌گوید: حدود ۲۰۰ دامگاه دار در این منطقه شکار غیرمجاز دارند که روزانه هزاران بال پرنده را شکار می‌کنند و این کارشان به بهانه معیشت نسل پرندگان را منقرض می‌کند.

متأسفانه شکار و صیدی که در فریدون‌کنار انجام می‌شود، یک شکار ساده نیست، بلکه یک نسل‌کشی است و با هیچ منطقی سازگاری نداردشکار بی‌رویه پرندگان مهاجر داد مجلسی‌ها را هم درآورده تا آنجا که علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: صید بی‌رویه پرندگان مهاجر وجهه بین‌المللی کشور را خدشه‌دار می‌کند،

وی ضعف نظارت محیط‌زیست، نبود پاسگاه محیط بانی و کمبود محیط بان را در کشتار پرندگان مهاجر مؤثر دانسته و ابراز می‌کند: سطح وسیع سواحل شمال و جنوب کشور محل تردد پرندگان مهاجر است و باید با استقرار نیرو در محل تردد پرندگان و تجهیز آن‌ها به امکانات پیشرفته حفاظت از  پرندگان را تشدید کرد.

وی همچنین عدم نظارت مناسب بر بازار خریدوفروش پرندگان و بی‌توجهی به اجرای قوانین را از عوامل مؤثر کشتار پرندگان مهاجر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه به سبب عدم نظارت درست و اجرای قوانین وضعیت محیط‌زیست بحرانی بوده و بیشترین آسیب‌ها از این طریق متوجه محیط‌زیست کشور شده است.

وی یادآور می‌شود: این رویه و قطع یک حلقه از زنجیره غذایی و نابودی گونه‌ها بر روی سفره ما به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر خواهد گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید می‌کند: می‌طلبد سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط با برنامه‌ریزی منسجم و منظم برنامه حفاظتی مؤثری را برای حفاظت از پرندگان مهاجر در دستور کار قرار دهد زیرا کشتار آن‌ها شیوع بیماری‌هایی مانند فوق حاد پرندگان و انقراض نسل پرندگان را به دنبال دارد.

نماینده مردم شازند بابیان اینکه برای حفاظت از پرندگان مهاجر با خلأ قانونی روبرو نیستیم می‌افزاید: اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست احساس می‌کند با خلأ قانونی مواجه بوده و نیاز به تصویب قوانین وجود دارد این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.

عضو گروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه مسئولان محلی فریدون‌کنار برخورد و نظارت لازم را با شکارچیان و بازار خریدوفروش پرندگان ندارند، تصریح  می‌کند: باید از تمامی ظرفیت‌های قانونی و قضایی موجود در استان مازندران برای برخورد با عاملان کشتار پرندگان مهاجر استفاده کرد و به‌طورقطع اگر مسئولان با متخلفان برخوردهای لازم را در دستور کار قرار ندهند و از کنار این کار بابی تفاوتی بگذرند از اهرم‌های قانونی برای برخورد با آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.