اردبیل- دفن زباله در سرعین یکی از مشکلاتی است که در طی سال های گذشته به معنای واقعی مشکل ساز شده و با وجود اینکه کارگروه های متعددی برا ی حل این مشکل برگزار شده اما همچنان دفن غیر اصولی محیط زیست را به مخاطره انداخته است.

سرزمین چشمه های آب گرم ایران در محاصره زباله

قدس: دفن زباله ها به صورت سنتی بنا بر گفته مدیر کل محیط زیست استان اردبیل با اینکه از ابتدای سال جاری در کارگروه مدیریت پسماند تغییر مکان دفن تا پایان تابستان به صورت قطعی در دستور کار قرار گرفت اما متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

تولید زباله در شهر سرعین بنا بر گفته شهردار در روز های عادی و خالی از مسافر از ۴ تن نیز شاید تجاوز نکند اما در ایام تعطیلات که با حجم بسیاری از مسافر روبرو می شود تولید زباله به افزون بر ۱۰۰ تن در روز می رسد که این حجم زباله برای این منطقه مشکل ساز شده است.

وظیفه شهرداری

مطابق قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی آن، مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در محدوده شهرها به عهده شهرداری‌ها و در محدوده روستاها بر عهده دهیاری‌ها و خارج از آن بر عهده بخشداری‌هاست.

در شهرهای بزرگ، مدیران اجرایی پسماندها موظف هستند قبل از دفع و دفن اصولی و بهداشتی زباله‌ها اقداماتی از قبیل تفکیک از مبدا، کاهش تولید زباله در مبدا از طریق فرهنگ‌سازی، استفاده مجدد و بازیافت را اجرایی کنند تا هزینه‌های مدیریت پسماند به طور چشمگیر کاهش یابد و عوارض بعدی شامل آلودگی‌های مختلف به حداقل ممکن برسد.

دغدغه شورا

در همین رابطه رییس شورای شهر سرعین با قبول اینکه موضوع پسماند درشرایط فعلی به عنوان اساسی ترین نیازبرای شهرسرعین است اظهار می کند: مکان فعلی به هیچ وجه دیگرمناسب نیست وباید سریعا دفن زباله در این مکان تعطیل شود.

سوتیتر//بی توجهی به دفن غیر اصولی زباله ها موجب وخیم‌تر شدن وضعیت زیست‌محیطی و بهداشتی محل دفن و آلودگی محیط زیست شده است

ناصر محمدی در خصوص مشکلات پیش روی شهرداری برای تغییر مکان محل دفن زباله اظهار می کند: خوشبختانه مکان یابی جدیدصورت گرفته است ولی دردسترسی وراه ارتباطی وبعدمسافت بسیارمشکل دارد که بایدجاده کشی به طول ده کیلومترصورت گیردونیازمندزمان وبودجه لازم است ومتاسفانه خیلی هزینه براست .

وی تصریح می کند: درحال حاضر متاسفانه از توان مالی شهرداری این اقدام خارج است.

وی با تاکید بر اینم موضوع که تغییر مکان دفن زباله یکی ازمهمترین دغدغه مدیریت شهری و شورا های این شهرستان از گذشته تاکنون بوده است ادامه می دهد: در حال حاضر تصمیم گرفتیم  تاحل مشکلات مکان جدید با رایزنی ازطریق مقام عالی استان وشهرداری اردبیل فعلا پسماند شهرسرعین به مکان دفن زباله اردبیل انتقال یابد.

آلوارس در محاصره زباله

شهرستان سرعین با ده ها دهنه آب گرم معدنی و پیست اسکی آلوارس از مناطق گردشگر پذیر کشور در ۲۷ کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد.

آلوارس به لحاظ داشتن ذخایر برف در طول دست کم شش ماه از سال رتبه نخست کشور را دارد و این منطقه به همراه امکانات تفریحی و ورزشی که در آن ایجاد شده نقش بسزایی در توسعه ورزش های زمستانی، جذب گردشگران خارجی ، ایجاد اشتغال و پرکردن اوقات فراغت جوانان و تکمیل موقعیت ویژه گردشگری در شهر سرعین دارد.

آلوارس که یکی از جاده‌های گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود، به دلیل جمع‌آوری و دفن زباله به جای حال و هوای گردشگری به زباله‌دانی تبدیل شده است.

زباله‌های تولیدی شهر سرعین در بخشی از حاشیه این جاده جمع شده و تپه‌های زباله روز به روز فربه‌تر می‌شوند.

انباشت زباله ها این روز ها اعتراض بسیاری از ساکنان این منطقه را هم در بر داشته است زیرا آن ها ادعا می کنند هر لحظه که سرعت باد افزایش پیدا می‌کند، زباله‌ها به حرکت در آمده و اطراف خانه‌های مردم  را آلوده می‌کند.

ساماندهی بی سامان

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل با اشاره به اینکه محل فعلی دفن زباله در شهر سرعین فاقد مجوز های زیست محیطی است  بیان می کند: علیرغم پیگیری های مستمر و مکاتبات متعدد  و مصوبات کارگروه استانی و شهرستانی مدیریت پسماند، متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدامی در جهت ساماندهی و رفع آلودگی در این محل نشده است.

محمد خداپرست عنوان می کند: بی توجهی به دفن غیر اصولی زباله ها موجب وخیم‌تر شدن وضعیت زیست‌محیطی و بهداشتی محل دفن و آلودگی محیط زیست شده است.

وی بیان می کند: زباله‌های شهری بصورت کاملاً غیراصولی و غیرفنی از سوی شهرداری سرعین در محل تلنبار می‌ شود.

وی ادامه می دهد: عدم مدیریت صحیح زباله در این محل باعث انتشار بوی نامطبوع شده و دود حاصل از اشتعال آن نیز آلودگی هوا را در پی داشته است.

وی ادامه می دهد: عدم حصارکشی اطراف محل و عدم پوشش دهی مناسب و روزانه زباله با خاک، باعث انتشار و پراکنده شدن زباله‌های نایلونی و پلاستیکی با کوچکترین وزش باد در سطح وسیعی از منطقه شده و منظره زشت و غیرقابل قبولی را در اطراف شهر توریستی سرعین ایجاد کرده است.


تعیین ضرب الاجل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  اردبیل در همین حال از شکایت و کمک از دستگاه قضا بر علیه شهرداری به منظور حل این مشکل خبر می دهد و دادستان نیز با تعیین ضرب الاجل یک ماهه خواستار حل این مشکل و تغییر محل دفن زباله توسط شهرداری شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.