رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: لازمه دستیابی به‌اقتصاد مقاومتی تنها رسیدن به‌ «انقلاب اقتصادی» است.

لازمه دستیابی به‌اقتصاد مقاومتی تنها رسیدن به‌ «انقلاب اقتصادی» است
به گزارش قدس آنلاین، چندین سال است که رهبر معظم انقلاب با تعیین شعار سال با نام‌های اقتصادی خط و مشی مقابله با ترفندهای اقتصادی دشمن در جنگ اقتصادی را که علیه کشورمان به‌راه افتاده، نشان‌ داده‌اند؛ اجرای درست و به‌موقع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سبب کاهش وابستگی‌های خارجی و نگاه درون و تاکید بر حمایت از تولید داخلی می‌شد و ضرر کمتری بر اقتصاد کشور زده می‌شد.

اقتصاد مقاومتی علاوه بر کم اثر کردن تحریم‌های ظالمانه می‌تواند نقش بزرگی را در شرایط بحرانی و جنگ اقتصادی در کشور داشته باشد، با تمام این اوصاف موفق‌ترین نمونه اجرای اقتصاد مقاومتی را در 8 سال دفاع مقدس می‌بینیم، که با تمام کمبودها، گرانی‌ها و احتکارهایی که رخ می‌داد، توانستیم با دست خالی در اوج تحریم‌ها در مقابل تجهیزات و سلاح‌های بزرگترین‌ کشورهای دنیا بایستیم و ذره‌ای از خاک کشور را به دشمن ندهیم.

در این راستا با محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت‌وگویی انجام دادیم، وی در کنار مسئولیت‌های استانی، کارآفرین اقتصادی است و در زمان دفاع مقدس در عرصه اقتصادی حضوری فعال داشته، همچنین نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی: دیروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادی» است. 

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

***: در زمان دفاع مقدس کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد، با توجه به این مسئله در این دوران کشور به شکل اداره می‌شد؟

در دوران دفاع مقدس اقتصاد مقاومتی به‌گونه‌ای بود که فضای کشور پاک و بدون دروغ در کنار ایثارگری حاکم بود، سوره حضرت یوسف درس اقتصاد مقاومتی را به ما می‌دهد و می‌گوید در زمانی که امکانات دارید محافظت کنید چرا که در آینده نیازمند می‌شوید.

در دوران جنگ تحمیلی اقتصاد مقاومتی به این شکل نبود که به هرجا که می‌روی نخستین چیزی که سوال می‌کنند این باشد که با کدام تیم، گروه و جریان هستید، با این موارد تحقق اقتصاد مقاومتی غیرممکن است، اقتصاد مقاومتی در زمان دفاع مقدس ایثار و از خودگذشتگی و جانبازی را در خود جای داده بود و مردم رعایت حال یکدیگر را می‌کردند.

فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید در جامعه حاکم شود

***: با توجه به مسائل اقتصادی که در حال حاضر در کشور حاکم است چگونه می‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت؟

در دوران جنگ تشکل‌هایی که به فکر مردم نباشند و فقط به فکر خود باشند نبود، در آن زمان اقتصاد مقاومتی منافع فردی کمتر از منافع جمعی برایشان اهمیت داشت.

به‌عنوان مثال در حال حاضر خودروسازی دولتی است، چگونه خودرو را به دو برابر قیمت می‌فروشد! فولاد دولتی است و مدیران آن را دولت انتخاب می‌کند چطور آن را به 2 برابر قیمت رسمی می‌فروشند!، صنعت پتروشیمی نیز اکثر دولتی و یا خصولتی است، چگونه پتروشیمی را گاهی تا 4 برابر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، با این وجود دستیابی به اقتصاد مقاومتی ممکن نیست.

در دولت گذشته حدود 700 میلیون دلار درآمد نفتی وجود داشت، اکنون این دلارها نیست که بتوان از آن استفاده کرد، چگونه زمانی که کشور در بحرانی‌ترین  شرایط اقتصادی قرار دارد، مجلس را 15 روز برای رفتن به‌گردش تعطیل می‌کنند!، این مسائل اقتصاد مقاومتی را فراهم نمی‌کند.

برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه حاکم شود، نمی‌گویم فعالیت اقتصادی، کارآفرینی، تجارت و ساخت‌وساز بد است اما باید بدانیم چه چیزی در کجا لازم است.

برای اصلاح اقتصاد کشور باید «انقلاب اقتصادی» شود

***: برای اصلاح اقتصاد کشور و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی، چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

نمایندگان دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی را با نماینده‌های فعلی مقایسه کنید؛ نماینده مجلس برای رفتن به‌مجلس هزینه‌هایی می‌کنند که چندین برابر حقوق یک نماینده است، از کجا تامین می‌شود؟ آیا در زمان دفاع مقدس نمایندگان این گونه بودند؟ اکنون نمایندگان مجلسی که با رانت نماینده می‌شوند.

برای اصلاح اقتصاد کشور باید "انقلاب اقتصادی" شود، همچنین باید یک خط مشی انقلابی تدوین شود و اگر به‌مسائل حاشیه‌ای بپردازیم، نمی‌توانیم مشکل کشور را حل کنیم، باید مسائل شخصی و فردی را از مسائل عمومی و جمعی جدا کنیم.

***: به انقلاب اقتصادی اشاره کردید، در این انقلاب چه کارهایی باید انجام شود؟

در  انقلاب اقتصادی باید در جدا کردن منافع افراد از منافع عامه و خزانه دولت کوشا باشیم و با شفافیت به‌مسائل اقتصادی کشور بپردازیم، امروز دو گروه باعث شدند نه کشور به آرامش اقتصادی برسد و نه به اقتصاد مقاومتی برسیم، گروه اول کسانی هستند که می‌خواهند به دولت ضربه بزنند و گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند حاکمیت را به‌زمین بزنند.

باید با خلوص وارد میدان شویم تا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود

***: در طول 8 سال دفاع مقدس اقتصاد مقاومتی به‌صورت عملی دیده می‌شد، نحوه عملکرد مردم و رزمندگان در آن زمان چگونه بود؟

رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس با توجه به وضعیت اقتصادی توانستند اقتصاد مقاومتی را به‌صورت عملی عملیاتی کنند که نتیجه آن رسیدن به خودکفایی در این عرصه بود.

آنچه که باعث شد ما در دوران دفاع مقدس پیروز شویم، حضور مردم در صحنه و واگذاری دفاع مقدس به‌مردم و یا بهتر بگویم واگذاری مسائل به‌بخش خصوصی توسط حضرت امام(ره) بود، این بخش خصوصی که همان ایثارگران سپاه، بسیج، جهاد سازندگی و دیگر نیروهای مردمی مقاوم بود، آنچنان خالصانه و فدایی و به‌دور از ناخالصی در راستای اطاعت از امام و رهبر خود مقاومت و عمل کردند که آن حماسه در دفاع مقدس به دست آمد، معتقدم اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد باید با همان خلوص وارد میدان شویم تا اهداف مشخص شده توسط رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، که نیاز کشور است، محقق شود.

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که ریشه قرآنی دارد و خداوند در سوره یوسف تمامی نکات اقتصاد مقاومتی را گوشزد کرده است که مسلمانان بتوانند با برنامه‌ریزی آنچه که دارند را برای زمان‌های سخت ذخیره و پس‌انداز کنند، این آیات که فقط برای آن زمان و یا حوادث طبیعی نبوده بلکه برای امروز که استکبار جهانی با کشورهایی که پیرو اسلام ناب محمدی(ص) هستند، مقابله می‌کند نیز هست، تا مسلمانان در این نبرد پیروز شوند.

در واقع خداوند در سوره یوسف تاکید کرده است که زمانی که مسلمانان در وضعیت و امکانات بهتری هستند و شرایط برای آنها فراهم است باید نسبت به‌مشکلاتی که احتمال دارد در آینده به آن دچار شوند، هوشیار بوده و با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای آینده نیز فکر کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود.

***: چند سال پیش شما کتابی در خصوص اقتصاد مقاومتی نوشته‌اید، لطفا کمی در این خصوص توضیح دهید؟

با نگاشتن یادداشت‌های دیروز دفاع مقدس و امروز جهاد اقتصادی که همان راهکارهای اقتصاد مقاومتی بود به‌سهم خود در راستای تحقق اهداف مقام معظم رهبری گامی برداشتم، این یادداشت‌ها در قالب کتابی به‌اسم «اقتصاد مقاومتی؛ دیروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادی» است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.