اصفهان- سالانه ۴۰۰هزار مترمربع فرش دست‌باف در استان اصفهان با ۲۹۰ هزار بافنده تولید می‌شود که ۱۲و هشت‌دهم درصد تولید فرش دست‌باف کشور را به خود اختصاص داده است.

گره مشکلات بر تاروپود فرش اصفهان

قدس آنلاین-گروه استان ها: وقتی این آمار با یک دهه قبل یعنی سال ۱۳۸۵ مقایسه شود افت این هنر صنعت بیش‌ازپیش مشخص می‌شود، در سال۸۵ تعداد یک هزار و ۷۰۰ بافنده در استان ۷۳۰ هزار مترمربع فرش می‌بافتند و با تولید ۱۸و دودهم درصد تولید فرش کشور، برترین استان در این زمینه بودند.

متأسفانه موانع بر سر راه بافندگان از گرانی نخ و رنگ و طرح گرفته تا بیمه و دستمزد و از همه مهم‌تر نبود بازار صادرات گره بر تاروپود این صنعت انداخته است تا جایی که بنا بر گفته نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان از رتبه نخست به جایگاه چهارم و پنجم سقوط کرده است.

باوجوداینکه فرش دست‌باف اصفهان با بیش از هفت سبک تولیدی از محبوب‌ترین فرش‌های دست‌باف کشور است اما

کاهش صادرات گره‌ای کور بر تاروپود این هنر و صنعت انداخته است.

حجره‌هایی که تعطیل شدند

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان در توصیف وضعیت بازار در یک جمله بیان می‌کند: بازار فرش در کما قرار دارد.

محمود دایی بابیان اینکه خرید فرش و صادرات هر دو در حالت رکود و سکون به سر می‌برند یادآور می‌شود: به‌طورمعمول ۸۰ درصد فرش اصفهان صادر می‌شود اما در حال حاضر خریدار برای فرش دستباف اصفهان بسیار کاهش پیداکرده و صادراتی هم در کار نیست.

وی با اشاره به تعطیلی بسیاری از حجره‌ها و فروشگاه‌های فرش ادامه می‌دهد: متأسفانه بسیاری از فروشندگان فرش دستباف دچار مشکلات اقتصادی شده و به‌مرور تغییر شغل می‌دهند.

وی در این رابطه می‌گوید: حتی بسیاری از فروشندگان قیمت فرش را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دادند اما این رویه نیز تأثیری در خروج از رکود و رونق بازار نداشته و تنها دولت با تبلیغات و زمینه‌سازی صادرات می‌تواند به جلوگیری از ورشکستگی و نابودی این صنعت کمک کند.

بی‌انگیزگی بافندگان

در این راستا یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان بی‌انگیزگی بافندگان به‌ویژه ورود جوانان به این حوزه را از دلایل پسرفت این صنعت عنوان می‌کند.

سعید عصاچییان ابراز می‌کند: فرش دستباف اصفهان خواهان دارد ولی یکی از دلایل بی‌انگیزگی بافندگان فرش دستباف و عدم رغبت جوانان برای ورود به این حوزه، قیمت پایین دستمزدهای بافندگان فرش است.

وی با اشاره به وضعیت خریدوفروش فرش دستباف اصفهان اظهار می‌کند:  متأسفانه وضعیت بازار فروش فرش دستباف در وضعیت خوبی نیست و آن‌قدر که خریداران فرش دستباف برای فروش فرش‌های از قبل خریده شده به بازار مراجعه می‌کنند برای خرید نمی‌آیند.

وی ادامه می‌دهد: صادرات فرش بسیار کاهش پیداکرده و مصرف داخلی فرش دستباف  نیز ظرفیت و بازار محدودی دارد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه  بیان می‌کند: قرار بود بیمه بافندگان فرش دستباف در مجلس به‌صورت مصوبه، تصویب شود اما هنوز این رویداد رخ نداد و ابلاغی برای بیمه بافندگان اعلام‌نشده است.

عصاچی با اشاره به اینکه فرش دستباف به‌عنوان یک کالای لوکس و ارزشمند  به دلیل رکود اقتصادی هم در داخل کشور و هم در خارج با کاهش خریدار روبروست ادامه می‌دهد: برای بازگشت و رونق این بازارنیازمند تبلیغ و فرهنگ‌سازی بین‌المللی هستیم.

وی با انتقاد از اینکه در صادرات نگاه بازاریابی و بازار سازی متمرکزی نداریم می‌افزاید: بسیاری از رقبای ما فروش اینترنتی دارند و متناسب با خواسته و نظر بازارهای هدف تولید می‌کنند اما صادرکنندگان به دلیل نقصی که در بدنه تولید وجود دارد حتی برای حضور در نمایشگاه‌ها به‌جای اینکه سفارش‌گیرنده باشند بیشتر عرضه‌کننده هستند.

کاهش صادرات

مدیرکل گمرک استان اصفهان  به کاهش ۵۸درصدی ارزش صادرات فرش دست‌بافت در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: در هفت‌ماهه نخست امسال ارزش صادرات فرش دست‌باف دو میلیون و ۳۷۴هزار دلار رسیده درحالی‌که ارزش صادرات در مدت مشابه پارسال پنج میلیون و ۷۳۲هزار دلار بوده است.

اسدالله احمدی ونهری همچنین با اشاره به کاهش ۲۳درصدی صادرات این محصول می‌افزاید: در هفت‌ماهه نخست امسال ۴۷هزار تن و در مدت مشابه پارسال ۵۹هزار تن فرش دست‌باف صادرشده است.

وی بیان می‌کند: دو دهه قبل، این صنعت کهن ایرانی جایگاه بالایی در بازار جهانی داشت اما در یک دهه گذشته ارزش صادرات فرش کشور به دلایل مختلف کاهش‌یافته است که این موضوع در این استان و به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش دست‌باف نگران‌کننده است.

وی امارات،کویت،قطر،امریکا و کره جنوبی و عراق را از عمده واردکنندگان فرش دست‌باف اصفهان در این مدت اعلام کرده و می‌گوید:بیشترین میزان کاهش صادرات این محصول، بازار امریکا با ۸۱درصد افت بوده است.

نیازمند برنامه ریزی

بنا بر گفته نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی، فرش اصفهان از رتبه نخست به جایگاه چهارم و پنجم سقوط کرده است.

سعید خدا رحمی،افغانستان،پاکستان،هندوستان،ترکیه و چین را رقبای جدی ایران در بازار جهانی می‌داند و می‌گوید:این کشورها برای به دست آوردن بازار جهانی برنامه‌ریزی بلندمدت دارند و صادرکنندگان این از مشوق‌های صادراتی دلوت هایشان بهره می‌برند و از طرفی هم قانون‌های متناقض ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.