قدس انلاین : سابقه صنعت پرورش شترمرغ در کشورمان به دو دهه بر می‌گرده که خراسان رضوی چند سالیه وارد عرصه فعالیت تولیدکنندگان شده است.

ایجاد تولید و اشتغال با راه اندازی مزرعه شترمرغ

 پرورش شترمرغ در ایران نیز مدتی است که جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود. گوشت شتر مرغ فاقد چربی و کلسترول بالاست.

از چربی شتر مرغ برای تولید روغن و صابون استفاده می‌شود. پوست و پر شتر مرغ منبع غنی از ویتامین‌ها است همچنین هضم بالایی دارد و بعد از گوشت ماهی از نظر هضم در رتبه دوم قرار دارد.

حالا ایجاد تولید و اشتغال با راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ وقتی صحبت از کارآفرینی و اشتغال می‌شود، باید سراغ از اراده‌های محکم گرفت.

جوان کارآفرین قوچانی با راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ توسط دوستانش برای ۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است و افراد زیادی از شهرستان‌های همجوار برای خرید جوجه شترمرغ و شروع کار پرورش به سراغ این جوان کارآفرین می‌روند.

محمود محمدی صاحب مزرعه پرورش شتر مرغ در ۱۲ کیلومتری شهرستان قوچان واقع شده است که دارای یکی از این اراده‌های محکم است.

محمدی جوانی است که از سال‌های متمادی فکر و ایده را راه اندازی یک مزرعه شترمرغ را در سر داشته است تا اینکه سه سال پیش با اراده عزم خود را جزم کرده و توانست ایده پرورش شترمرغ را عملی کند.

محمدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مزرعه با ۱۸ قطعه جوجه شترمرغ مولد از بهترین نژاد ایرانی در زمینی به مساحت حدود ۳ هزار متر و با سرمایه‌ای افزون بر ۲ میلیارد ریال فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر ۴ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

این پرورش دهنده  شترمرغ با اشاره به تولید سالانه حدود ۲ هزار قطعه جوجه درجه یک در مزرعه خود، افزود: این مزرعه آماده ارائه جوجه از سن یک روزگی تا دو ماهگی به مشتریان است و از شهرستان‌های همجوار قوچان مشتری دارد.

محمدی ادامه داد: در سال ۹۳ تنها با خرید ۶ خانواده شترمرغ شروع کردم و با گذشت یکسال در پرورش آن‌ها بسیاری از مسائل برای من روشن شد و ترسی که داشتم از بین رفت و بعد از آن توانستم کار پرورش شترمرغ را به تولید برسانم.

محمدی با بیان اینکه شترمرغ مزایای فراوانی دارد گفت:: علاوه بر گوشت این پرنده می‌توان از پوست و پر، روغن، قرینه چشم، ناخن، پوسته تخم، و به طور کلی از تمام اجزای بدن این پرنده استفاده کرد.

وی عنوان کرد: مزارع پرورش شترمرغ نیازمند امکانات مجهز و پیچیده‌ای نیستند و از آنجایی که این پرنده فقط نیاز به مکانی دارای سایه بان، مزرعه کشت یونجه، آب کمتر و بیماری دچار میشود، پرورش آن سود آور و مقرون به صرفه است.

صنعت پرورش شترمرغ با ظرفیت‌های بالایی که دارد می‌تواند یکی از زمینه‌های اصلی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشورمان و از جمله استان خراسان رضوی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.