سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود و دیگر اموری که به مسائل داخلی و امنیت ملی این کشور مربوط می‌شود را بر سر میز مذاکره با دیگران نمی‌گذارد.

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در خصوص نقش مشکوک ایران در منطقه ضمن رد این اظهارات طرح این گونه مباحث بی اساس را امر تازه‌ ندانست و گفت: ایشان اخیرا در سفری که در تهران بودند با صراحت تمام از مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای آگاهی یافت. بیانات اخیر ایشان درباره جمهوری اسلامی ایران موضوعی غیرقابل درک و تا حد زیادی بعد از سفرش به تهران، عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تکرار این فرافکنی‌ها بعد از مذاکرات مفصل تهران، امیدواری نسبت به ثمربخش بودن گفت‌وگو با برخی از دولتمردان را مورد تردید قرار می‌دهد.

* هیچ مورد ناپیدا و مشکوکی در سیاست‌های ایران در منطقه وجود ندارد

قاسمی با ذکر این نکته که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه بسیار شفاف، روشن و قابل رویت برای همگان است، تصریح کرد: هیچ مورد ناپیدا، پنهان و مشکوکی در سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه وجود ندارد و ایران همواره با توجه به مواضع برحق خود، دیدگاه‌هایش را با صراحت اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این نوع سخن گفتن و فرافکنی نمی‌تواند قابل درک و فهم باشد، عنوان کرد: مجدداً توصیه می‌کنم دوستان فرانسوی با تأمل و دقت بیشتری به مسائل منطقه و نگاه جمهوری اسلامی ایران توجه کنند.

*مسائل دفاعی‌مان را با دیگران بر سر میز مذاکره نمی‌گذاریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره این بخش از اظهارات لودریان که گفته همزمان با حفظ برجام، باید برای مقابله با برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران هم اقدام کرد، گفت: اظهارات مجدد وزیر خارجه فرانسه درباره بحث مسائل موشکی، متاسفانه باز تکرار سخنان ناروای پیشین است و تصور بر آن بود که ایشان در سفر اخیر و مذاکرات مفصل خود در تهران، با واقعیت‌های سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران آشنایی لازم را پیدا کند.

وی تصریح کرد: سیاست دفاعی ایران شفاف، روشن و دقیق و مبتنی بر مصالح ملی مردم ایران، بازدارنده و دفاعی است و علیه هیچ کشوری نخواهد بود.

قاسمی بار دیگر مذاکره درباره مسائل موشکی ایران را رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود و دیگر اموری که به مسائل داخلی ایران و امنیت ملی این کشور مربوط می‌شود را بر سر میز مذاکره با دیگران نمی‌گذارد و این حق مسلم ایران است که در جهت منافع و مصالح مردم خود سیاست‌های دفاعی‌اش را به گونه‌ای تنظیم کند که دیگران نتوانند به خود اجازه دهند که بار دیگر سرزمین و مردم ایران را مورد تهدید و تجاوز قرار دهند.

وی افزود: بهترین و جامع‌ترین پیشنهادی که می‌توان برای دوستداران صلح، امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم در این منطقه حساس از جهان داشت، آن است که از صدور و ارسال تسلیحات پیشرفته و محرک و تقویت زرادخانه‌های دیگر کشورها و کمک و تشدید رقابت‌های تسلیحاتی، خودداری کنند.

قاسمی بیان کرد: نمی‌توان از یک سو از امنیت و آرامش در این منطقه سخن گفت و از سوی دیگر به ارسال بیشترین سلاح‌های مخرب که برای کشتار انسان‌های بیگناه بخصوص در کشوری مثل یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اقدام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به هر حال باید هر چه سریع‌تر از اتخاذ سیاست‌های یک بام و دو هوا و ادامه سیاست‌هایی با استانداردهای دوگانه یا چندگانه دست برداشت.

* فرافکنی‌های وزیر خارجه امارات

بهرام قاسمی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات روز گذشته عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی در نشست خبری مشترک با سامح شکری همتای مصری در قاهره که مدعی دخالت ایران در سوریه شده نیز گفت: صحبت وزیر خارجه امارات متحده عربی و فرافکنی و اتهاماتی که مطرح می‌کند که بدون اشراف کامل بر تحولات منطقه‌ و وضعیت منطقه به صورت ادواری و در مناسبت‌های مختلف مطرح می‌شود، سخن جدیدی نیست و ما متاسفانه از مقامات این کشور، اینگونه سخنان را بسیار شنیده‌ایم.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه و کشورهای همسایه سیاستی کاملا اصولی، منطقی، روشن و شفاف است. جمهوری اسلامی ایران خواستار امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی برای همه کشورهای منطقه است و اعتقاد راسخ دارد که بدون مشارکت، همکاری و تفاهم جمعی این امر امکانپذیر نخواهد بود.

* آنهایی که از شکست سنگین گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا عصبانی‌اند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه حضور مستشاری ایران در سوریه بنا به تقاضای دولت این کشور و به منظور تلاش و کوشش برای مقابله با تروریسم، افراط گرایی و گروه‌های مسلحی که به تحریک دیگران درصدد ساقط کردن یک حکومت ملی بودند، صورت پذیرفت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و نگاه دقیق و عمیقی که نسبت به موضوع صلح و امنیت در منطقه دارد، همواره برای مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و مقابله با گروه‌های نامشروع شورشی به بسیاری از کشورهای منطقه در زمان‌های لازم و از دیرباز مساعدت و کمک کرده است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان کشورهایی مقتدر، مستقل، توسعه یافته در همسایگی و همچنین در محیط پیرامونی خود است؛ چرا که امنیت و ثبات خود را جدا از صلح و ثبات در جهان و منطقه نمی‌داند.

قاسمی یادآور شد: آنهایی که از شکست سنگین گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا تا حدی از عصبیت و عصبانیت رنج می‌برند، به دلیل سرمایه‌گذاری و حمایت بی دریغی است که از این گروه‌ها طی دهه‌های گذشته به عمل آورده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.