ماه محرم و صفر که از راه می‌رسد، بار دیگر شمیم یا حسین(ع) فضای مطهر و منور بارگاه امام هشتم شیعیان را پر می‌کند و هر لحظه این نوای دل‌انگیز در صحن و سرای این حرم نورانی طنین‌انداز می‌شود.

برافراشتن پرچم عزای حسینی با موقوفات رضوی

   به گزارش قدس آنلاین،  بسیاری از آنان که در وجودشان عشق و دلدادگی امام حسین(ع) انباشته شده، تلاش دارند تا این احساس زیبا را هرساله زنده نگاه داشته و برای پاسداشت جایگاه این امام والامقام، مراسمی برپا کنند.

آری عشق حسین(ع) با وجود بشریت در هم آمیخته و بدین‌ترتیب بسیاری از انسان‌ها این جنس از وفاداری، ایمان، عشق و دلدادگی را هرساله برای همگان زنده و پاینده می‌سازند.
در این میان بسیاری از واقفان بارگاه قدس رضوی نیز با موقوفات خویش توانسته‌اند نام خود را در مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت در بارگاه منور امام هشتم شیعیان زنده نگاه دارند و ضمن رقم زدن باقیات صالحاتی جاودانه برای خود، زمینه‌ی اشاعه فرهنگ، سیره و منش این امام والا را برای آیندگان فراهم سازند.

*موقوفات ویژه عزاداری امام حسین(ع)
در میان موقوفاتی که در آستان قدس رضوی به عزاداری امام حسین(ع) اختصاص دارد، می‌توان به موقوفات «جعفر قلی میرزا»، «حسین حجاری زنجانی»، «حاج محمد قاسم ملک‌التجار»، «مریم خانم سمنانی و کربلایی سکینه خانم»، «میرزا سعید خان موتمن الملک»، «میرزا محمد مؤمن»، «میرزا عبدالرسول» و «عبدالله مستوفی پیرزاده» اشاره کرد.
این واقفان بارگاه منور رضوی با وقف اموال خویش از جمله باغ، زمین، اراضی کشاورزی، حلقه چاه، کاروانسرا، مزارع کشاورزی و ... تلاش کردند تا با درآمدهای حاصل از موقوفات خود، هرساله مراسمی شایسته‌ای ویژه عزاداری امام سوم شیعیان در اماکن متبرکه رضوی برپا سازند.
به برکت این موقوفات هرساله بسیاری از محبان و ارادتمندان به ساحت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌توانند در مراسم سوگواران این امام همام در حرم مطهر رضوی حضور یابند و ضمن بهره‌گیری از تعالیم الهی، در سوگ شهادت حضرت سیدالشهداء و شهدای دشت کربلا، اشک ماتم بریزند و یاد همیشه زنده آن حماسه آفرینان تاریخ را گرامی بدارند.

*موقوفاتی با بیش از ۳ قرن قدمت
قدیمی‌ترین مجموعه موقوفات مرتبط با برپایی مراسم عزاداری حسینی در بارگاه منور رضوی مربوط به «میرزا محمد مؤمن» بوده که بیش از ۳ قرن پیش، در سال ۱۱۳۶ هجری قمری وقف شده است.
واقفان بارگاه منور رضوی با نیت خیرخواهانه خود برای تأمین هزینه‌های مراسم عزاداری و سوگواری همت بسیاری گمارده و بدین‌ترتیب عزاداری در دهه اول و دوم ماه محرم در صحن‌های مختلف بارگاه رضوی، مسجد صدیقی‌ها، مسجد مقبره و مسجد زنجانی‌ها با حمایت مالی آنان برپا می‌شود.
تأمین هزینه‌های مختلف از جمله قند، چای، گلاب، پذیرایی و ... از جمله مواردی است که در مصارف مجموعه موقوفات سوگواری نامبردگان بیان شده است.
واقفان مراسم‌های عزاداری ایام محرم و صفر حرم مطهر رضوی با موقوفات خود زمینه‌ای را فراهم آوردند تا پس از مرگ نیز عشق، وفاداری و ارادتشان را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نشان دهند.

   منبع:  آستان نیوز 

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.