چند نفرند اما با توان و تأثیر یک مجموعه فرهنگی بزرگ کار می‌کنند. مدتی است که فعالان فرهنگی بیرجند با ابتکاری جالب، بسیاری از فیلم‌ها و آثار تصویری خوب را که غیر از جشنواره‌ها در جای دیگری، فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند برای مردم این شهر و برخی از روستاها اکران می‌کنند.  گروه اکران سیار «شهید ابراهیم هادی» با تهیه یک دستگاه کامیون خاور و تجهیز آن، فیلم‌های منتخب جشنواره مردمی فیلم عمار را برای اهالی به نمایش می‌گذارند.  با سیدمصطفی زاهد به نمایندگی از این گروه فرهنگی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اکران فیلم‌های سالم با مخاطب عام برای ما اولویت است

■ جرقه ایده اکران سیار فیلم چطور زده شد؟
اولین جرقه‌ها در هسته اولیه گروه «شهید ابراهیم هادی» زده شد. یکی از موضوعاتی که برای اعضا دغدغه ایجاد کرده بود، این بود که برای ارتباط با مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در روستاها و شهرستان‌های اطراف بیرجند، باید به سمت مردم برویم. برای ارتباط بیشتر با مردم، اکران سیار را در نظر گرفتیم که با توجه به تأثیرگذاری آثار نمایشی در حوزه فرهنگی و پرکردن اوقات فراغت جوانان، در حد توان و بضاعتمان شروع به کار کردیم.

■ بازخوردهای طرح چطور بود؟
کارهای اولیه از اوایل زمستان سال گذشته آغاز شد. چهار ماه پیگیر گرفتن خودرو بودیم که با همکاری فرمانده تیپ و سپاه خراسان جنوبی، خودرو به صورت امانت در اختیار ما قرار گرفت. از اوایل فروردین تا اوایل ماه مبارک رمضان، تغییراتی روی خودرو انجام شد. در طرح‌ اولیه‌ای که داشتیم بحث نصب تلویزیون شهری بر روی کامیون را درنظر داشتیم ولی به خاطر کمبود بودجه و مشکلات مالی مجبور شدیم از ویدیو پروژکتور برای نمایش فیلم روی کامیون استفاده کنیم.
اولین اکران سیار در اولین شب ماه مبارک در جاده سلامت بیرجند انجام شد. بعد از آن به سمت پارک‌ها، حاشیه شهر و روستاهای اطراف از جمله شوکت آباد، چهکند، حاجی آباد، شهرک بعثت و مهرشهر بیرجند رفتیم و اکران‌های متعددی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد. 

■ هزینه‌ها و تجهیزات را چطور تأمین می‌کنید؟
بعضاً با هزینه خود بچه‌ها، تجهیزات و لوازم را تهیه می‌کنیم. گاهی اوقات هم از خیرین کمک می‌گیریم. البته بسیاری از لوازم و وسایلی را که استفاده می‌کنیم به صورت امانی از نهادها، ارگان‌ها و هیئت‌ها می‌گیریم. برای تبلیغ اکران‌ها هم معمولاً به صورت چهره به چهره در روستاها اطلاع رسانی می‌کنیم، بعضی اوقات از ظرفیت جلسات قرآن و دهیاری‌ها هم برای تبلیغات اکران‌ها استفاده می‌کنیم.

■ نقاط هدف اکران چطور شناسایی می‌شوند؟
بخشی از آن به اطلاعات ما از وضعیت شهرستان برمی‌گردد که مناطق پرآسیب را شناسایی می‌کنیم و بخشی هم درخواست‌های مردمی است. صدا و سیمای استان، گزارشی خبری از اکران‌های سیار گروه پخش کرد و در آن برنامه خبری، سامانه ارتباطی به مخاطبان اعلام شد. شعار گروه هم این بود که «فیلم‌ها به دیدن شما می‌آیند، هرجا که جمع شما جمع است» تقاضاهایی از مسیر این سامانه ارتباطی ایجاد شد. گاهی هم پایگاه‌های مردمی از ما دعوت می‌کنند مثلاً اکران سیار ما در روستای چهکند و حاجی آباد به درخواست یکی از پایگاه‌های اجتماعی بود. 

■ روند انتخاب فیلم‌ها چگونه است و چه فیلم‌هایی در اولویت اکران قرار دارند؟
اکران فیلم‌های سالم با مخاطب عام برای ما اولویت است، معمولاً در اکران‌های اول بازخوردها را می‌گیریم و نظرت را دریافت می‌کنیم. زمان اکران بین یک ساعت تا یک ساعت و بیست دقیقه است و در همان نیم ساعت اول متوجه می‌شویم که مخاطب چه موضوعی را می‌پسندد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. معمولاً انیمیشن‌ها بیشتر برای مخاطبان جذابیت دارند. محتوا هم از فیلم‌ها و آثار جشنواره مردمی عمار تأمین می‌شود. از جمله این فیلم‌ها «علمک»، «قفل فرمان»، «بختک» و «رو به قبله» بوده که استقبال خوبی هم داشته‌است. کلیپ‌ها و نماهنگ‌هایی با مضمون حمایت از کالای ایرانی هم در فهرست اکران ما هست. 

■ رویکرد اکران‌ها بیشتر فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی است؟
بله، دغدغه ما موضوعات فرهنگی و اجتماعی است. معمولاً نقاط مرکزی شهرهای بزرگ دسترسی به سینما دارند، ولی مردم حاشیه شهر و روستاها دسترسی به این امکانات ندارند. ضمن اینکه اکران سیار روی کامیون فی نفسه جذاب است، ممکن است که همین فیلم‌ها را بتوان از تلویزیون هم پخش کرد، اما نفس اینکه مردم در فضایی عمومی، دور هم جمع می‌شوند و آثار سالم و اثرگذار را می‌بینند برایشان جذابیت دارد. در بازخوردهایمان شاهد این بودیم که مخاطبان پیام‌های آثار نمایشی را بخوبی درک کرده‌اند. وقتی مخاطب، پیام‌های فرهنگی را بدرستی دریافت کند سبب افزایش سطح آگاهی اجتماعی و کم کردن آسیب‌های اجتماعی می‌شود. 
طیف مخاطبان هم بستگی به منطقه دارد در منطقه‌ای، نوجوانان و جوانان بیشتر استقبال کردند ولی در روستاها، خانواده‌ها هم استقبال می‌کردند یا در فضای پارک کودکان و نوجوانان، والدینشان را تشویق می‌کردند که فیلم‌ها را در کنار هم ببینند. 

■ برنامه‌ای برای توسعه کارتان دارید؟
بله، کما اینکه طی این مدت به افراد گروه هم اضافه شده است و اکنون ۱۵ نفر آقا و ۵-۶ نفر خانم در این گروه فعالیت می‌کنند. در فاز دوم به دنبال این هستیم که روی کامیون یک تلویزیون شهری نصب کنیم تا در روز هم امکان نمایش فیلم داشته باشیم چون با ویدیو پرژکتور فقط امکان نمایش در شب وجود دارد. با نصب تلویزیون شهری روی بدنه خاور می‌توان از حداکثر ظرفیت استفاده کرد ولی هنوز پشتیبانی مالی برای این کار صورت نگرفته است. برنامه بعدی ما این است که برای این خودرو، یک سکو هم طراحی کنیم تا بتوان از توان هنری گروه‌های فرهنگی خودجوش هم بهره برد مثلاً گروه‌های تئاتر، سرود و تواشیح که با مساجد و مراکز فرهنگی همکاری می‌کنند، اجرا داشته باشند و گروه‌های نوپا فرصت عرض اندام توانایی هایشان را پیدا کنند. در واقع از توان مردم برای مردم بهره ببریم. 
ما چند هدف برای این طرح در نظر گرفتیم از کادرسازی گرفته تا کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار و غنی سازی اوقات فراغت در مناطق محروم. زمانی که جوانان و نوجوانان در اماکنی چون پارک و یا در جمع اعضای خانواده خود هستند و از این لوازم و رسانه‌های جدید ارتباط جمعی استفاده نمی‌کنند ما باید ضمن نزدیک شدن ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها برقرار کنیم که این موضوع تا امروز تجربه موفقی برای ما بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.