یزد - مدیرکل طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت : ۱۴منطقه درمعرض فرسایش بادی به مساخت ۵۳۰هزارهکتار دراستان شناسایی و ۹۰۰هکتار از این اراضی در سال جاری نهالکاری شده است .

۹۰۰هکتار از اراضی بیابانی یزد در سال جاری نهال کاری شده است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، محمدرضا آخوندی شامگاه سه شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی درجمع خبرنگاران اظهارداشت:  استان یزد دارای ۷.۴میلیون هکتار مساحت است که ۹۸درصد آن را  منابع طبیعی تشکیل می دهد و ۳۶درصد ازعرصه های منابع طبیعی استان اراضی کویری می باشد و یزد جزو استان های پیش رو درپروژه کاداستر درکشور بوده و اگر این پروژه  اجرایی شود، خیلی از مشکلات و چالش های که در این حوزه وجود دارد مرتفع خواهد شد.

 وی افزود: ۲درصد از اراضی استان که مساحت آن  ۱۷۰هزار هکتار می باشد دارای پوشش جنگلی اعم از طبیعی و دست کاشت است که عمدتا در شهرستان های بافق و خاتم واقع شده است .

آخوندی خاطر نشان ساخت : ۴.۴میلیون ازاراضی منابع طبیعی استان نیز عمدتا متوسط و فقیر هستند  که ۴۰۰۰ بهره بردارکه بیشتر دامدار هستند و ۴۰۰خانوار بهره بردار گیاهان دارویی از آن ارتزاق می کنند و اراضی جنگلی و مناطق جنگلی طبیعی استان ۱۷۰هزار هکتار است که تقریبا ۲درصد سطح استان  را تشکیل می دهد  و بیشتراین مناطق در شهرستان های خاتم و بافق وجود دارد .

وی درخصوص مناطق جنگلی استان افزود : منطقه جنگلی باغ شادی تنها جنگل دست کاشت استان است وما به دنبال این هستیم که فضای سبز استان را گسترش دهیم و درهمین راستا بیش از ۹ پارک جنگلی به مساحت ۱۴۰هکتار در استان ایجاد شده است .

مدیرکل طبیعی و ابخیزداری استان یزد گفت: پروژه کاداستر یکی از اقدامات بزرگ استان  در زمینه حفاظت از اراضی بود که به صورت پایلوت در استان انجام شده و این پروژه  به میزان ۷۴۰هزار هکتار در سامانه ثبت شده و قریب به ۳۰۰درصد رشد داشتیم  و جز استان های پیشتاز در پروژه کاداستر می باشیم و پروژه بین المللی منارید در شهرستان های بهاباد و مهریز وبخش ندوشن میبد نیز درحال اجرا می باشد .

وی خاطر نشان ساخت : دیگرطرح های این اداره  طرح ملی ترسیب کربن می باشد که ازسال۹۳درسطح ۷۰هزار هکتار از عرضه های شهرستان ابرکوه اغاز شده و به شهرستان خاتم هم درحال انجام می باشد.

آحوندی از توزیع ۳۰۰هزار اصله نهال بین احاد مردم جهت امر درختکاری و انتقال آب به پارک جنگلی چشمه تامهر خبرداد و گفت : توزیع نهال در ایام الله دهه فجر تاکنون اغاز شده و بیش از ۳۰۰هزار اصله نهال کم ابخواه در استان توزیع شده است.

این مسئول در مورد اقدامات بیابانزدایی استان نیز افزود : در مناطق بافق و اردکان بیش از ۹۰۰هکتار نهالکاری صورت گرفته و آبیاری و مراقبت ازدو هکتار از اراضی نهالکاری شده استان و ۶۰۰هکتار حفاظت و قرق این عرصه ها  صورت گرفته و در بخش مراتع نیز ۲هزار کیلومتر از جاده های مرتعی استان  در سالجاری  تیغ زنی و اتشباری است  .

وی تصریح کرد :۱۷هزار متر مکعب تامین اب شرب دام برای دامداران و اجرای طرح تلفیقی با محوریت پرورش شتر در۶۶۰هکتار ازاراضی شهرستان اردکان برای اولین بار در این حوزه انجام شده و سعی داریم در زمینه  پرورش شتر طرحی در منطقه ساغند اردکان در دست اجرا است  که مجاز به چرای ۱۶هزار نفر شتر در۴۰۰هزار هکتار از مراتع  ضعیف استان توسط ۲۰نفر بهره بردار می باشد و دراین طرح به مباحث گردشگری و اصلاح و احیای مراتع و قرق ها نیز توجه شده و در این طرح سعی شده پرورش شتر را از شکل سنتی خارج کرده و ان را   به صورت نیمه بسته اجرا کنیم و از دیگر محصولات این حیوان نیز استفاده بهینه داشته باشیم.

وی در خصوص اجرای کمر بند سبز استان نیزافزود:  مطالعات این طرح ازسال۷۵ در ۱۱۰هکتار از اراضی استان آغاز شده  ودر سال ها ی۷۹تا۸۰فاز اول آن در ۱۰۰هکتار اجرایی شده و لی در سالهای بعدمتوقف شده و در این مدت بخشی از اراضی مذکور تغییر کابری صنعتی پیدا کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.