قزوین_ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین: از مجموع ۷۳ هزار هکتار محصولات باغی موجود، بیش از ۶۶ هزار هکتار دچار سرمازدگی محصولی ۷۰ تا ۸۰ درصد شده که این محصولات به صورت نهال بوده است و بارور نشده بود.

بیش از ۶۶ هزار هکتار از اراضی باغی قزوین دچار سرمازدگی شده است

فاطمه خمسه در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به میزان سرمازدگی محصولات باغی استان قزوین در سالجاری اظهار داشت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد سرمازدگی از مجموع محصولات باغی را طی سالجاری در این استان شاهد بودیم که میزان این خسارت در محصول انگور یک درصد بیشتر و در محصول زیتون هم یک درصد کمتر بوده و بیش از ۸۰ درصد محصول گردو و انگور دچار خسارت شده است.

وی افزود: از مجموع ۷۳ هزار هکتار محصولات باغی موجود، بیش از ۶۶ هزار هکتار دچار سرمازدگی محصولی ۷۰ تا ۸۰ درصد شده که این محصولات به صورت نهال بوده است و بارور نشده بودند؛ در سرمازدگی محصولات، محصول گردو و انگور بیشتری خسارت را دیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: باتوجه به اینکه به طور میانگین، حدود ۵۸۹ تا ۵۹۰ هزار تن محصول باغی سالیانه در این استان تولید می شود، ۴۳۳ هزار تن به ارزش ۱۳ هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال یا یکهزار و ۷۴۴ هزار میلیارد تومان به این محصولات خسارت وارد شده است.

خمسه به مقایسه آماری خسارت سرمازدگی محصولات باغی در سالجاری نسبت به سال گذشته پرداخت و بیان کرد: در سال گذشته سرمازدگی را در محصولات باغی نداشتیم اما خسارت های دیگری همچون خسارت های تگرگ و سایر عوامل در این بخش صورت گرفت؛ بیشترین خسارت در سالجاری مربوط به سرمازدگی محصولات بوده که از مجموع این باغات، حدود ۱۳ هزارو ۵۰۰ هکتار و یک پنجم محصولات زیر پوشش بیمه کشاورزی و مابقی بیمه فاقد این پوشش است.

وی مطرح کرد: در حوزه پوشش محصولات باغی برای بحران ها و سرمازدگی، عملکرد بیمه ضعیف بوده است و دولت باید به فکر یارانه بیمه و توسعه آن باشد زیرا بیمه مسأله مهمی برای محصولات و راهی برای جبران خسارت های محصولات کشاورزان و حمایت از کشاورزان در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.