همدان - رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه D۸ در همدان از مهرماه دانشجو می‌پذیرد، گفت: مسوولان دانشگاهی به جای پرداختن به مسائل علمی به رستوران‌داری و خوابگاه‌داری مشغول شده‌اند.

دانشگاه D۸ در همدان دانشجو می‌پذیرد/ مسوولان دانشگاهی به رستوران‌داری مشغولند

به گزارش قدس آنلاین ، یعقوب محمدی‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه زمینه ایجاد دانشگاه بوعلی از سال ۵۲  پایه‌ریزی شد و از همان اول قرار بود این دانشگاه متفاوت‌تر از سایر دانشگاه‌ها باشد، اظهار کرد: تصمیم بر این بود که دانشگاه منطقه‌محور باشد تا بتواند مشکلات منطقه‌ای را برطرف کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ دانشکده در دانشگاه بوعلی فعال است که چهار دانشکده در شهرستان‌هاست، افزود: در حال حاضر ۶۱ درصد دانشجویان را دختر و ۳۹ درصد را پسر تشکیل می‌دهد.

تحصیل ۳ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بوعلی

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه تحصیل می‌کنند که از جمله آن ۳ هزار نفر در بخش تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: از ۱۲ هزار دانشجو یک‌هزار دانشجوی دکتری و ۲ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم و بقیه در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۵۷ گروه آموزشی در۳۱۷ رشته گرایش فعالیت است، تصریح کرد: دانشگاه بوعلی یک دانشگاه جامع بوده و در بین منطقه ۴ کشوری(همدان قزوین، قم و مرکزی) دانشگاه اول منطقه است.

محمدی‌فر با بیان اینکه دانشگاه بوعلی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان جایگاه ۹۳۰ دنیا را داشت، بیان کرد: این دانشگاه امروز جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه به سمت مرکز رشد دانشگاهی در حال ارتقاست، عنوان کرد: امسال دو مرکز شتابنده افتتاح شد که یکی از آن در دانشکده مهندسی و دیگری در دانشکده کشاورزی بود.

رئیس دانشگاه بوعلی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به وجود موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه بوعلی سینا کرد و گفت: کلینیک دامپزشکی در دانشگاه راه اندازی شده تا بتواند خدمات‌رسانی را در خارج از دانشگاه ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه در سال گذشته توانست رتبه دوازدهم دانشگاه سبز کشور را کسب کند، از راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی در همدان با همکاری هشت کشور اسلامی با جمعیتی بیش از یک‌میلیارد نفر خبر داد و گفت: اساسنامه این دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته و از ابتدای مهر دانشجو می‌پذیرد.

محمدی‌فر با بیان اینکه این مرکز علمی کشور از ۲۵ کشور دنیا دانشجو می‌پذیرد، اظهار کرد: مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی در دانشگاه آموزش ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید جامعه‌محور باشد، ادامه داد: طرح دانشگاه عاری از دخانیات در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان پایلوت اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه در کیفیت مقالات ضریب هشت را به دست آورده و جزء دانشگاه‌های برتر است، افزود: بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشورهای مختلف منعقد شده و یا در حال انعقاد است.

وی با بیان اینکه ساختار غیرصنعتی همدان سبب شده که طرح‌های دانشگاه خارج از شهر اجرا شود که خود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود، افزود: مبلغ تفاهم‌نامه‌هایی که در این زمینه بوده قریب به ۲ میلیارد تومان است که رقم چشمگیری نیست.

تحصیل ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه بوعلی سینا

محمدی‌فر با بیان اینکه قریب به ۲۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: بودجه عمومی دانشگاه که توسط مجلس ارائه شده در سال جاری ۱۲۷ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد درآمد دانشگاه، اختصاصی است، ادامه داد: سیاست دانشگاه در سال‌های قبل عدم پذیرش دانشجوی دوره شبانه بود و در حال حاضر دانشگاه، دانشجوی کارشناسی شبانه ندارد و شهریه دانشجویان، منبع قابل اتکایی نمی‌تواند باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: درآمد اختصاصی دانشگاه ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که این رقم به ۱۳۸ میلیارد تومان می‌رسد.

مجوز ۶ رشته جدید تحصیلی

وی در ادامه با بیان اینکه سخت‌گیری‌هایی در وزارتخانه برای افزایش رشته‌ها اعمال شد، افزود: امسال در ۶ رشته از جمله هنر و معماری، ایران‌شناسی، سنجش از دور، صنایع‌غذایی و حقوق بین‌الملل مجوز دریافت شده و مجوز یکسری از رشته‌ها همچون نهج‌البلاغه، صنایع مبلمان و فلسفه صادر نشده است.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه مساحت دانشگاه ۱۶۰ هکتار است، یادآور شد: مشکل اصلی تملک دارایی دانشگاه مجموعه‌ای ۱۳ هکتاری است که با معارضان دارد، امیدواریم مشکلات در این زمینه برطرف و بودجه لازم برای پرداخت هزینه تملک دارایی پرداخت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به فعالیت ۶۰ انجمن علمی، دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: چهار انجمن اسلامی و ۱۹ کانون فرهنگی، هنری در دانشگاه فعال هستند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر و یک‌هزار و ۸۵۰ دانشجوی دختر در ۱۷ خوابگاه اسکان پذیرش می‌شوند، افزود: با توجه به محدودیت‌های خوابگاهی با جذب دانشجویان دانشگاه ، دغدغه‌ ما بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسوولان دانشگاهی به جای پرداختن به مسائل علمی به رستوران‌داری و خوابگاه‌داری مشغول شدند، گفت: این مسئله یکی از آسیب‌های دانشگاه‌ها در کشور به شمار می‌رود و باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

محمدی‌فر با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا ۴۴۰ عضو هیأت علمی دارد و سرانه آموزشی خوبی بین استاد و دانشجو در کشور داریم، افزود: در بخش دریافت هزینه خوابگاهی هیچ پولی به جیب دانشگاه نمی‌رود و تمام مبالغ به حساب صندوق رفاه دانشجویان واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از سال‌ها اعتباراتی به طرح‌های عمرانی اختصاص داده نشد اما با این وجود طرح‌ها با مشکل چندانی مواجه نشدند، تصریح کرد: امید است با تلاش بیشتر بتوانیم طرح‌های عمرانی بر زمین باقیمانده را هر چه زودتر اجرایی کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه تابستان گذشته بازدیدی از سوی سازمان برنامه و بودجه از دانشگاه صورت گرفت، ادامه داد: هتل، موزه، زورخانه و چند سالن در طراحی مرکز همایش‌های دانشگاه بوعلی در نظر گرفته شده اما قرار بر این شد که پروژه آمفی‌تئاتر دانشگاه به رسمیت شناخته شود.

وی در ادامه به اختصاص ۸ هزار متر فضای آموزشی و ۶ هزار و۷۰۰ متر مربع نیز به خوابگاه‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: هدف دانشگاه ایجاد مرکز همایش است و اینکه مرکز هتل و رستوران داشته باشد، در اولویت برنامه‌ها نیست.

در صورت تأمین اعتبار نشست باستان‌شناسان دنیا در همدان برگزار می‌شود

محمدی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری رویداد ۲۰۱۸ در همدان و نقش دانشگاه در این مهم اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار نشست باستان‌شناسان دنیا برگزار می‌شود و در کنار آن رویداد ورزشی دانشجویان غیرایرانی نیز در این برنامه‌ها گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه دبیرکل مردادماه سال جاری وارد همدان خواهد شد که در صورت قطعی شدن این برنامه‌ها نیاز به تخصیص اعتبار دارد، بیان کرد: جشنواره حرکت با هدف جذب توریست داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه معتقدم دانشگاه نباید بسته باشد، اظهار کرد: اگر ما به دنبال جامعه‌ای توسعه‌یافته هستیم باید انسان‌هایی توسعه‌یافته در دانشگاه‌ها تربیت کنیم و امیدوارم روزی فرا برسد که هیچ دانشگاهی حصار و نرده نداشته باشد و دانشگاه در کنار جامعه باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مدیریت دولتی بیمار است و نمی‌تواند آنچنان که باید از نیروی انسانی خود استفاده کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید از نیروی انسانی خود به صورت بهینه استفاده کند و در این زمینه عمل گرا باشد تا به توسعه یافتگی دست پیدا کند.

منیع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.