یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت : کمبود آب در کشور باعث نگرانی مردم و مسئولین شده و یزد جزء کم بارش ترین استان های کشور است که میزان بارش استان یک چهارم متوسط بارش کشور و یک هشتم متوسط بارش جهان است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد ، محمد مهدی جوادیان زاده درافتتاح اولین رویداد بزرگ شب مهر آب یزد اظهارداشت : کمبود آب در کشور باعث نگرانی مردم و مسئولین شده و یزد جزء کم بارش ترین استان های کشور است  که میزان بارش استان  یک چهارم متوسط بارش کشور و یک هشتم متوسط بارش جهان است  و از سوی دیگر  با میزان تبخیر بالای منابع آب زیرزمینی روبرو می باشیم.

 وی افزود: میزان آب تجدید شونده  ۰.۰۳ درصد کشور است و  میزان  کسری مخزن  سالیانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب است و این یعنی  یزد آب کم دارد و تنها  راهکار آن مدیریت مصرف است راهکاری که مردمان یزد  از قدیم با آن آشنا هستند.

 جوادیان زاده با اشاره به سازه آب انبار رستم  گیو گفت:این سازه آبی  را مردم با فکر ، هنر ، مهارت و منابع مالی خودشان  بوجود آورده اند و راز ماندگاری آن نیت خیری است که در ساخت آن داشته اند ، سازه هاو بناهایی که در قدیم ساخته می شد  به بهترین شکل با اقلیم یزد سازگار بوده ولی متأسفانه با ورود تکنولوژی های جدید و استفاده سوء از آن همه تجربیات گذشتگان را  به فراموشی سپرده شد.

وی تصریح کرد : مدیریت مصرف مردم یزد در گذشته  در کشاورزی زبانزد بوده است و با حفر قنات  بهترین شیوه استفاده ازمنابع آب زیرزمینی  را داشته اند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت : برای دستیابی به توسعه پایدار باید سنت های ماندگار را احیا نمود و به خاطر آورد که پدرانمان چگونه با آب کم ، بهترین شیوه های استفاده از آب را به یادگار گذاشته اند و باید منابع  آب موجود را حفظ نمود و با مدیریت مصرف هیچ نگرانی برای تأمین آب شرب وجود ندارد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد هدف از  اجرای برنامه شب مهر آب یزد را اهمیت آب از زبان مردم به مردم دانست و افزود: اینگونه  نباشد که ما به عنوان نماینده  دولت اهمیت آب را گوشزد نمائیم  به همین دلیل  از همه هنرمندان درخواست شد تا  ایده ها و هنرهایشان در زمینه آب و اهمیت آن را ارائه کنند که در اولین رویداد شب آب کشور که به نام مهر آب یزد رقم خورد  و شاهد طراحی و اجرای  ۹  ایده هستیم.

جوادیان زاده خطاب به مردم استان یزد گفت: هر پیشنهاد و انتقادی در این برنامه دارند به شرکت آب منطقه ای اعلام کنند تا در برنامه های بعدی از آن استفاده شود.

مردم یزد ۹۲ میلیون متر مکعب آب شرب  در سال استفاده می کنند

در ادامه  معاون امور عمرانی استانداری یزد اظهارداشت: با برگزاری جلسات مختلف برای تأمین  پایدار آب شهر یزد از حوضه داخلی ، دریای عمان و خلیج فارس تصمیم گیری و پیگیری می نمائیم و حتی درمورد تأمین آب از اعماق هزارو پانصد تا دو هزار متری  زمین از آبهای ژرف استفاده نماییم ولی زمانبراست.

محسن صادقیان افزود : هرمیزان آب برای یزد تأمین شود، با افزایش جمعیت شهر یزد مصرف می شود و مردم یزد ۹۲ میلیون متر مکعب آب شرب در سال استفاده می کنند و برای تأمین آب حدود ۵۰ میلیون متر مکعب از حوضه های داخلی استفاده می شود و ما باقی از سفره های آب زیرزمینی برداشت می شود که سالیانه حدود یک متراز سطح آب زیرزمینی افت و بدنبال آن آب شور و سخت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.