۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 620342

باید توجه داشت هم اکنون نیز بسیاری از نیازهای اقتصادی مردم ایران در عراق با پول رایج کشورمان قابل مرتفع شدن است اما مشکل عمده ادامه تجارت گسترده بر مبنای دلار میان دو کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بسیج اساتید چند روز پیش در نامه ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمدجواد ظریف وزیرخارجه خواستار حذف دلار از روابط میان ایران و عراق بویژه در بحث اربعین شد.

در این نامه با اشاره به اینکه ویزای اربعین بر اساس نرخ رسمی ارز چهل دلار محاسبه می شود، آمده است: اکنون، اولین سؤالی که به ذهن هر ایرانی خطور می کند این است که چرا در روابط میان دو کشور مسلمان، به خصوص در رویداد بزرگ و رستاخیزگونه اربعین حسینی، «دلار آمریکایی» حکمفرماست؟ درخواست سازمان بسیج اساتید برای حذف دلار از مناسبات تهران و بغداد در حالی است که به واسطه عمق و گستردگی مناسبات موجود میان دو کشور هر از چند گاهی مقامات ایرانی و عراقی بر این امر تأکید داشته و خواستار انجام و برقراری تبادلات اقتصادی میان دو کشور بر اساس ارز رایج طرفین شده اند. 

اما اکنون به نظر می رسد با توجه به شکل گیری جنگ علنی اقتصادی آمریکا علیه ایران و آغاز دوباره تحریم ها علیه کشورمان حذف دلار از مناسبات اقتصادی خارجی امری ضروری است. ارتباط مالی و پولی با ارز ملی طرفین نه تنها بین ایران و عراق بلکه بین کشورمان با دیگر کشورهای پیرامونی از جمله ترکیه، پاکستان و روسیه مهم بوده و لازم است که دولت ظرفیت حداکثری خود را در راستای رسیدن به این هدف به کار گیرد.

در این راستا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در جلسه ای که دو ماه پیش با حضور سفیران کشورمان برگزار کرد، با تأکید بر این مسئله خواستار انجام توافقات اقتصادی بین المللی بر اساس ارزهای ملی شد. البته در این زمینه در گذشته توافق نامه هایی میان ایران با ترکیه و پاکستان صورت گرفت ولی بانک های طرف خارجی تحت تأثیر تحریم ها متناسب با اقدامات صورت گرفته فعال نشدند، اما اگر دیپلماسی فعال شود قطعاً می توانیم در این زمینه هم خوب عمل کرده و به موفقیت برسیم. 

جمهوری خلق چین در ۱۰ سال گذشته ۴۲۰ میلیارد دلار با ارز ملی خود کار اقتصادی و تجاری انجام داده و این در حالی است که دو هفته پیش نیز چین و روسیه با امضای پیمان پولی دو طرفه تصمیم گرفتند که دلار را از مناسبات فیمابین کنار بگذارند. اکنون با توجه به حجم گسترده تردد زائران میان دو کشور ایران و عراق و همچنین مناسبات گسترده اقتصادی دو طرف لزوم امضای پیمان پولی و مالی میان تهران و بغداد بیش از پیش احساس می شود و با توجه به تجربه چین به نظر می رسد که اگر مقامات و مسئولان ما این امر را بطور جد دنبال کنند مطمئناً اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.

باید توجه داشت هم اکنون نیز بسیاری از نیازهای اقتصادی مردم ایران در عراق با پول رایج کشورمان قابل مرتفع شدن است اما مشکل عمده ادامه تجارت گسترده بر مبنای دلار میان دو کشور است که این مسئله دست آمریکا را برای مداخله و اثرگذاری در روابط دو کشور باز می گذارد. در این شرایط نقش وزارت خارجه به عنوان سکاندار عرصه سیاست خارجی و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان سردمدار حوزه اقتصادی مهم به نظر می رسد.

اگرچه مقامات دو کشور هر از چندگاهی بر حذف دلار تأکید دارند و حتی در این راستا گفتگوهایی هم میان طرفین صورت می گیرد اما این کافی نیست بلکه باید راهکارهای اجرایی مد نظر قرار گرفته و توافق نامه های زیربنایی و مهم به امضا برسد.

البته در شرایط جدید برخی از تردیدها به طرف عراقی باز می گردد اما با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور با تفکرات حامی مقاومت اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در این زمینه در طرف ایرانی هیچ تردید و مشکلی وجود ندارد و بویژه پس از برقراری دوباره تحریم های آمریکایی تمام ارکان حاکمیت خواستار حذف دلار آمریکایی در مناسبات بین المللی نه تنها در رابطه با عراق بلکه با دیگر کشورها نیز هستند؛ بنابراین ضروری است که دولت تمام امکانات خود را در راه رسیدن به این هدف بسیج کند.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.