امسال حداقل شهریه در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم-به جز پایه دوازدهم – به ترتیب به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان، ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده و حداکثر شهریه ثابت نیز برای دوره ابتدایی به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برای متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان و برای دوره متوسطه دوم به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است

دریافت وثیقه از اولیای دانش آموزان به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد

قدس آنلاین- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش حذف مدارس سمپاد را موجب فربه شدن مدارس غیر دولتی ندانست و گفت: این که بعضی ادعا می کنند حذف این نوع مدرسه به نفع مدارس غیر دولتی تمام می شود درست نیست.  

مجتبی زینی وند در نشست خبری صبح دیروز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حذف مدارس سمپاد را  سبب فربه تر شدن مدارس غیر دولتی دانسته و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند گفت:در وهله نخست ما مطیع سیاست های دولت و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. از سوی دیگر مگر تعداد دانش آموزان سمپاد در مرحله متوسطه اول چقدر بوده که اگر این مدارس حذف شوند سبب فربه شدن مدارس غیر دولتی شود.

وی در همین زمینه  افزود: دانش آموزان تیز هوش قطعاً به مدارسی می روند که برند باشد. همین الان نمی توانیم یک دانش آموز را در برخی از مدارس ثبت نام کنیم چون استقبال مردم از مدارسی که کیفیت آموزش و پرورشی خوبی دارند و توانسته اند رضایت اولیا را جلب کنند بقدری زیاد است که به محض شروع ثبت نام ظرفیت پذیرش آن ها تکمیل می شود ضمن این که خیلی از مدارس دانش آموزان را از پیش دبستانی ثبت نام کرده و همان را ادامه می دهند پس این که بعضی از دوستان می گویند حذف مدارس سمپاد به نفع مدارس غیر دولتی تمام می شود درست نیست. در واقع  این موضوع هیچ تاثیری در فربه  شدن مدارس غیر دولتی ندارد. ضمن این که همین سال گذشته اعلام کردیم که در متوسطه اول و در مقطع ابتدایی کمترین ظرفیت  و صندلی خالی را داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس درباره دریافت وثیقه از اولیای دانش آموزان برای پرداخت اقساط شهریه هم گفت:دریافت وثیقه از اولیای دانش آموزان به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد. یعنی مدرسه نباید برای این که اقساط شهریه پرداخت شود از اولیا وثیقه دریافت کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره کسر ۵ درصد از شهریه دانش آموزان به هنگام انصراف از تحصیل در مدارس غیر دولتی هم گفت: این موضوع بر اساس قانون انجام می گیرد. در واقع طبق مصوبه شورای نظارت مرکزی اگر دانش آموزی در مدرسه ای ثبت نام کرد در صورتی که قبل از شروع کلاس ها از تحصیل در آن مدرسه مدرسه انصراف دهد مدرسه  می تواند ۵ درصد شهریه را بازنگرداند و اگر قبل از امتحانات دی ماه باشد این رقم به ۵۰ درصد افزایش می یابد و اگر پس از امتحانات دی ماه باشد مدرسه می تواند کل شهریه را بازنگرداند.

زینی وند همچنین با رد دریافت شهریه های ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومانی توسط بعضی از مدارس غیر دولتی هم به قدس گفت: تا امروز بالاترین شهریه به غیر از پایه دوازدهم، کمتر از ۱۱ میلیون تومان بوده است که اگر هزینه فعالیت های تابستانی که کاملاً اختیاری هستند محاسبه شود ۱۰ درصد به  این رقم اضافه می شود و در صورت محاسبه هزینه فعالیت های فوق برنامه غیر درسی نیز  به رقم یاد شده ۱۵ درصد اضافه خواهد شد. یعنی در مجموع اگر فرض کنیم دانش آموزی تمام فعالیت های تابستانی و برنامه های غیر درسی را شرکت کند حدود ۲۵ درصد به شهریه ثابت مصوب اضافه می شود.

وی در همین زمینه به حداقل و حداکثر شهریه ثابت مدارس غیر دولتی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: امسال حداقل شهریه در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم-به جز پایه دوازدهم – به ترتیب به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان، ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان و  ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده و حداکثر شهریه  ثابت  نیز برای دوره ابتدایی به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برای متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان  و برای  دوره متوسطه دوم به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است.

به گفته زینی وند هرچند آیتم های الگویه شهریه هر مدرسه غیر دولتی با مدرسه غیر دولتی دیگر متناسب با برنامه ها متفاوت است اما در مجموع می توان گفت امسال میانگین افزایش شهریه در مدارس غیر دولتی  در تهران ۱۳ درصد و در کل کشور ۱۳.۵ درصد بوده است  .

وی در خصوص میزان شهریه پایه دوازدهم هم گفت: شهریه این پایه هم با توجه به شرایط و مختصات خاص خود ۱۵ درصد نسبت به شهریه پایه اول و دوم همان مدرسه افزایش دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.