۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 600212

امروز تقریباً تمام  دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی متفق القولند که مخل شعارها و اهداف انقلابی ما، نه نیروی نظامی که هجوم نرم و نبرد فرهنگی مخالفان این حرکت عظیم بود.

در هر مواجهه‌ای، ابزاری برای رویارویی تدارک دیده می‌شود. چنان که در نبرد ارتش‌ها، نیروی زمینی و هوایی و دریایی داریم و تانک و موشک و ناو و بمب افکن، در تهاجم فرهنگی هم ابزارهای معینی با کارکردهای ویژه وجود دارد. بی راه نیست اگر بگوییم مهم‌ترین جبهه و در عین حال سلاح برای تقابل فرهنگی، رسانه‌ها هستند. نکته مهم دیگر فهم این مسئله است که جنگ رسانه‌ای و نوع مدیریت آن، زمین تا آسمان با مدیریت نظامی و هدایت تیپ و گردان در خاکریزهای جبهه‌های معمولی نبرد متفاوت است.
ما در جنگ تحمیلی عملاً پیروز شدیم، اما نزدیک بود که در نبرد رسانه‌ای پس از آن شکست بخوریم. اگر نبودند فرماندهان فرهنگی فوق العاده‌ای نظیر «بهبودی‌ها» و «سرهنگی‌ها» که در دفتر ادبیات و هنر مقاومت، بنیان دفاع مقدس فرهنگی را پی ریزی کردند، شاید نظیر توهمات عجیب و ناجوانمردانه‌ای که امروز نسبت به مدافعان حرم و شهدای این حریم توسط خناسان ابراز می‌شود و البته توسط برخی مخاطبان کم اطلاع مورد توجه قرار می‌گیرد، برای توجیه دفاع از خاک سرزمین و نوامیسمان در خرمشهر و سوسنگرد نیز دچار خسران و اعوجاج بودیم.
در نبرد شام اما با کمال تأسف تجربه‌های ذی‌قیمت فرهنگی به کار گرفته نشد. ما بر داعش و حامیان پیدا و پنهان آن پیروز شدیم، ولی باید بپذیریم که نبرد رسانه‌ای را باختیم؛ چرا که برای جنگیدن در این جبهه هیچ گونه راهبرد و نیروی نخبه و راهکار معقولی را درگیر نکرده و اصولاً این بخش کار را جدی نگرفتیم. مشکل اصلی هم آن بود که فرماندهان نظامی با وجود مشغله فراوان بر آن بودند تا این بخش را نیز خود مدیریت کنند و از اعتماد به فرهیختگان حتی امتحان پس داده این حیطه، خودداری کردند. آنان را به بازی نگرفتند و شد آنچه که می‌بینید.
باری این مقدمه طولانی را گفتم تا برسم به این روزهای شهرمان مشهد و کنفرانس پربرکت «افق نو» و مسئله فلسطین. در سال‌های نخست انقلاب که مقاومت فلسطینیان بسیار در رسانه‌های داخلی محل توجه بود، یک بار هشداری به مدیر مسئول یکی از نشریاتی که آنجا شاغل بودم، دادم. خدمتشان عرض کردم، این همه در بزرگنمایی و بازتاب اخبار ریز و درشت و بویژه مواضع شعاری مرتبط با فلسطین اسراف نکنید. شیوه ارائه و تنظیم خبر برای مخاطب را در این بخش که مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، عوض کنید. این تکرار و تکرار و تکرار و... در همه جا و همه رسانه‌ها سبب می‌شود وقتی مخاطب جریده شما آن را خرید، همه مطالب را پس از خبر فلسطین دنبال کند؛ زیرا آن قدر در اطرافش و از همه رسانه‌های پیرامونش حرف و خبر در این باره شنیده که نسبت به آن بی‌تفاوت شده، دیگر آن را معمولی می‌پندارد و می‌رود سراغ اخبار پس از آن... «افق نو» بر آن است تا این جو که با کمال تأسف حوزه خبری فلسطین را طی چند دهه گذشته در رسانه‌های ما در عمل خنثی و بی اثر کرده، به جایگاه اصلی خویش بازگرداند. این فرصت خوبی بود و هست تا نسل معاصر ما از زاویه‌ای دیگر و بویژه از زبان شهروندان منصف ممالکی که دشمنان فلسطینی‌ها به شمار می‌روند، درباره مظلومیت آن‌ها و این ستم تاریخی بشنوند و دریابند چرا باید برای این هدف بزرگ به میدان آمد و چرا چنین مبارزه‌ای مقدس است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.