قدس انلاین : رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوی گفت: همان‌طور که بسکتبال قد را بلند نمی‌کند، ژیمناستیک قد را کوتاه نمی‌کند.

مانند بسیاری از فدراسیون‌ها گلخانه‌ای کار نمی‌کنیم/ همان‌طور که بسکتبال قد را بلند نمی‌کند، ژیمناستیک قد را کوتاه نمی‌کند
 حسین معماریان ظهر امروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص سابقه این ورزش گفت: ژیمناستیک حدود 90 سال است که در ایران و 80 سال است که در خراسان رضوی بنیان‌گذاری شده و جزو رشته‌های المپیکی محسوب می‌شود، مهد اصلی این رشته، چین، ژاپن و کره است که اکنون نیز این سه کشور جزو قدرت‌های برتر دنیا در این رشته هستند.

رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوی افزود: این رشته فرازوفرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و تاکنون توانستیم در سطح بین‌المللی، سه مدل برنز را در آسیا کسب کنیم، تیم ملی اعزامی به‌مسابقات جاکارتا قرار بود، تنها با یک ورزشکار اعزام شود، اما اکنون، چهار ورزشکار به‌عنوان نماینده کشورمان در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: بعد از نسل اولیه تنها تک ستاره‌هایی در این رشته حضور داشتند که در وسایل مختلف تلاش می‌کردند تا ژیمناستیک را زنده نگهدارند.

معماریان ادامه داد: از تیر ماه سال گذشته، اتفاقات خوبی در خراسان رضوی رخ داد و برای نخستین بار، دو ورزشکار و یک مربی به‌مسابقات جهانی پرتغال از خراسان رضوی اعزام شدند.

رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوی، ژیمناستیک را رشته‌ای همگانی دانست و افزود: کلاس‌های داوری و مربیگری را به‌صورت منظم برگزار کردیم و بعد از تکواندو، از نظر تعداد ورزشکاران فعال، بیشترین آمار را داریم.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر گرفتیم، سعی در حفظ این آمار داریم، توسعه و عمومی کردن ژیمناستیک یک هدف است که تلاش داریم، سلامتی و شادابی را به‌وسیله این ورزش به‌ارمغان بیاوریم و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کنیم.

معماریان با اشاره به اینکه با همکاری خوبی که با آموزش و پرورش داریم، جشن مشترکی برگزار و مسابقات تعیین سطح را برگزار کردیم؛ متذکر شد: در قبال استفاده از برخی از امکانات آموزش و پرورش، دانش این رشته را در اختیار مسؤولان این سازمان قرار دادیم و مهم‌ترین هدف از این تعامل، شناخت مستعدین این رشته است.

رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوی عنوان کرد: ژیمناستیک یک رشته دیربازده است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت به‌نتیجه رسید، به‌همین منظور، کار را از پایه شروع کردیم و در حال حاضر، در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان نماینده و قهرمان کشوری داریم، ما نمی‌خواهیم مانند خیلی از رشته‌ها، گلخانه‌ای کار کنیم و تنها با کار کردن عده‌ای محدود نتیجه بگیریم و اهداف فراتر از این داریم.

معماریان در خصوص شهرستان‌های فعال در این رشته یادآور شد: در حال حاضر، 16 شهرستان فعال در خراسان رضوی داریم که در این میان نیشابور، تربت حیدریه، گناباد و مشهد شهرستان‌هایی هستند که در دو بخش بانوان و آقایان فعال هستند، تغییراتی اعمال شده تا بتوانیم ژیمناستیک را در سراسر استان فعال کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در شهرستان‌ها نبود وجود زمینه پرورش قهرمان، نبود پیست و سالن‌های مجهز و اختصاصی است، بودجه سالانه فدراسیون 2.5 میلیارد تومان و هزینه تجهیز یک سالن استاندارد 1.5 میلیارد تومان است، با این بودجه کم و هزینه بالا نمی‌توانیم تجهیزات کافی و استاندارد در تمام شهرستان‌ها و حتی مرکز داشته باشیم.

رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوی درباره سالن اختصاصی ثامن خاطرنشان کرد: ما مجری این طرح نبودیم، به ما اطلاع داده شده که به‌زودی از این مجموعه بهره‌برداری می‌شود.

معماری درباره همکاری با آستان قدس رضوی اظهار کرد: خوشبختانه آستان قدس امکانات استانداردی دارد و ارتباط خوبی با مسؤول ژیمناستیک آنها داریم، هدف آستان قدس بیشتر در استفاده عموم مردم از امکانات آن است، علاوه بر آستان قدس با شهرداری مشهد نیز درخصوص اماکن ورزشی و برگزاری مسابقات در محلات، جلساتی داشتیم.

وی عنوان کرد: شهریه کلاس‌ها با 20 نفر، 72 هزار تومان است، اما اگر تعداد اعضای کلاس کمتر از 12 نفر باشند، حدود 30 درصد افزایش قیمت در شهریه خواهیم داشت، نظارت بر باشگاه‌ها نداریم، چراکه اجازه ورود به این موضوع را نداریم و وظیفه هیات نیست، اما اگر گزارش تخلفی به‌دستمان برسد، حتما آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیس هیات ژیمناستیک خراسان رضوییادآور شد: با توجه به‌پوششی که بانوان در این رشته دارند، امکان پوشش رسانه‌ای و اعزام به‌مسابقات برون‌مرزی برای بانوان وجود ندارد، اما فدراسیون پیگیر طراحی لباسی که هم از جانب نهادهای بین‌المللی و هم داخلی تایید شود، است، همچنین در بهمن ماه امسال، مسابقات کشورهای اسلامی به‌میزبانی تبریز برگزار می‌شود، محدودیت بانوان سبب نشده تا آنها کنار بکشند و مانند آقایان در مسابقات کشوری و استانی حضور داشتند و مقام‌های خوبی نیز کسب کردند.

معماریان درخصوص آسیب‌های ژیمناستیک بیان کرد: ورزش ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی‌شود، با توجه به بیشرفت علم در جهان این موضوع ثابت شده که عوامل مختلفی در رشد قد تاثیرگذار است، تغذیه و بیولوژی عوامل مهمی هستند که در قد تاثیر زیادی دارند و ژیمناستیک اثر منفی ندارد.

نبود اسپانسر ورزش ژیمناستیک را محدود کرده است

در ادامه این جلسه، دبیر هیات ژیمناستیک خراسان رضوی به اشاره به اهمیت نقش امکانات در پیشرفت این رشته؛ گفت: نبود اسپانسر سبب شده تا نتوانیم امکانات لازم در راستای قهرمان‌پروری را فراهم کنیم.

سید محمد علمخواه اظهار کرد: در ژیمناستیک، امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است، بیشتر افراد در زمینه‌های مختلف، خودگردان هستند، از سال ۸۵، ایروبیک در خراسان رضوی فعال شد، از همان ابتدا خراسان رضوی ما از برترین‌های کشور بوده است.

وی افزود: در مسابقات آسیایی ۲۰۱۲ در بخش تیمی، توانستیم نائب قهرمان شویم که در این تیم نمایندگانی از خراسان رضوی حضور داشتند، اما در یک بازه‌ای و تا سال ۹۶ فعالیت ایروبیک در سطح کشور کمرنگ شد، بعد از انتصاب معماریان به‌عنوان مسئول کمیته ایروبیک فدراسیون، مسابقات لیگی در سال ۹۶ برگزار شد.

دبیر هیات ژیمناستیک تصریح کرد: در مسابقات سال گذشته، ایروبیک‌کاران برجسته به‌تیم ملی راه یافتند و به‌مسابقات جهانی اعزام شدند، با وجود این اتفاقات و حضور دو خراسانی هنوز پیست استاندارد این رشته را در خراسان رضوی نداریم، تاکنون اسپانسر خاصی که بخواهد از ما حمایت کند را نداشتیم و داشتن این امکانات تنها با وجود حامی مالی محقق می‌شود.

علمخواه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حداقل امکانات را هم در اختیار نداشتیم، اما باشگاه‌هایی هستند که در این خصوص فعالیت می‌کنند، با کمک کمیته فنی برنامه‌های خوبی برگزار کردیم و در سال جاری نیز در زمینه قهرمان‌پروری و تعیین سطح فعالیت خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به‌تمام باشگاه ها برنامه مدون اعلام می‌شود تا طبق همان برنامه در یک ردیف استاندارد در حوزه‌های قهرمانی و استعدادیابی فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.