۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 606807

طی روزهای گذشته و درشرایطی که بازار خودرو کشور شرایط اسف باری را پشت سر میگذاشت ؛ دو خودورساز بزرگ کشور اقدام به فروش ، پیش فروش وحتی فروش با شرایط کردند که جای تشکر وتامل دارد.

چوب دوسرطلای بازار خودرو

اول اینکه چرا این دو خودروساز بزرگ کشور که تقریبا 90درصد مصرف بازار را تامین میکنند اینقدر دیر وارد عرصه فروش شدند؟ برخی بر این باورند که بخشی از این بازارسازی کاذب مربوط به قیمت و نوسانات دلار دربازار زیرزمینی است که البته به طور قطع تاثیر این مساله بر خودروهای وارداتی بیشتر نمایان میشود و درعمل نباید بر خودروهای تولید داخل یا خودروهایی که از ارز دولتی 4200تومانی استفاده میکنند تاثیری داشته باشد.این درحالی است که خودروسازهای داخلی هم با این هیاهو همراه شدند تا ماهی مقصود خودرا صید کنند.

واقعیت این است که امسال خودروسازها درخواست افزایش قیمتها را همین اول سال ارایه کردند تا خیالشان راحت باشد انها که دیدند دولت درصدد وقت کشی است دست به انبار خودرو زدندتا بازار هر لحظه تشنه تر وقیمتها به صورت کاذب افزایش بیشتری داشته باشد. این روند به قدری ادامه یافت که دیگر پارکینگهای مخفی وحتی روباز انها توان تامین مخفی کردن حدود 100هزار خودرو را نداشت . اما دولت یا به عبارتی شورای رقابت هم تسلیم شده وقیمتهای جدید همراه با افزایش خودروسازها را تصویب کرد تا این دو خودرو ساز بتوانند با خیال راحت خودروهای انبار شده را درچشم برهم زدنی با قیمتهای جدید به مردم بفروشند.

این درحالی است که همه این خودروها با ارز ارزان تولید شده واگر قرا رهم بر افزایش قیمت باشد باید برخودروهایی این افزایش قیمت لحاظ شود که پس از این تولید بشوند.

دوم اینکه چرا مقامهای مسوول در دولت ؛ آقای وزیر ومعاونان ومشاوران ایشان وحتی رییس جمهور به صورت قاطع وارد گود نشده و با مدارا با خودروسازها کنار امدند.

واقعیت این است که طی روزهای اخیر و همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار دولت ابتدا برنامه اعلام قیمت 4200تومانی و سپس غیرقانونی شدن معامله ارز درهرجایی غیر ازبانکها و صرافیهای مجاز را اعلام کرد. اما خود دولتمردان هم میدانستند این چاره کار نیست وبزودی بازار سیاه ارز شکل خواهد گرفت . اتفاقی که رخ دادو باعث شد تاتاثیر خودرا بر کالاهای وارداتی بگذارد. دراین میان بسیاری ازمردم نقدینگی خودرا از بانکها بیرون کشیدند تا با خرید ارز، سکه یا هرکالای دیگری از کاروان گرانی جا نمانندو همین شد که بازار مسکن وخودرو هم گرفتار این سیل نقدینگی شد. دولت وقتی دید که این نقدینگی میتواند دربازارهای ارزو سکه مشکل ساز شود بهتر دید که حداقل جذب تولید ایرانی شود. بنابر این رویه سکوت را درپیش گرفت تا بازار خودرو به نهایت داغی خود برسد و سپس با آغاز ثبت نام بخش بزرگی از این نقدینگی جذب کارخانجات خودروسازی شد.

به گفته یک مقام مسوول تنها درهفته اخیر 300هزار خودرو فروخته و چیزی حدود 10هزارمیلیارد تومان نقدینگی از بازار جمع شد . شاید اگر خوددولت هم میخواست نقدینگی بازار را جمع کند به این راحتی و به این خوبی نمیتوانست کاررا صورت بدهد.

سوم اینکه سرنوشت این مقدار خودروی فروخته شده چه خواهد شد؟ مساله این است که ایا واقعا خودروهای فروخته شده مورد نیاز مردم بود یا گروهی دلال با اجاره شماره ملی افراد و پرداخت مبلغی ناچیز تمام خودروهای فروخته شده را تصاحب کردند تا بازار همچنان تشنه بماند.

اینگونه نبودو این بار اتفاقی خوب درفروش خودرو رخ داد . اینکه امکان صلح نباشد یعنی خودرو با پلاک تحویل میشود  و کار بهتر این بود که سند تا مدتی در رهن شرکت باقی میماند واین کار که جای تشکر دارد یعنی چیدن دم دلالها از بازا رخودرو . اما بسیاری از شهروندان به طمع کسب سود اقدام به ثبت نام کردند تا پول خودرا تبدیل به خودرو کرده وسودی زیاد  درکوتاه مدت ببرند. این درحالی است که احتمالا این افراد متضرر خواهند شد.

دوست مسوولی میگفت که طی همین مدت کوتاه 300هزار خودرو ثبت نام شده که طی ماه اینده بیش از 100هزار دستگاه ان تحویل مشتریان خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از دلالها خودروهای خودرا برای فروش عرضه کرده اند و خودروسازان طی ماههای اینده طرحهای متنوع تری هم ارایه خواهند کرد واین یعنی اشباع بازار خودرو . بنابراین شانس سود انچنانی درفروش خودرو بسیار کم میشود.

دوم اینکه بسیاری از خریداران خودرو پول خودرا قرض کرده یا چک داده اند که باید درموعد مقرر بازپرداخت کنند، این درحالی است که فروش با قیمتهای سود اور دربازار اشباع شده خیلی ساده نیست بنابراین حتی احتمال قیمت شکنی هم میرود که برخی برای نقدشدن پولشان زیر قیمت بازار خودروی خودرا بفروش برسانند . این بماند که کمتر کسی تمایل دارد خودرویی بخرد که قبلا پلاک شده و اصطلاحا سندش دست دوم است . بنابراین باید خیلی دقت کرد که دراین بازاراگر سودی طی ماههای اینده نباشد حداقل مردم جزو متضررین این بلبشونشوند.

و اخرا اینکه به شهروندان توصیه میکنم همه این موارد را درنظر بگیرند . احتمال اینکه دوباره خودروهای داخلی گران شود بسیار اندک است حداقل برای امسال بعید است و همین مساله باعث میشود که پس از این هجوم برای خرید طی دوماه اینده هجومی هم برای فروش صورت بگیرد .اکنون این دلالها هستند که با دمیدن در شیپور گرانی مردم را سرکیسه کرده وخودروهای خودر اگران به مردم میفروشند . شک نکنید این دلالها طی ماههای اینده با طرح این مساله که بازار اشباع شده و مردم پول ندارند خودروهای عرضه شده توسط مردم با زیر قیمت میخرند و این در شرایطی است که درهر دو صورت این مردم هستند که درهیاهوی بازار خودرو بازنده میشوند. پس بیایید و بیاییم فقط برای مصرف خودرو بخریم نه به امید سودی دراینده که شاید تبدیل به ضرر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.