قدس آنلاین: پیشنهاد آتش‌بس دولت افغانستان به طالبان در حالی اعلام شده که این گروه واکنش رسمی نشان نداده است اما باتوجه به دیدگاه آنها، این کشور همچنان در اشغال آمریکا قرار دارد و احتمال پذیرش چنین پیشنهادی توسط طالبان محتمل نیست.

 آیا طالبان آتش‌بس یکجانبه دولت افغانستان را می‌پذیرد؟

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیرا در توئیتر خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان از ۲۷‌ام ماه رمضان تا ۵ روز پس از عید فطر با طالبان در آتش‌بس خواهند بود.

وی تصریح کرد که این آتش‌بس تنها شامل طالبان است و مشمول دیگر مخالفان مسلح دولت افغانستان از جمله تروریست‌های داعش و القاعده نمی‌شود.

«بارنت روبین» عضو ارشد مرکز همکاری بین‌المللی درباره طرح آتش‌بس غنی و احتمال پذیرفته شدن آن توسط طالبان در توئیتر خود گفت: از دیدگاه طالبان، اشرف غنی در حالی خواستار آتش‌بس است که آمریکا همچنان در حال "اشغال" افغانستان است و بنابراین قبول این درخواست برای آن‌ها سخت است.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت آمریکا از این طرح گفت که واشنگتن باید به طالبان پیشنهاد دهد تا درباره همه مسایل از جمله حضور نظامیان خارجی با این گروه گفت‌وگو کند.

این در حالی است که طالبان بارها تاکید کرده است که در زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان حاضر به آغاز گفت‌وگوهای صلح نیست و خروج نظامیان خارجی از این کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های خود برای پیوستن به روند صلح یاد کرده است.

اخیرا برخی رسانه‌ها به نقل از ژنرال «اسددرانی» رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی. اس. آی) نوشتند که ناامنی در افغانستان بخشی از بازی بزرگ آمریکا در منطقه است.

این ژنرال بازنشسته پاکستانی تصریح کرد که آمریکا برای کنترل بهتر منطقه و ایجاد بی ثباتی تلاش می‌کند تا حضورش در افغانستان را حفظ کند و به همین دلیل واشنگتن مخالف برقراری صلح در افغانستان است زیرا صلح در منطقه و جهان به نفع منافع استراتژیک آمریکا نیست.

یک عضو شورای نظامی طالبان نیز به شبکه خبری «ان. بی. سی» گفته است که فرماندهان این گروه در میدان‌ها جنگ طرفدار ادامه درگیری با نیروهای افغان و خارجی هستند.

هر چند طالبان تا کنون بطور رسمی درباره اعلام آتش بس واکنش نشان نداده است اما این مقام ارشد طالبان که خواسته نامش فاش نشود، گفته که نیروهای افغان به عملیات علیه طالبان ادامه می‌دهند زیرا آنها مناطق زیادی را تصرف کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.