همدان- مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیایی(ACD)، بزرگ‌ترین تشکل گردشگری آسیا با ۳۴ عضو است که خردادماه سال جاری شمسی در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در کشور کامبوج، همدان را به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد.

همدان برای سال ۲۰۱۸ آماده می‌شود

قدس: استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه‌هزارساله از کهن‌ترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین حکومت‌های  ایران در دوران مادها بوده‌ است که به‌واسطه دارا بودن بیش از ۱۸۰۰اثر تاریخی و گردشگری در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه‌های طبیعی همچون غار علی‌صدر هم‌اکنون به‌عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌شود.

آماده‌سازی همدان برای سال ۲۰۱۸

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی همدان و جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌گوید:همدان یکی از شهرهای تمدنی ایران است که معرفی هرچه بهتر آن می‌تواند باعث جذب گردشگر بیشتر به همدان شود و در این خصوص آماده هرگونه همکاری با سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هستیم.

مجمع گفت و گوی کشورهای آسیایی استان همدان را به دلیل برخورداری از ظرفیت‌ های بی ‌نظیر گردشگری به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده استامیر خجسته با اشاره به برگزاری رویداد همدان پایتخت گردشگری آسیا می‌افزاید: تصمیمات بسیار خوبی در خصوص تأمین زیرساخت‌های همدان در فرصت باقی‌مانده تا برگزاری این رویداد اتخاذشده که از آن جمله می‌توان به تقویت زیرساخت‌های فرودگاهی و افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی در زمان برگزاری این رویداد اشاره کرد.

خجسته بیان می‌کند: همدان که در دورانی از تاریخ پایتخت ایران بوده است در دل خود دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی و تمدنی است که معرفی هرچه بهتر این آثار بی‌نظیر می‌تواند باعث افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی شود و این در حالی است که سفال لالجین، آیین‌ها و مراسم زیبا و نیز جاذبه‌های زیبای گردشگری همدان می‌تواند انگیزه‌های سفر به همدان را افزایش دهد.

آزمون بزرگ

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان بابیان اینکه ایجاد بسترهای گردشگری زمینه‌ساز فراهم آوردن مقدمات میزبانی از این رویداد مهم بین‌المللی است بیان می‌کند: برگزاری رویداد مهم همدان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸، آزمون بزرگی برای میزان توانمندی این شهر در رونق گردشگری خارجی محسوب می‌شود.

کامران گردان با تأکید بر ساماندهی روز بازارها، پارک‌ها و دیگر نقاط پرتردد مردمی اظهار می‌کند: برای احداث بازارهای محلی و روز بازارها می‌توان از مشارکت سرمایه‌گذاران کمک گرفت و ضمن ارائه تخفیف ویژه‌ برای اخذ پروانه، تمامی مناطق و شهرک‌ها را به این بازارچه‌ها تجهیز کرد.

وی تأکید می‌کند: امکانات این شهر باید در حد و اندازه عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا باشد و در اجرای برنامه‌های این رویداد بین‌المللی، هدفمند پیش رفت.

بهره‌برداری از ظرفیت روستاها

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری نیز بابیان اینکه برای جذب گردشگر در حوزه صنایع‌دستی و میراث نقشه راه نیاز است اظهار می‌کند: یکی از راهکارهای مهم توسعه بومگردی ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها  است زیرا توسعه گردشگری پایدار متناسب با زیست‌بوم منطقه است.

اعتصام کوثری ادامه می دهد: ایجاد این اقامتگاه‌ها خود عاملی برای جذب گردشگر است و با ایجاد محیطی هماهنگ با میراث فرهنگی منطقه سبب می‌شود گردشگر در مدت اقامت خود در یک روستا علاوه بر استفاده از جاذبه‌های زیست‌محیطی و تاریخی از شرایط فرهنگی، غذاهای سنتی، نوع لباس پوشیدن اهالی و نماد های منحصربه‌فرد زندگی در روستای موردنظر آگاهی یابد و یک گردشگری آگاهانه را تجربه کند.

کوثری بابیان اینکه یک گردشگر وقتی وارد روستا می‌شود در اقتصاد روستا از وجوه مختلف تأثیرگذار است بیان می کند: گردشگر محصولات روستا را راحت می‌خرد و درنتیجه بازدهی مالی این خریدوفروش به اقتصاد روستا بازمی‌گردد و کشاورزی را تقویت می‌کند و لذا باید از این فرصت بهنحو احسن بهره برد.

همدان روی ریل توسعه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان این که ما آنچنان که باید و شاید همدان را به داخل و خارج از کشور معرفی نکرده ایم اظهار می کند: یکی از بهترین اتفاق ها می تواند این باشد که با این بهانه، در طول سال ۲۰۱۸ با یک روند استمرار خبری، همدان را معرفی کنیم.

علی مالمیر با تاکید بر راهبرد اصلی استان مبنی بر حرکت به سوی توسعه گردشگری به عنوان محرک اقتصاد، تولید و اشتغال اظهار می کند: تشکیل شورای سیاستگذاری استانی، تعریف کمیته های مرتبط و تقسیم وظایف، تعریف پلان تبلیغات رویداد و آغاز تبلیغات محیطی، تعریف رویدادهای مختلف و اثرگذار و توزیع آنها در طول سال ۲۰۱۸ به منظور معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری برای جامعه هدف از جمله اقدامات انجام شده است.

وی بیان می کند: ما آنچنان که باید و شاید همدان را به داخل و خارج از کشور معرفی نکرده ایم و یکی از بهترین اتفاق ها می تواند این باشد که با این بهانه، در طول سال ۲۰۱۸ با یک روند استمرار خبری، همدان را معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه این رویداد می‌تواند از جهت‌های مختلف برای استان همدان موثر واقع شود یادآور می شود: با برگزاری این رویداد، در فضای تبلیغاتی اخبار این رویداد و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری در رسانه‌ های سراسر جهان منتشر می‌شود که می ‌تواند سبب معرفی بهتر و بیشتر همدان و کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.