خطوط ۶ و ۷ متروی تهران آمادگی خدمات دهی به مسافران را دارد اما اگر فضا و جو حاکم به گونه ای باشد که تنها به دنبال ایراد گیری وایجاد شرایط بحرانی باشد و تمام فعالیتهای گذشته مدیریت شهری را زیر سوال ببرد مسلما نمی توان انتظار خدمات دهی به مردم را در سطح شهر ودر متروها داشت ، نه تنها خدمات مدیریت پیشین شهر تهران با چنین دیدگاهی به چشم نمی آید بلکه هیچ کدام از دستاوردهای مدیریت قبلی شهرنیز مورد نظر قرار نمی گیرد. یقینا هنر مدیریت خدمات دهی به مردم با رعایت ایمنی است نه اینکه پروژه ای را زمان بر کرده و دسترسی مردم به آن را برای ماه ها یا سالها به تعویق اندازیم.

 سیاسی کاری ترمز خط ۷ متروی تهران را کشیده است

قدس آنلاین- خط ۷ متروی تهران به بهانه عدم برقراری امنیت جان مسافران از اوایل روی کار آمدن آقای نجفی شهردار تهران خدمات دهی به مسافران را تعطیل کرده است. شهردار تهران در مصاحبه های خود عنوان کرده که تکمیل خط و افزایش ایمنی جان مسافران در شش ماه در دستور کار شهرداری قرار دارد به نحوی که شهروندان می توانند از این خط همانند سایر خطوط مترو استفاده کنند. نقش حمل ونقل ریلی در کاهش ترافیک وآلودگی شهر تهران بر هیچ کس پوشیده نیست؛ خط ۷ مترو تهران که به گفته کارشناسان وصاحب نظران قابلیت حمل ونقل صدها هزار مسافر را دارد به دلایلی از دستور کار خدمات دهی خارج شده و استعفای مدیریت شهر تهران و بی برنامگی و بلاتکلیفی شهر این خط را همچنان بلااستفاده گذاشته است. سید جعفر تشکری هاشمی معاون پیشین حمل ونقل شهرداری تهران در گفت و گو با قدس آنلاین به افشای واقعیت سیاسی کاری در استفاده از خط ۷ و عدم به خطر افتادن جان مسافران پرداخته است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه خط ۷ قابلیت خدمات دهی به مسافران را دارد اما به بهانه های سیاسی از دسترس مردم خارج شده به خبرنگار قدس آنلاین گفت: خط ۷ مترو بیش از اینکه به دلایل فنی از دسترس مردم خارج شده باشد به دلایل سیاسی کاری از دسترسی و استفاده مردم  خارج شده است. براسای حاکمیت فضای سیاسی و ایراد گیری از مدیریت شهری پیشین تهران مورد بی توجهی وبی عنایتی شهرداری وشورای شهر فعلی قرار گرفته است. خط ۷ مترو همانند سایر خطوط متروی تهران به لحاظ زیر ساختی از قابلیت ها وامکانات خاص خود در جهت جا به جایی مسافران برخوردار است به این معنا که ایستگاه ها، تونل ها و بخشی از ناوگان مورد نیاز برای حمل ونقل مسافرین ساخته وآماده بهره برداری بوده است.

وی دراین باره افزود: طبیعی است برخی آیتم های پروژه بزرگی چون خط ۷ متروی تهران که هزینه ساخت آن چندین هزار میلیارد تومان بوده است در طول زمان با مدیریت درست شهری به بهره برداری می رسد از این رو نباید مانع خدمات رسانی این خط به مسافران و متقاضیان شد. بی شک از دسترس خارج کردن خدمات دهی خط ۷ به بهانه وجود نقص هایی که به طور طبیعی ایراد امنیتی ندارد توجیه پذیر نیست چرا که نمی توان انتظار داشت که همه پروژه های شهری بعد از اتمام کار به صورت آرمانی و ایده آل در اختیار مردم قرارداده شود. چنین وضعیتی زمان بر بوده و بسیاری ازخدمات را به تعویق می اندازد.

 معاون پیشین حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه آرمانی افتتاح کردن پروژه ها دسترسی مردم به خدمات رسانی را به تعویق می اندازد گفت: یقینا می توان مترو یا هر پروژه ای را به صورت آرمانی افتتاح کرد؛ مثلا درباره مترو می توان مترو را در وضعیتی افتتاح کرد که سرفاصله های سه دقیقه ای در جا به جایی مسافران برنامه ریزی شود یا مترو از صد درصد امکاناتی چون پله برقی، آسانسور و تجهیزات نصب شده برخوردار باشد یا اینکه مترو را می توان با حداقل امکاناتی که قابلیت سرویس دهی و خدمات دهی ایمن و فارغ از هر گونه خطر مخاطره برانگیزی به مردم داشته باشد را در دسترس عموم قرار داد. بی شک خط ۷ مترو از قابلیت های خدمات دهی ایمن به مسافران برخوردار است وبدون ایجاد مخاطره ای برای شهروندان امکان سرویس دهی این خط مقدور است.

وی درباره خط ۶ ومحدودیت های ایجاد شده دران توسط مدیریت شهری اظهار داشت: خط ۶ نیز شرایط مشابهی با خط ۷ دارد یعنی تمامی امکانات وفعالیتهای زیرساختی این خط آماده وقابل بهره برداری است بنابراین لازم است هر چه سریع تر نسبت به ساخت واگن های مورد نیاز این خط در کارخانه واگن سازی مترو تهران اقدام شود یا با رفع نقص فنی واگن های ناوگان موجود این خط نیز به بهره برداری کامل رسیده و وارد چرخه خدماتی شود.

تشکری هاشمی خاطر نشان شدک مسلما اگر قصد دوستان در شهرداری وشورای شهر خدمات دهی به مردم است می توانند با تداوم دوره های قبلی حتی بازگشت به دهه ۷۰ زمان بهره برداری تدریجی مترو نقایص را برطرف کرده و خدمات دهی به مسافران را در خطوط تازه ایجاد شده رقم خواهند زد. همانگونه که در دوره های گذشته با محدودیت هایی که ایمنی مسافران به خطر نمی افتاد خدمات دهی به مردم در دستور کار بود وظیفه شورای شهر ومدیریت شهری کاهش بار ترافیکی از سطح شهر در استفاده از خطوط آماده به کار متروی تهران است. نمی توان نگاه صفر تا صدی داشت بلکه می توان با حالت میانه ای و ایجاد تعادلی توامان با کنترل ونظارت و مشارکت مردم روزانه چند صد هزار نفر را از جا به جایی در شهر تهران برخوردار کرد.

وی دراشاره ای سایر پروژه های ملی را مورد مثال قرار داده اظهار داشت:  مسلما بسیاری از پروژه ها در حین بهره برداری به تکمیل می رسد به عنوان مثال بسیاری از بزرگراه ها، آزاد راه  ها وخطوط راه آهن کشور در حال عملیات تکمیلی به بهره برداری رسیدند بنابراین مترو نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو از مدیریت شهری وشورای شهر تهران انتظار می رود اصل را برخدمت دهی و حل  مشکلات شهروندان بگذارند؛ مسلما با تعطیل کردن وخاک خوردن تجهیزات دچار نقص شده و سیستم در اثر عدم فعالیت خسارت خواهد دید، انتظار می رود مدیریت شهری در عملیاتی به صورت معکوس به مردم خدمات دهی داشته باشد وبه صورت تدریجی خطوط را به بهره برداری برساند.

تشکری هاشمی در پایان با اشاره به ایراد گیری های غیر منصفانه خاطر نشان کرد: خطوط ۶و ۷ متروی تهران آمادگی خدمات دهی به مسافران را دارد اما  اگر فضا و جو حاکم به گونه ای باشد که تنها به دنبال ایراد گیری وایجاد شرایط بحرانی باشد و تمام فعالیتهای گذشته مدیریت شهری را زیر سوال ببرد مسلما نمی توان انتظار خدمات دهی به مردم را در سطح شهر ودر متروها داشت، نه تنها خدمات مدیریت پیشین شهر تهران با چنین دیدگاهی به چشم نمی آید بلکه هیچ کدام از دستاوردهای مدیریت قبلی شهرنیز مورد نظر قرار نمی گیرد. یقینا هنر مدیریت خدمات دهی به مردم با رعایت ایمنی است نه اینکه پروژه ای را زمان بر کرده و دسترسی مردم به آن را برای ماه ها یا سالها به تعویق اندازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.