قدس انلاین : مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: کارخانه لینتر گیری بذر پنبه شهرستان کاشمر یکی از چهار کارخانه موجود در کشور است که جزء مهمترین کارخانه تامین کننده بذر پنبه کشور به شمار می‌رود.

 
سیدابوالقاسم موسوی ، با بیان اینکه در سال جاری با ورود بیش از 830 تن بذر پنبه کرکدار به کارخانه لینترگیری کاشمر، 640 تن بذر دلینته (کرک زدایی شده) استحصال شده است، اظهار کرد: کارخانه لینتر گیری بذر پنبه شهرستان کاشمر با ظرفیت اسمی چهار تن و ظرفیت عملکرد (واقعی) 8.2 تن در ساعت یکی از چهار کارخانه موجود درکشور  و  مهمترین کارخانه تامین کننده بذر پنبه کشور شمرده می‌شود.
وی ادامه داد: بذور پنبه وارد شده به کارخانه درچهار طبقه نوکلئوس، سوپرالیت، الیت و گواهی شده در سال جاری عمدتا از شرکت‌های کشت و صنعت انابد (آستان قدس)، شرکت بین المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز خاورمیانه، شرکت بهدشت بشرویه و ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر هستند که پس از عملیات لینترگیری، انواع بذر بدون کرک تولید شده در این کارخانه به سایر استان‌ها بارگیری و حمل می‌شود. 
موسوی با اعلام اینکه هر تن بذر پنبه حدود 15 تا 20 درصد کرک دارد که پس از انجام عملیات‌های شیمیایی و مکانیکی توسط راکتور کارخانه بذور عاری از کرک بدست می‌آید، عنوان کرد: لینترگیری از بذور پنبه با هدف کاهش میزان بذر مصرفی، افزایش درصد سبز بذور، امکان کاشت مکانیزه و امکان ضدعفونی برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌ها انجام می‌شود. 
مدیرجهاد کشاورزی کاشمر در ادامه به تقدیر از فعالیت زنان در عرصه اقتصاد روستا پرداخت و گفت: زنان روستایی آموزش پذیرتر از مردان هستند و اکثریت زنانی که به جلسات و کارگاه‌های آموزشی دعوت می‌شوند در جلسات شرکت کرده و آموزش‌های داده شده را به خوبی انتقال می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تعامل زنان با مردان در انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند در عبور از مشکلات پیش روی بخش کشاورزی چاره ساز باشد، افزود: آموزش و ترویج نقش اساسی در تمامی بخش‌های جهاد کشاورزی ایفا می‌کند به نحوی که در موضوعاتی مانند اصلاح الگوی کشت در جهت استفاده بهینه از آب با فعالیت‌های ترویجی مناسب توانسته‌ایم گام‌های خوبی برداریم.
موسوی افزود: بعد از 20 سال برنامه ریزی توسعه روستایی سکوت زن روستایی شکسته شد و امیدواریم با پتانسیل بالایی که زنان روستایی دارند و با مشارکت و همکاری ایشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی در روستاه‌ها بهبود پیدا کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.