معاون عمران وزارت کشور با اشاره به اینکه شبکه حمل و نقل جاده‌ای مهم‌ترین شبکه برای نقل و انتقال زائران اربعین است، گفت: بخشی از این محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی تا پایان امسال چهار خطه شده و قرار است تا بخش‌های باقی‌مانده در سال ۹۷ به اتمام برسد.

۴خطه شدن جاده‌های مرزی منتهی به عراق تا پایان سال ۹۷

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی افشانی در حاشیه جلسه کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جلسه کمیته زیرساخت اربعین سال ۹۷ تشکیل شد تا از امروز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، اظهار کرد: هدف ما این است که در ایام  اربعین سال ۹۷، مشکلات و کمبودهایی که در سال ۹۶ وجود داشت رفع شود و زائران  امام حسین(ع) در شرایط مطلبوب‌تری به زیارت بروند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع این جلسه، بررسی وضعیت محورهایی است که به مناطق مرزی شلمچه، چزابه، مهران و خسروی منتهی می‌شود؛ در حقیقت شبکه حمل و نقل جاده‌ای مهم‌ترین شبکه برای نقل و انتقال زائران است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور توضیح داد: بخشی از این محورها تا پایان امسال چهار خطه شده و قرار است تا بخش‌های باقی‌مانده با تلاش وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌های خوزستان و ایلام در سال ۹۷ به اتمام برسد.

افشانی همچنین با بیان اینکه کمتر از ۴۰ کیلومتر در استان ایلام از محور ایلام به مهران و حدود ۲۰ کیلومتر در استان خوزستان از محور سوسنگرد به چزابه باقی مانده است، تصریح کرد: با تصمیماتی که اتخاذ شد امیدواریم تا قبل از اربعین سال آینده بخش اعظمی از این محورها به اتمام برسد و ۴ خطه شوند.

وی افزود: امیدواریم در نقاطی که نیاز به کارهای فنی ‌تری دارند پیشرفت‌های خوبی حاصل شود؛ در محور ایلام به مهران حدود ۷۰۰ متر تونل است که هنوز احداث آن آغاز نشده و برای چهار خطه شدن باید احداث آن آغاز شود و همچنین در محور سوسنگرد به چذابه هم نیاز به چند پل عظیم است که باید آنها نیز احداث شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: به جز این نقاط بسیار مهم که تاثیرگذار هم خواهد بود تلاش می‌شود تا در سال آینده نیز در سایر بخش‌ها اقدامات لازم انجام شود و به اتمام برسد.

افشانی خاطرنشان کرد: در خصوص سایر زیرساخت‌ها از جمله پارکینگ  نیز مقرر شد تمام نواقصی که پارکینگ‌های مرزی دارند تا اربعین سال آینده رفع و به صورت شطرنجی نیز آسفالت شوند تا اگر آن ایام بارندگی وجود داشت برای زائران دراین زمینه مشکل ایجاد نشود.

وی افزود: قرار است در خصوص سایر زیرساخت‌های پارکینگ‌ها مانند روشنایی، آب و فاضلاب هم اقداماتی انجام شود تا مشکلات رفع شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین تصریح کرد: سال گذشته در کشور عراق در خصوص ارتباطات مشکلاتی وجود داشت بنابراین مقرر شد که وزارت ارتباطات پیگیری‌های لازم را با کمک وزارت خارجه داشته باشند تا این اشکالات رفع شوند.

افشانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدمات برای توسعه خطوط ریلی و هوایی برای سفر اربعین اظهار کرد: یکی ازمهمترین محورهای نقل و انتقال ایمن، راه‌آهن است که باید حتما شبکه راه‌آهن احداث شود؛ سال‌هاست که در منطقه شلمچه این موضوع پیگیری می‌شود و امیدواریم که شلمچه به بصره وصل شود چون باقی خطوط در داخل ایران وعراق وجود دارد.

وی افزود: احداث راه‌آهن اقدامی زمان‌بر و پرهزینه است و کشور عراق هم باید در داخل خاک خود این کار را انجام دهد که البته این جزو برنامه‌هایی است که در دراز مدت به آن توجه خواهد شد.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: همچنین در خصوص حمل ونقل هوایی نیز ترانزیت زائران از طریق هوایی بین ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود که برای آن هم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.