یزد- یزد در حاشیه جنوبی دشت کویر واقع‌شده و از قدیم‌الایام مردم ساکن در آن ناحیه، علاقه‌مندی خود را به صنایع‌دستی و به‌ویژه قالیبافی نشان داده‌اند.

مشکلات اقتصادی در تاروپود فرش یزد ریشه دوانیده است

قدس: «جوزافاباربارو» جهانگرد ونیزی که به ایران سفرکرده درباره یزد چنین می نوسید:« مردم همه به نساجی و بافتن پارچه‌های گوناگون ابریشمین مشغول‌اند و یزدیان باکار و کوشش خود مقدار زیادی از این پارچه‌ها را به هند، ایران، جغتای، چین و ماچین، بخشی از ختا، روسیه و ترکستان صادر می‌کنند.»

تاروپود مشکلات

باوجوداینکه فرش دستباف یزد بنا بر گفته مسئولان در زمره فرش ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد اما مدتی است بنا به دلایل مختلف مشکلات در تاروپود این هنر و کارگاه‌های فرش‌بافی این استان رخنه کرده است تا آنجا که رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد از تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای فروش فرش دستباف در یزد خبر می‌دهد.

قیمت پایین فرش، دیگر رغبتی برای تولیدکنندگان فرش دستباف نگذاشته است و از طرف دیگر رکود حاکم بر بازار بسیاری از کارگاه های تولیدی را به تعطیلی کشانده استمسعود استقامت در این رابطه توضیح می‌دهد: فرش یزد از جنس خوبی برخوردار است و دارای طرح و نقش‌های جدید است  و باوجود بازار خوب فرش آن در داخل و استقبالی که از استان‌های اصفهان، تهران، همدان و غیره از آن صورت می‌گیرد، صادرات فرش یزد و اردکان به کشورهای دیگر بسیار کم شده است.

وی می‌گوید:  قیمت پایین فرش، دیگر رغبتی برای تولیدکنندگان فرش دستباف نگذاشته است و از طرف دیگر رکود حاکم بر بازار موجب شده از مجموع فروشندگان فرش دستباف در یزد تنها ۳۵ تا ۴۰ واحد مشغول فعالیت باشند.

وی با اشاره به وضعیت صادرات فرش  به کشورهای خارجی بیان می‌کند: متأسفانه وعده برجام و برداشته شدن تحریم‌ها هیچ کمکی به صادرات نکرد و حتی وضعیت از گذشته نیز بسیار بدتر شد.

وی کمک به بهبود این صنعت کهن را نیازمند حمایت دولتمردان می‌داند و ادامه می‌دهد: پرداخت وام‌های کم‌بهره و بهبود وضعیت صادرات فرش دستباف به کشورهای خارجی می‌تواند به حل مشکلات بافندگان کمک کند و در بهبود وضعیت فعلی وی تأکید می‌کند: ارائه وام کم‌بهره در افزایش تولید فرش نقش بسزایی دارد و موجب رونق گرفتن بازار خریدوفروش فرش دستباف می‌شود.

ضرورت نوآوری

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد بابیان اینکه فرش دستباف یزد اکنون در زمره فرش ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد اظهار می‌کند: در حال حاضر با توجه به رکود حاکم بر بازار عمده مشکلات بافندگان، تولیدکنندگان و تجار فرش استان یزد نداشتن نقدینگی است و در این راستا متقاضی تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار هستند.

محمدمهدی نبی زاده یادآور می‌شود: استان یزد حدود ۴۰ هزار بافنده دارد که سالانه بیش از ۲۰۰هزار مترمربع انواع فرش دستباف را در استان تولید می‌کنند.

وی با تأکید بر نوآوری در این صنعت اظهار می‌کند: تولیدکنندگان یزدی ضرورت تغییر و نوآوری در طرح، نقش و رنگ در فرش دستباف را احساس کرده و آن را لازمه بازاریابی و جذب مشتری می‌دانند و لذا دولتمردان باید در این راه به کمک بافندگان آمده و به‌ویژه راه را برای صادرات هموار سازند.

وی اذعان می‌کند: مسئولان برای کمک به رونق این صنعت ضروری است تا درزمینۀ تأمین تسهیلات از منابع استانی، پیگیری بیمه قالیبافان، توجه ویژه در مسائل گردشگری و میراث فرهنگی، تبلیغات، اطلاع‌رسانی و همچنین بعد علمی و دانشگاهی به این هنر و صنعت کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه بازار فروش فرش دستباف یزد عمدتاً استان‌های اصفهان، فارس، تهران و مرکزی است ادامه می‌دهد: تا قبل از تحریم‌ها فرش یزد به کشورهای آمریکا، آلمان، کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد که نقش مؤثری در رونق اقتصادی تولیدکنندگان داشت.

ضعف دولتمردان

رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت صنعت فرش عملکرد دولت را درزمینهٔ کمک به برگزاری نمایشگاه‌های فرش در خارج از کشور ضعیف عنوان کرده و اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌ها تأثیری در مصرف داخلی و صادرات این محصول دارد اما آن چیزی که مهم است حمایت دولت در برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور است.

علی وقف‌چی با اشاره به وضعیت صنعت فرش کشور افزود: متأسفانه نزدیک به سه سال است که برگزاری نمایشگاه‌های فرش در خارج از کشور مورد بی‌توجهی قرارگرفته و فعالیت قابل‌توجهی در این زمینه انجام‌نشده است.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ایجاد بستر برای رونق مصرف داخلی درزمینهٔ فرش دستبافت عنوان کرد: یکی از بازارهایی که می‌تواند صنعت فرش کشور را رونق بخشد و چرخه‌های اقتصادی را به چرخش درآورد بحث مصرف داخلی به‌خصوص برای زوج‌های جوان است.

وی بابیان اینکه باید استفاده از فرش دستبافت به‌جای فرش ماشینی فرهنگ‌سازی شود، ابراز کرد: برای رسیدن به ایده آل‌ها درزمینهٔ صنعت فرش فاصله زیادی داریم که این وضعیت برای ما به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و مجلس نیز در تلاش است با حمایت‌های قانونی در جهت رونق قدم بردارد.

فرهنگ‌سازی

وقف‌چی با اشاره به مهم‌ترین موانع پیش روی صنعت فرش بیان کرد: در بحث تولید دغدغه بیمه فرش‌بافان راداریم که نیاز است برای رونق دوباره این صنعت در کشور این مشکل در سریع‌ترین زمان برطرف شود.

وی عدم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان فرش را یکی از چالش‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: مصرف‌کنندگان نیز توانایی خرید ندارند که ما معتقدیم دولت در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهد که یکی از پیشنهادها ارائه تسهیلات خرید  فرش به مصرف‌کنندگان است.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اعطای تسهیلات به کسانی که درزمینهٔ خریدوفروش فرش فعالیت دارند نیز یکی از پیشنهادها و راهکارهای ما برای خروج  از رکود در این صنعت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.