تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «فرنگیس»، خاطرات دلاوری فرنگیس حیدرپور در دوران دفاع مقدس رونمایی شد.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، این کتاب روایت شیرمردی فرنگیس حیدرپور در دوران دفاع مقدس است که به قلم مهناز فتاحی تالیف شده است.

این تقریظ در هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت منتشر شد.

معصومه آباد در این برنامه گفت: استعاره و تعابیر کتاب برایم جالب بود؛ چرا که همه ما از دوران کودکی چنین خاطراتی داریم. در تمام صفحات کتاب اگرچه با سینه پردرد این بانو آشنا شدم، اما دردناک‌ترین بخش کتاب فصل ١١ و ١٢ آن است. چرا که حلاوت و شیرینی پایان جنگ را نشان می‌دهد. در همین حین چشیدن حلاوت پایان جنگ ناگاه عملیات مرصاد رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه فصل ۱۱ و ۱۲ کتاب فرنگیس بسیار غم‌انگیز و ناباورانه است، افزود: سربازانی که می‌توانستند دوشادوش سربازان ایرانی بجنگند از پشت به آنان خنجر می‌زنند.

مرتضی سرهنگی، مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. کسی پیر و جوان و زن و مرد نیست و همه سرباز می‌شوند. بعثی‌های عراق هم روی یک مسأله در حمله به ایران حساب نکرده بودند و آن سرباز شدن مردم ایران بود.

سرهنگی ادامه داد: خانم فرنگیس حیدرپور با تبر، نیروی دریایی با ناوها و... همه سرباز شدیم تا از مملکت‌مان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه نوشتن پس از جنگ سنت است، گفت: در دنیا هم اینگونه است و همه از جنگ‌ها می‌نویسند تا به مردمشان نشان دهند  مملکت چه روزهایی را گذرانده و چه رشادت‌ها دیده است، چرا که اگر نوشته نشود، گویی جنگی وجود نداشته است.

سرهنگی با تاکید بر اینکه مردم ما خانم فرنگیس را نمی‌شناختند اما با این کتاب او را شناختند، گفت: تا ادبیات جنگ ما به روستاها نرود، اصالت خود را به دست نمی‌آورد؛ زیرا بسیاری از فرماندهان و اسیران ما در روستاها هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد؛ در حالی که برای مملکت بسیار فداکاری کرده‌اند.

در ادامه این مراسم پونه نیکوی غزلی را با موضوع دفاع مقدس خواند.

معصومه سپهری نویسنده دو کتاب «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» نیز در این برنامه گفت: مطمئنا فرنگیس ترجمه خواهد شد و از آن فیلم‌هایی ساخته می‌شود، اما خواهش می‌کنم با روش‌های درست و احترام به حقوق مادی و معنوی راوی و نویسنده این کارها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در صفحات پایانی کتاب جز احساس شرم چیزی نداشتم، گفت: همان سال که کتاب چاپ شد نام خانم حیدرپور را شنیدم، اما خوانش کتاب را تازه به پایان رسانده‌ام.

سپهری ادامه داد: در رنج‌ها، شادی‌ها، اضطراب‌ها و حتی قدم‌های سنگین و تلخی که فرنگیس گاهی از خانه برداشته و فرار کرده و بازگشته همراه شدم. در اینها شریکیم و نمی‌توانیم ذره‌ای از آلام خانواده‌های داغدار کرمانشاهی بکاهیم.

وی با بیان اینکه چندی پیش کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد» را خواندم با مخاطب قرار دادن خبرنگاران و نویسندگان تصریح کرد: آرزو می‌کردم خبرنگاران و فعالان ما و همچنین نویسندگان ما نیز وارد این حیطه شوند و در حریم زنان و مردان نویسنده شوند؛ چرا که دریایی از ناگفته‌ها در آن وجود دارد و هرکدام قابل مطالعه و احترام است.

سپهری اضافه کرد: چه دنیا ادبیات ما را به رسمیت بشناسد و چه نشناسد، اگر این موارد مکتوب نشود، وجدان‌ها بیدار نمی‌شود. این آثار نشان می‌دهد ملت ایران در طول تاریخ چه سختی‌هایی را گذرانده است.

نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرنشان کرد: توجه حضرت آقا مهم‌ترین دلگرمی برای نویسندگانی امثال من است؛ چون ایشان می‌دانند در این شلوغی روزگار، توجه به فضای جنگ می‌تواند به ما کمک کند تا با عزت از این دوران سخت عبور کنیم.

حجت الاسلام شیرازی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه نیز در این نشست گفت: ایرانیان و ملت‌های جهان باید بدانند چه عزتی را زنان ما در تاریخ انقلاب و جنگ هشت ساله آفریدند. این نقش تنها در جنگ نطامی نیست. در عرصه فرهنگی نیز زنان ما حماسه‌های فراوانی آفریدند که یکی از حماسه‌ها تدوین همین آثار دفاع مقدس است که ما باید تقدیر ویژه از آنها داشته باشیم؛ از افرادی که این عظمت را برای نسل امروز و آینده تدوین می‌کنند.

همچنین در این برنامه بهناز ضرابی‌زاده نویسنده دختر شینا گفت: من و خانم فتاحی، نویسنده رمان فرنگیس حدود ۲۶ سال است که باهم دوست هستیم و من، موفقیت‌های خانم فتاحی را موفقیت خود و تمام زنان ایران می‌دانم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنم نقش بی‌بدیل و ماندگار و تحسین‌برانگیز زنان کشورم را در راه دین، وطن و ارزش‌های کشور بنویسم تا دنیا بداند، برایم دعا کنید.

ضرابی‌زاده در ادامه یادداشتی را که درباره شهدا نوشته بود، قرائت کرد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به سروده جمعی از شاعران برای فرنگیس حیدرپور ـ که روز گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد ـ بخش‌هایی از این سروده‌ها را خواند.

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس نیز گفت: به وجود آقای سرهنگی افتخار می‌کنم.

سرهنگی هم در مقابل این ابراز ارادت گفت: کاری که شما کردید کمتر از کار خانم فرنگیس نیست.

سپس فتاحی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: قلم من یا تبر فرنگیس؟ آیا قلم همان تبر است؟ آیا او راوی است و من نویسنده و یا برعکس؟ قلم من و تبر او هر دو یکی است. اگر روزگاری فرنگیس ١٨ ساله موفق به کشتن عراقی‌ها شد امروز قلم من همان رسالت را دارد.

وی به دوران گردآوری مصاحبه‌ها اشاره کرد و افزود: خاطرم هست فرنگیس راضی به نوشتن خاطراتش نبود و مدام می‌گفت چه کار مهمی مگر کرده‌ام؟ تا اینکه از پدرم برایش گفتم؛ زیرا من هم فرزند جنگ هستم و هنوز بسیاری از افراد در کرمانشاه پرونده جانبازی هم ندارند. اما نیازمند توجه هستند.

فتاحی در بخش پایانی سخنانش با درخواست از تاسیس انجمنی از بانوان فعال در عرصه دفاع مقدس گفت: ما شاید دور از هم باشیم، اما قلب‌های نزدیکی داریم. دوست دارم انجمن بانوان داشته باشیم تا دست در دست هم پرتوان قدم برداریم و تنهایی‌های زنانه را احساس نکنیم. این کتاب را به همه سربازان تقدیم می‌کنم؛ چرا که ما هم بخشی از سربازان وطن هستیم.

در این مراسم فاطمه افشاریان از شعرای جوان کشور که در محضر رهبر انقلاب، در نیمه ماه مبارک رمضان شعرخوانی داشت، در این پاسداشت نیز سروده‌ای قرائت کرد.

در این مراسم علیرضا مختارپور، حجت‌الاسلام شیرازی، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)، مرتضی سرهنگی (مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری) و جمعی از بانوان فعال در عرصه ادبیات از جمله نیلوفر شادمهری نویسنده کتاب تحسین شده «سفیر» و وجیهه علی‌اکبری سامانی دبیر این دوره قلم زرین و... حضور داشتند.

کتاب «فرنگیس» ۱۷ مرداد ۹۴ در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شده بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.