قدس انلاین : در چند روز اخیر ماجرای فروش سگ تزئینی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است که بررسی زوایای جدیدی از این ماجرا می‌تواند به‌روشن‌تر شدن موضوع کمک کند.

زوایای تازه از ماجرای فروش سگ تزئینی در نمایشگاه مشهد

نمایشگاه بین‌المللی مشهد در اقدامی که سال‌های گذشته نیز نمونه آن انجام می‌شد، اقدام به‌برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان کرد.

باوجود تفاوت‌های مختلفی که نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته داشت، ایجاد غرفه «سگ نگهبان» با واکنش‌هایی به‌فروش سگ تزئینی در حاشیه این غرفه همراه شد، بررسی موضوع از زوایای تازه می‌تواند به‌روشن شدن ابعاد آن کمک کند.

غرفه حاشیه‌ساز و نخستین حضور در نمایشگاه

آنچه در ابتدا این موضوع را غیرطبیعی جلوه داد، این بود که چرا باید (بنا برگفته غرفه‌دار برای اولین بار) غرفه‌ای برای نمایش سگ در نمایشگاه دام، طیور و آبزیان ایجاد شود، سگ، دام است یا طیور یا آبزیان؟!

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی در گفت‌وگویی دلیل حضور سگ‌ها را، استفاده از آنها به‌عنوان نگهبان در دامداری‌ها و مرغداری‌ها عنوان کرده بود، سوال اینجاست کدام دامداری یا مرغداری سگی را برای نگهبانی خریداری می‌کند که توله آن تا ۲۰۰ میلیون و سگ بالغ تا ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد!؟ 

پیش از این نیز کانال اطلاع‌رسانی این مجموعه خبری را منتشر کرده بود، مبنی بر اینکه سگ‌های زنده‌یاب و موادیاب نیز در این غرفه نمایش داشته‌اند و توضیح خوبی برای این بوده است که در این غرفه تنها سگ نگهبان ارائه نشده، توضیحات افراد حاضر در غرفه این موضوع را شفاف‌تر می‌کند.

اظهارات غرفه‌دار درباره فروش سگ تزئینی

غرفه‌دار این مجموعه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد در گزارشی که پیش از این منتشر شده است، از فروش سگ تزئینی در حاشیه این غرفه خبر می‌دهد، وی با اشاره به‌اینکه یکی دو گونه از سگ‌های حاضر در غرفه، در آپارتمان نیز نگهداری می‌شوند می‌گوید، در حاشیه این غرفه علاوه بر اینها، سگ‌های تزئینی نیز می‌فروشد و اقلام تبلیغاتی به‌بازدیدکنندگان ارائه می‌کند که از خدمات آرایشگاه و زمین بازی برای آنها حکایت دارد.

وی در پاسخ به‌خبرنگار درباره وضعیت فروش سگ‌ها اظهار می‌کند که فروش بد نبوده است.

هرچند غیرقانونی بودن فروش سگ حتی تحت نظر مراکز دامپزشکی نیز ازسوی رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تایید شده است. 

طبیعی است که فعالیت برای غرفه‌ای که با عنوان سگ نگهبان دایر شده، ولی غرفه‌دار برای فروش سگ تزئینی نیز تبلیغ می‌کند، اقدام بدتری است.

قیمت‌های روی اعصاب!

در روزهایی که قیمت اقلام ضروری مردم با نوسانات زیادی روبه‌رو شده و برخی اعتراضات اجتماعی پیرامون سخت شدن شرایط معیشتی مردم انجام می‌شود، فروش توله سگ ۲۰۰ میلیونی و سگ ۵۰۰ میلیونی را چه‌طور باید تعبیر کرد؟ درجایی که برخی بازدیدکنندگان عمومی برای بازدید از بخش آبزیان نمایشگاه آمده‌اند با سگ‌هایی مواجه می‌شوند که حتی پس از ۳۰ سال کار و دریافت حقوق قادر به‌خرید آن نیستند معنای بدی در ذهن متبادر می‌سازد.

لطفا اشتباه نکنید! فروش چنین موجوداتی اساسا اشکال ندارد، اما اینکه یک مجموعه وابسته به‌نهاد عمومی به‌این ملاحظه توجه نمی‌کند و این نمایش را به‌راه می‌اندازد، جای تامل دارد. 

نمایشگاه دقیقا برچه چیزی نظارت می‌کند؟

هنوز از ماجرای تبلیغات پپسی در نمایشگاهی که باادعای حمایت از کالای ایرانی در مشهد برگزار شد، نگذشته که فروش چنین سگ‌هایی در نمایشگاه بین‌المللی دوباره این سوال را ایجاد می‌کند که شهرداری مشهد در این نمایشگاه دقیقا برچه چیزی نظارت می‌کند؟ این سوالی است که منتطر پاسخ آن در نشست خبری مدیرعامل نمایشگاه مشهد هستیم.

طبیعی است که هر نمایشگاهی در مشهد مجری متفاوتی با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مختلف می‌تواند داشته باشد، اما شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد در فرآیند پیش از برگزاری، حین برگزاری و پس از آن چه فرآیند نظارتی را به‌کار می‌گیرد که نتیجه آن تبلیغات برند خارجی (که اگر برند ایرانی همان محصول تبلیغ می‌شد، اشکالی وجود نداشت) و فروش سگ با قیمت نجومی، سگ تزئینی و توزیع اقلام تبلیغاتی آرایشگاه، زمین بازی و موارد دیگر در غرفه سگ‌ها می‌شود؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.