قدس انلاین: مدیرکل دفتر قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات قرآنی دانش‌آموزی در 2 گروه برگزار می‌شود که در گروه مسابقات آوایی خراسان رضوی میزبان ثابت این مسابقات است.

خراسان رضوی میزبان ثابت مسابقات قرآنی دانش‌آموزی/ 1300 دانش‌آموز در مسابقات قرآنی دانش‌آموزی شرکت کرده‌اند
 محمدرضا مسبب‌زاده ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات این اداره کل تشکیل شد، به‌بیانات رهبر انقلاب در خصوص نقش فعالان عرصه قرآنی در فرهنگ کشور اشاره کرد و گفت: اگر آموزش‌وپرورش پویا و فعالی داشته باشیم، قطعا کشور پویا و فعالی هم داریم، بنابراین مسائل دینی، مذهبی و قرآنی در راس همه امور آموزش‌وپرورش است.

مدیرکل قرآن وعترت وزارت آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به‌سند تحول بنیادین، فعالیت‌هایی  را که در راستای این سند انجام می‌شود، در سه گروه تعمیقی و آموزشی، تبلیغی_ ترویجی و تکمیلی تبیین کرد.

مسیب‌زاده با بیان اینکه ما فقط به‌دنبال برگزاری مسابقه نیستیم و مسابقه فقط بخشی از فعالیت‌های ما است، گفت: سه اولویت اصلی را در برنامه‌ها دنبال می‌کنیم، اول اینکه فعالیت‌ها باید با محوریت مدرسه باشند و اگر برنامه‌ای رد پایش به‌مدرسه برنگردد، از نظر ما ناقص است.

 فراگیری فعالیت‌ها در عین اثربخشی دومین اولویتی بود که مسیب‌زاده به‌آن اشاره و اظهار کرد: ما مسئول بیش از 13.5 میلیون دانش‌آموز هستیم نه فقط دانش‌آموزان مذهبی!

خراسان رضوی میزبان ثابت مسابقات قرآن دانش‌آموزی

وی با بیان اینکه توسعه مشارکت‌ها از دیگر اولویت‌های آموزش‌وپرورش قرار دارد، افزود: این مشارکت هم با حضور دانش‌آموزان و هم سایر نهادهایی که در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی همکاری می‌کنند، شکل می‌گیرد.

مدیرکل دفتر قرآن‌وعترت وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به سئوال  یکی از خبرنگاران مبنی براینکه برگزاری این مسابقات قرار بود، دوره‌ای باشد، اما شاهدیم هر ساله در مشهد برگزار می‌شود، گفت: ما دو گروه میزبان داریم، یک گروه میزبان مسابقات آوایی برای مباحثی مانند قرائت و اذان و یک گروه هم میزبان مسابقات احکام و پژوهشی است.

مسیب‌زاده افزود: یک بخش همیشه ثابت است، به‌طوری که امسال پانزدهمین سال بوده که در خراسان رضوی تشکیل می‌شود، به‌عبارت دیگر خراسان همیشه ثابت است، اما میزبان دیگر متغیر بوده که با توجه به مولفه‌هایی مانند خواست استان، فراهم بودن ظرفیت‌های اجرایی، زیارتی و سیاحتی خراسان رضوی، وجود نیروهای اثرگذار، توانمند و آب‌وهوای مناسب انتخاب می‌شود.

دومین پرسش مطرح شده در این نشست از سوی خبرنگاران، درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای برگزاری این مسابقات بود که مسیب‌زاده در پاسخ به‌این پرسش ابتدا به‌ذکر مقدمه‌ای درباره مخفی بودن بعضی اعتبارات و فعالیت‌ها پرداخت و گفت: برای برگزاری مسابقات در سطح کشوری رقمی معادل 2 میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.

تعداد دارالقرآن‌های کشور، دیگر سئوال مطرح شده در این نشست بود که مدیرکل قرآن‌وعترت وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به آن بیان کرد: دارالقران به‌عنوان تکمیل فعالیت‌های آموزش قرآنی مدارس است، در حال حاضر، 750 دارالقرآن داریم، چراکه بر اساس مصوبه آموزش‌وپرورش هر منطقه آموزش‌وپرورش یک دارالقرآن باید داشته باشد، نظر ما این است که یک دارالقرآن دخترانه و یک پسرانه در هر منطقه داشته باشیم، بنابراین 750 مرکز دیگر لازم است.

وی افزود: پیش‌بینی توسعه برای سال تحصیلی آینده 100 مرکز است، در عین حال ما اصراری بر افزایش تعداد نداریم، مگر اینکه کیفیت آنها برایمان محرز شود.

مسیب‌زاده افزود: اگر در یک بازه سه ساله به یک هزار و 500 مرکز برسیم مطلوب است.

اوج مولفه‌های انقلابی در مسابقات قرآن‌وعترت و نماز

در بخش دیگری از این مراسم، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به‌عنوان اولین سخنران این نشست ضمن اظهار خرسندی از اینکه خراسان رضوی میزبان سومین دوره از مسابقات فرهنگیان سراسر کشور و نیز سی و ششمین مرحله از مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور است؛ گفت: ماموریت اصلی آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین است که به‌ساحت‌های مختلف تربیتی اشاره دارد.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین این ساحت‌ها، ساحت تربیت قرآنی، اخلاقی و اعتقادی است، اظهار کرد: از طرفی  مبانی نظری تعلیم و تربیت در کشور ما براساس تعالیم قرآنی و اسلامی است و از طرف دیگر شکل‌گیری هویت و شخصیت دانش‌آموزان براساس سه مولفه اسلامی، ملی و انقلابی است و ما اوج نمود آن را در مسابقات مربوط به‌قرآن، عترت و نماز شاهد هستیم.

قاسمعلی خدابنده در بخش دیگری از سخنان خود به‌ترویج سبک زندگی اسلامی به‌عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این مهم جز در سایه توجه به‌تعالیم نورانی قرآن و آموزش مفاهیم قرآنی میسر نمی‌شود.

وی توجه ویژه  به‌قرآن، عترت و نماز را از اولویت‌های کاری آموزش‌وپرورش برشمرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به‌بیان نمونه‌ای از نتایج درخشان مسابقات فرهنگیان پرداخت و افزود: آقای دهقان از برگزیدگان سال گذشته مسابقات فرهنگیان و از همکاران ما در خراسان رضوی هستند که به‌نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات مالزی شرکت و رتبه 2 جهانی را احراز کردند.

تکریم زائران قرآنی

در ادامه این نشست، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان این مطلب که رویکرد ما در مسابقات قرآنی تکریم زائران قرآنی اعم از دانش‌آموزان و فرهنگیان است، گفت: آنچه در برگزاری این مسابقات مبنای کار قرار داده‌ایم، حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی است.

علیرضا مالک‌اشرفی افزود: فعالیت‌های اجرایی مسابقات را از اسفند 96 شروع و در اجرای مسابقات از بهترین و مجرب‌ترین نیروها در قالب 10 کمیته استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به‌سطح بالای مسابقات تلاش می‌کنیم که خدمات متناسب با سطح مسابقات ارائه کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش از برگزاری این مسابقات عصر امروز در تالار شهر خبر داد و گفت: پنجشنبه اختتامیه این دوره از مسابقات برگزار می‌شود و متعاقب آن از 12 تا 16 مسابقات پسران و از 17 تا 20 تیرماه، مسابقات دختران کشور را در مشهد داریم.

وی اضافه کرد: 300 نفر از همکاران فرهنگی و یک هزار و 300 دانش‌آموز در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.